בני הנוער שיצביעו לראשונה: "הדר מוכתר עושה לנו נזק תדמיתי". לילך מרקוביץ

בני הנוער שיצביעו לראשונה: "הדר מוכתר עושה לנו נזק תדמיתי"

בעוד שבוע מהיום יתקיימו בחירות בישראל, בפעם החמישית בתוך שנתיים בלבד. אל קהל הבוחרים, יצטרפו בני נוער חדשים, שחגגו לאחרונה 18 ויקבלו את הזכות להצביע • ערכנו פאנל מיוחד ב"פרוגי" ואירחנו שישה בני נוער שבוחרים בפעם הראשונה - עם מי הם מתייעצים, האם מערכת החינוך עוזרת להם להחליט, כמה הפוליטיקה בטיקטוק עובדת? וגם: האם הם מרגישים שהדר מוכתר מייצגת אותם? צפו!

כבר שנתיים שנושא הבחירות מתעקש לא לרדת מהכותרות ומהשיח היומיומי. בין כל האנשים המנוסים, שכבר עברו כמה מערכות בחירות בחייהם ויודעים איך ולמי להצביע, נמצאים גם אלו שמקבלים לראשונה את הזכות להצביע ולהכריע איזו ממשלה תוקם- בני הנוער שחגגו לאחרונה 18.

שבוע לפני הבחירות לכנסת ה-25 והישר לתוך הסבב החמישי (בתוך שנתיים בלבד), הזמנו לפאנל מיוחד ב"פרוגי" בני נוער מכל קצוות הארץ ועם דעות פוליטיות מגוונות שידברו לראשונה על הנושא מנקודת המבט שלהם: על מערכת החינוך שלא מחנכת בנושא, על הפוליטיקאים שבוחרים להשתמש ברשתות החברתיות כדי לקדם את עצמם, על היכולת של הצעירים לקחת חלק פעיל בפוליטיקה ועל כך שהם מרגישים שלא לוקחים אותם בחשבון למרות שהם מהווים מנדטים משמעותיים בהליך הרכבת הממשלה.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

פאנל בחירות - פרוגי 2022
 

הפקה והנחיה: לילך מרקוביץ' | ע.הפקה: משה אבוטבול | צלם: נוויל האריס | במאי: צפריר שוואקי

- רגע לפני הבחירות, עם מי מתייעצים? עם מי מדברים?

הילה עזריה: "בגלל שבסביבה שלנו פחות מדברים על זה, פחות בני נוער לא יודעים למי מצביעים, מה זה אומר בחירות. יש תמיד כאלה שמתעניינים, לאו דווקא הורים או משפחה. חשוב שזה יהיה מעניין, בסופו של דבר זה העתיד שלנו ואם לא נתעניין בזה אנחנו ונשאיר את זה לכן שמתעניינים בזה, בסוף אנחנו בני הנוער נדפק מזה בעתיד".

רוני חסידים: "חברות שלי לא בהכרח מבינות בפוליטיקה ואני ממש מנסה להחדיר את השיח הזה. עם כל מי שאני רואה, אני מדברת איתו על הבחירות, מנסה להבין מי נגד מי, מה העמדה שלו. אני משתדלת להעלות את זה לשיח".

שקד מוחה: "אני אישית מעדיפה לא לדבר על זה, כי לכל אחד יש דעה שונה. זה בסדר לא להסכים, אני לא רוצה להכנס לדיון הזה עם אחרים."

שוהם אדלשטיין: "במשפחה שלי כולם על אותו צד, חוץ מאח אחד שהלך על הכיוון השני. אני קצת שונה אבל על אותו כיוון כללי".

- מה דעתכם על כך שמערכת החינוך לא מכינה בני נוער לקראת הבחירות?

סתיו אלה: "אולי זה היה נוח לשרי חינוך לדורותיהם להזניח את הנוער. זה קל להזניח אותנו, זה קל לא לתקצב את תנועות הנוער. בתקופת הקורונה, כשהיה צריך לחסוך כסף, העדיפו קודם כל לסגור את תנועות הנוער."

