הכל על בני נוער, טכנולוגיה ומערכות יחסים. צילום מסך מיוטיוב

הכל על בני נוער, טכנולוגיה ומערכות יחסים

מערכות יחסים הם חלק מתהליך ההתבגרות. מה לעשות שכיום רשתות חברתיות וטכנולוגיה שולטים בחיינו, כולל ביחסים רומנטיים. סקר חדש של מכון פיו בקרב בני 13-17 בוחן כיצד בני נוער מפלרטטים, יוצאים ואפילו נפרדים בעידן הדיגיטלי

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

גיל ההתבגרות שאותו אנחנו חווים, הוא זמן של צמיחה פיזית ובעיקר צמיחה חברתית. הגיל הזה בו יוצרים חברים ומערכות יחסים - בעיקר רומנטיות שאם תשאלו רוב מאיתנו הן מה שאנחנו מאחלים לעצמנו ולכן תופסות מקום רב בחיינו, אבל בלב שלנו יש עוד מקום לאהובה נוספת - הטכנולוגיה, ומי מאיתנו לא אוהב רשתות חברתיות? מדיה חברתית כבר מזמן בתוך מערכות יחסים והתפקיד שלה הוא די קריטי בהן. 

© צילום מסך מיוטיוב

זה למה מכון פיו שבארה"ב החליט לבחון את השיטות הרומנטיות של בני נוער ברשתות החברתיות. הסקר נערך באינטרנט מספטמבר 2014 עד מרץ 2015 בקרב 16 קבוצות של בני נוער בגילאי 13-17. המחקר גילה כי עולם הפייסבוק, האינסטגרם, הוואטסצאפ והטוויטר הוא יקום רחב בפני עצמו שבו בני נוער נפגשים, יוצאים לדייטים ונפרדים זה מזו כאשר מערכת היחסים לא מוצלחת. עולם הדיגיטל לעיתים רחוקות יוצר מערכת יחסים רומנטית אבל אין שום ספק שדרכו בני נוער למדו לפלרטט ולתקשר עם בני נוער פוטנציאליים אחרים. לפניכם הממצאים העיקריים מהמחקר:

פייסבוק ככלי שידוך

כשזה מגיע לדייטים, רוב בני הנוער מוותרים על המדיה, רק 8% מבני הנוער אומרים שהם פגשו בן זוג באינטרנט. כשה-8% נשאלו איזו רשת חברתית הם מדרגים כהטובה ביותר כדי להכיר בן זוג, כולם ללא יוצא מן הכלל ענו שהפייסבוק

המקום המושלם לפלרטט

מדיה חברתית היא הדרך הנפוצה ביותר לבני נוער להתחיל עם מישהו שהם דלוקים עליו. למרות שרוב היחסים הרומנטיים ביותר שלנו לא מתחילים באינטרנט, רשתות חברתיות כמו הפייסבוק והאינסטגרם, עוזרות לנו לפלרטט ולגלות עניין רומנטי. מחצית מבני הנוער שנשאלו אמרו שהם אישרו מישהו בפייסבוק כדי להראות עניין גם מהצד שלהם ו-47% הביעו משיכה על ידי תגובה כלשהי או לייק. בנוסף, 55% מבני הנוער אומרים שהם מגלים עניין במישהו על ידי פלירטוט באופן אישי איתם דרך הצ'אט, 46% בשיתוף משהו מצחיק או מעניין עם הקראש שלהם באינטרנט ו-31% בעקבות הודעה פלרטטנית. לעומת זאת, שליחת תמונות או קטעי וידאו סקסיים דורגו על ידי 10% בלבד. 

© צילום מסך מיוטיוב

שיחה עם בני זוג - לא מה שחשבתם

כמעט 72% מבני הנוער אומרים שהם מידי יום מדברים עם בן הזוג דרך הוואטסצאפ. שיחה בפלאפון נמצאת במקום השני עם 39% מבני נוער ואחריה הודעות אסמס רגילות עם 29%. שיחה פנים מול פנים בין בני הזוג קיבלה 21% בלבד ואפליקציות חברתיות אחרות עם 20%. רק אחוזים בודדים של בני נוער מדברים עם בן הזוג דרך המייל או משחק וידאו, לא מפתיע בכלל.

בלי קנאה

טכנולוגיה יכולה להפוך בני זוג לקרובים יותר מצד אחד ומצד שני זה גם יכול לגרום לרגשות של קנאה. 59% מבני הנוער עם ניסיון יחסים הודו שהרשתות החברתיות גורמות להם להרגיש יותר מחוברים למה שקורה בחייו של בן הזוג שלהם, 44% מביניהם אמרו שהרשתות החברתיות גורמות להם להרגיש קרובים יותר גם לחברים אחרים. אבל, 27% מבני הנוער אומרים שהרשתות החברתיות גורמת להם להרגיש קנאה או אי ודאות לגבי מערכת היחסים שלהם, ו-7% אומרים שהם מרגישים כך הרבה.

© Tumblr

ער/ה? כי זה לא יעבוד בינינו

כל הנערים ממש התעצבנו על נושא הודעת פרידה מבן הזוג, אך רבים מהם חוו זאת. רוב בני הנוער דירגו את שיחת "פנים אל פנים" או בשמה הנפוץ יותר - "זה לא את/ה, זה אני" כדרך המקובלת ביותר לסיים מערכת יחסים. כ-62% מבני הנוער אמרו שנפרדו ממישהו באופן אישי ו-47% מהם דרך שיחה. למרות שבני הנוער דירגו את ההודעות (יחד עם רשתות חברתיות) כדרך הכי פחות רצויה, 27% מביניהם נפרדו ממישהו בהודעה ו-31% אמרו שהם היו אלו שקיבלו את ההודעה על הפרידה. 

להתגבר על האקסים

בני נוער לעיתים קרובות מנתקים קשרים עם האקסים דרך רשתות חברתיות. מחצית מבני הנוער מחקו אקס מרשימת אנשי הקשר שלהם, 38% מחקו תמונות של עצמם איתם ו-37% חסמו אותם מהפייסבוק והאינסטגרם. כ -30% מבני הנוער אומרים שהם חסמו הודעות מהאקסים. למרות שאין הבדלים בין המינים כשזה מגיע לבני זוג לשעבר, 44% מהנערות נוטות יותר מהנערים שהם 31%, לחסום את בני הזוג לשעבר שלהן דרך המדיה החברתית.

מקורות: pewinternet, mydomaine, theatlantic

תגובות