טור דעה: "לאופניים החשמליים אין מקום". צילום: Fotolia. אילוסטרציה

טור דעה: "לאופניים החשמליים אין מקום"

"האם הסיכון שחס וחלילה אתם, קרוב משפחה או אפילו חבר תיפגעו בתאונה עקב שימוש באופניים החשמליים משתלם? האם זה שווה את הניידות ואת הקלילות להגיע ממקום למקום?" • טור דעה בעקבות הסערה סביב האופניים החשמליים

בשנים האחרונות, הצטרפו האופניים החשמליים אל כבישי ישראל. אנחנו רואים אותם בשכונה ליד הבית, בכבישים העירוניים ואפילו במקומות מרוחקים. כמו כל דבר בעולם, גם הדעות על האופניים החשמליים חלוקות. בעוד שחלקנו סבורים שזהו כלי רכב המסייע לנו להיות ניידים יותר, יש שמאמינים שזהו כלי רכב לכל דבר. מנקודת המבט שלי, התשובה לכך ברורה - האופניים החשמליים ללא ספק מסכנים את חיינו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

האופניים החשמליים בעלי מנוע חשמלי המקבל כוח על ידי סוללה נטענת. על פי היצור הראשוני, הם אמורים להגיע למהירות של 20-25 קמ"ש, על אף שרובם כבר מגיעים ל-50 קמ"ש. האופניים נתפסים כדבר תמים ולא מאיים. אבל ההגדרה הזו אינה מדויקת, שכחו להתייחס בה לדברים שקורים בעקבות האופניים. בסיכום שנתי, שנערך בסוף שנת 2017 ופורסם באתר "אור ירוק", נכתב כך: "697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים, שני מאושפזים בכל יום בממוצע", "בחמש השנים האחרונות אושפזו בבתי החולים 2,101 בני אדם לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. יש לזכור כי מדובר בפציעות חמורות יחסית שמצריכות אשפוז ומספר הנפגעים גבוה שלא מדווח לבתי החולים גבוה יותר". 

אופניים חשמליים
או אופניים חשמליים © gettyimages
 
 
 
 

 נוסף על כך, על פי נתונים נוספים שפורסמו אף הם שם, בכל שנה עולה אחוז הנפגעים בתאונות המעורבים בהן אופניים חשמליים. כך לדוגמה, מהנתונים שפורסמו בשנה שעברה עולה כי מספר המאושפזים בתאונות אופניים חשמליים ממשיך ועולה מדי שנה, כאשר בשנת 2017 אושפזו 656 בני אדם, לאחר שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים.

יום הולדת אחרון

מלבד הנתונים המזעזעים, אסור לשכוח את ארי נשר ז"ל, שחגג רק לאחרונה את יום הולדתו ה-17 וזמן קצר לאחר מכן הלך לעולמו. כמו כל נער, גם הוא בילה עם חבריו. מעצם העובדה שלהרבה נערים בני 17 אין רישיון נהיגה וקשה להם להיות ניידים, לחלק רב מהם ישנם אופניים חשמליים, כדי שיוכלו להגיע ממקום למקום. חברו של ארי הרכיב אותו על האופניים, בניסיון להגיע למקום מבוקשם במהירות ובקלות. נשמע לכם כמו מחשבה הגיונית? לצערנו, ניסיון זה לא צלח. במהלך הנסיעה, הם נקלעו לתאונה ובעקבותיה נשר נפטר וחברו נפצע. אין זה משנה למה זה קרה, איך ומי האשם, אלא מה שמשנה הוא שלעוד נער מוצלח, שכל החיים עוד היו לפניו נקטעו החיים. הוא לא יזכה לשרת בצבא, ללמוד באוניברסיטה ולהקים משפחה. סביר להניח שאם הוא היה בוחר שלא להצטרף לחברו שהרכיבו על האופניים החשמליים, הוא היה ממשיך בשגרה, הולך ללימודים ומגשים חלומות.