- מרגיש שפוליטיקאים מתחילים להבין את הכוח של בני הנוער ויותר יותר מפלגות פונות לרשתות החברתיות ומעלות תכנים. מה דעתכם על המהלך?

שקד מוחה: "כשאני מגוללת בטיקטוק שלי, כל הסרטונים המומלצים הם של חברי כנסת. אם מדובר במירב מיכאלי, בביבי, בגנץ, הדר מוכתר... כולם!"

סתיו: "אני מרגישה שבמערכת הבחירות הנוכחית הפוליטיקאים פתאום כן מבינים את החשיבות. אני רואה שיש יותר פאנלים בבית הספר וגם שכל המפלגות נמצאות בטיקטוק. חברי הכנסת פתאום מבינים איפה הנוער נמצא וכן מנסים להגיע אליו".

הילה עזריה: "זה גם טוב, כי רוב האוכלוסייה שמשתמשת בטיקטוק היא דווקא בני נוער וילדים ופחות מבוגרים. אינסטגרם וטיקטוק הן הפלטפורמות הכי מדוברת היום. אין מה לעשות, אי אפשר לברוח מזה. את פחות תראי בני נוער יושבים כמו שאנחנו עושים כרגע ומדברים על פוליטיקה ועל דברים שחשובים להם- היום זה הכל בטיקטוק, לצערנו".

שוהם אדלשטיין: "כשביבי נתניהו הגיע בהתחלה לפייסבוק, הוא היה הפוליטיקאי הראשון שנכנס לפייסבוק בתור דמות ולא השתמש בזה בתור קונספט להעביר הודעות לתקשורת. פעם זה היה 'ראש הממשלה מודיע', היום הוא כבר עושה סרטונים. גם עליו בהתחלה צחקו, טופז לוק (היועץ של נתניהו) אמר לו לא לעשות את זה ואז עוד פוליטיקאים נכנסו. לאט לאט זה הצליח, לאחר מכן זה עבר לאינסטגרם ובסוף לטיקטוק. פוליטיקאים מבינים שהם צריכים את הכוח הזה של בני נוער, כי אנחנו באזור ה20 מנדטים ואם אין להם אותם, אין להם ממשלה ואין להם כלום".

"פוליטיקאים מבינים שהם צריכים את הכוח הזה של בני נוער" © נוויל האריס

- בין כל המפלגות הישנות והחדשות שמצטרפות מדי שנה לרשימה, הצטרפה מועמדת בולטת במיוחד שלא מפסיקה להופיע על המסכים שלנו. הדר מוכתר (20) ראש מפלגת "צעירים בוערים" שמאמינה בכוח של בני הנוער. מה דעתכם?

שוהם: "בהתחלה כשהיא הגיעה לטיקטוק, היא אפילו לא דיברה על יוקר המחייה, היא דיברה על משאלי עם. היא כנראה ראתה שיוקר מחיה משהו שיכול להביא לה קולות, אז היא החליטה יום אחד ש'יאללה, בואו נדבר על יוקר המחייה' ונמשוך צעירים!"

סתיו: "אני חושבת שהדר לא רק שהיא לא עוזרת לצעירים ולא רק שהיא לא מקדמת צעירים, היא רק עושה נזק תדמיתי. בני נוער וילדים יותר צעירים רואים אותה והם בטוחים שהיא צודקת וכל מה שהיא אומרת נכון. במקום לנסות לפתוח את הראש ובמקום להקשיב, הם בטוחים שזאת הדרך לעשות פוליטיקה. מה שמפריע לי זה בעיקר הדרך שלה, איך שהיא מדברת לחברי כנסת. בסוף אני אומרת שהם נבחרי ציבור, אבל יש דרך לדבר. לא הייתי מדברת כמוה לאף אחד פה, לא משנה מה הוא חושב אז בטח ובטח שלא כלפי חברי כנסת. גם הניסיון שלה להשתמש בפופוליזם וליצור כותרות הוא לא נכון בעיני, או שהיא משתמשת בנתונים לא נכונים".

הילה: "יש דברים שהיא אומרת ושהם באמת נכונים. בסופו של דבר, הממשלה משפיעה על העתיד שלנו, זה הרבה מעבר ליוקר מחייה. בסופו של דבר, לפי ההחלטות של הפוליטיקאים- הנוער היום נמצא בסוף סדר החשיבות".

שוהם: "אתמול באמת קראתי קצת כדי לעשות הכנה, נכנסתי וקראתי מצעים. ברפרוף של המצעים ב-N12 מבחינת חינוך, אחרי שעברתי מפלגה מפלגה, ראיתי שהאזכור היחיד על ההיבט של חינוך מופיע אצל מפלגת הליכוד, שיהיה חינוך חינם מגילאי 0-3. יותר מזה, אף אחד לא אמר כלום בנושא".

סתיו: "בסוף אני מסתכלת על כל המפלגות ואני שמה את הדעה הפוליטית שלי בצד- לכולן יש נוער פוליטי. אותו נוער מקדם אותן ומכניס אותן לכנסת ובתמורה המפלגות נותנות להם מקום ובמה להשפיע, אם זה הרפורמה בנהיגה שתצא בזכות בני הנוער ואם זה החוק של הקדמת גיל הפריימריז שנוער הליכוד ונוער העבודה עובדים עליו. יש לנוער דרך להשפיע, יש המון מה לעשות. גם עשייה חברתית היא עשייה פוליטית".

מהן תכונות האופי שחשוב לכן שיהיו בראש הממשלה הבא?

הילה: "מנהיגות".

שקד: "יושר, להיות בן אדם ישר. להגיד מילה ולעמוד מאחוריה, לא להבטיח הבטחות ולא לקיים".

שוהם: "במקום שאנחנו חיים כמו שלנו, אנחנו צריכים ראש ממשלה שיידע לשחק עם המנהיג מפה והמנהיג הזה משם, למשוך בחוטים וזה מה שצריך כדי להביא תוצאות משמעותיות למדינה ולביטחון שלנו. אין ספק שבנימין נתניהו הוא איש התקשורת הכי טוב שאי פעם היה למדינת ישראל, גם כשהוא היה באו"ם, גם בתור ראש ממשלה וגם כאופוזיציה".

רוני חסידים: "אנחנו לא צריכים לתלות את המדינה שלנו באדם, אלא ברעיון או עשייה. אני מסכימה איתך שיש לביבי את התכונות הללו, אבל הוא לא היחיד. אני מרגישה שבתור מדינה, אנחנו הזנחנו את הפנים שלנו ויותר התמקדנו בחוץ. אתה בוחר מישהו על פי קשרי החוץ, שזה חשוב מאוד, אבל יש דברים בתוך המדינה שצריך להתעסק בהם".

- לדעתכם, יהיו בחירות נוספות בקרוב?

דניאל, שוהם, רוני, סתיו: "כן".

הילה עזריה: "אני חושבת שאם יבחרו במפלגה הנכונה, לא יהיו בחירות נוספות בקרוב".

שקד מוחה: "אי אפשר, תמיד יהיו לאנשים דעות שונות".

- איזה טיפ הייתם נותנים לבני נוער שהולכים להצביע פעם ראשונה?

רוני חסידים: "שיעשה מחקר".

סתיו אלה: "לקרוא את המצעים שהמפלגות כותבות, ללכת לחוגי בית ולשאול שאלות..."

הילה עזריה: "יש כאלו שזה לא כל כך מעניין אותם, אז לא חייב ללכת לחוגי בית. בכל זאת, אני חושבת שלא צריך לוותר מראש, כל קול הוא שווה. בסופו של דבר, אם יש לנו את ההזדמנות להשפיע והגענו לגיל בו אנחנו יכולים להביא את הקול שלנו ולהשפיע, צריך לעשות את זה".

שקד מוחה: "את צריכה באיזשהו מקום שתהיה לך דעה פוליטית, אבל עדיין חשוב להצביע. לא משנה למי את מצביעה- תצביעי!"

"לא משנה למי את מצביעה- תצביעי" © נוויל האריס
תגובות