ארי נשר ז
ארי נשר ז"ל © צילום: רפי דלויה

"הם לא מכירים את רוב התמרורים"

האופניים החשמליים מקנים לבני נוער מגילאי 16 ומעלה וגם לצעירים מהם הבוחרים לרכוב בניגוד לחוק, כרטיס כניסה לכבישים. הם לא נדרשו לעבור תיאוריה ולא מכירים את רוב התמרורים. חלק גדול מהם אף מעולם לא עבר שיעור נהיגה ולכן הם לא מכירים את כל חוקי הכביש. בקלות הם יכולים לעבור קו הפרדה רצוף בכביש דו סטרי ולעצור סתם כך באמצע הכביש, הרי אף אחד לא ישב איתם והסביר להם שאסור בשום פנים ואופן לעשות דבר כזה.

אני לא רוצה להתמם, חבריי לא פעם ולא פעמיים הרכיבו אותי על אופניים ואפילו אני כמעט הייתי מעורבת בתאונה. התחלתי להבין עד כמה אופניים חשמליים באמת מסוכנים בתחילת שיעורי הנהיגה שלי. משום מקום אופניים יכולים לקפוץ לכם לפתע לכביש ולא מעט רוכבי אופניים אינם מודעים לחוקי התנועה. מבלי להניד עפעף, בלי שום איתות, הסתכלות על מצב התנועה או סימן מראש, הם עוברים נתיב ואפילו עוצרים. אבל הבעיה העיקרית באופניים החשמליים היא שאין להם מקום ואין להם איך להשתלב. אני מכירה מכרים רבים שנפגעו מאופניים חשמליים במדרכה וכשזה מגיע לכביש אין ספק שלאופניים אין מקום; במיוחד כשמדובר בבני נוער שרוכבים על כלי רכב לא ביטחותי שדומה לאופנוע, כאשר רובם לא חובשים קסדה בטענה שהיא "לא אופנתית" וכך הם מסכנים גם את כלי הרכב וגם את עצמם.

© צילום: מוטי קמחי

ביום רביעי האחרון, דווח על תוכנית חדשה של משרד התחבורה הצפויה להיכנס לפועל ב-1 בינואר, ששמה לעצמה למטרה למנוע תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. לפי התוכנית, כל רוכב יחויב בחבישת קסדה בעת הרכיבה עליהם, במעבר קורס קצת שיועבר על ידי מורי תיאוריה שיוכשרו לכך, כשבסופה יקבל כל רוכב לאחר מעבר בחינה, אישור כשירות להיותו רוכב אופניים. מלבד זאת, ינקטו באמצעים מתאימים בין היתר כלפי מי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16, או שמא יעבור את הגבלת המהירות המותרת. עם התקנות החדשות והפרסום אתמול (יום ה') על כך שמשרד החינוך מתכוון להפיץ מערכי שיעור בנושא, מגיעה תקווה, שאולי המצב ישתנה ושהסיפור של ארי נשר ועוד הרבה סיפורים אחרים לא יחזרו על עצמם.

אני סבורה שלאופניים החשמליים אין מקום. ומה לגביכם, הקוראים? האם הסיכון שחס וחלילה אתם, קרוב משפחה או אפילו חבר תיפגעו בתאונה עקב שימוש באופניים החשמליים משתלם? האם זה שווה את הניידות, את הנוחות ואת הקלילות להגיע ממקום למקום? האם הייתם נותנים למישהו קרוב אליכם לנהוג ברכב כשאין לו רישיון? זו בדיוק הסיטואציה של האופניים החשמליים. בעוד שהאופניים הם כלי תחבורה בעל שני גלגלים המונע על ידי כוח שריר האדם, האופניים החשמליים בעלי מנוע חשמלי ומגיעים אפילו למהירות של רכב. אז למה שנסכן את חיינו בשימוש בכלי המסוכן הזה? 

 

 

תגובות