מה הייתם רוצים לדעת על האהבה בגיל ההתבגרות?. צילום: Getty Images

מה הייתם רוצים לדעת על האהבה בגיל ההתבגרות?

כתבתנו מורן לביא יצאה למסע סוחף אחר תשובות לשתי שאלות; הראשונה: מהי אהבה? השנייה: מה חשוב שנדע על האהבה, בגיל ההתבגרות? במסע שלה פגשה אנשים מרתקים בכל הגילאים, כשלכל אחד תשובה אחרת לשתי השאלות החשובות האלה. אז מה אתם הייתם רוצים לדעת על האהבה?

אם הייתי מבקשת מאנשים להגדיר את משמעות המילה "אהבה", ודאי הייתי מקבלת תשובות שונות. קרבה, משיכה ורגשות יהיו התשובות הנפוצות, כך אני משערת. גיל ההתבגרות הוא הגיל שבו מתחילים ללמוד על האהבה, על לב שבור, וכמובן גם על אהבה נכזבת.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בימים הפכפכים אלו, כשהגשם והשמש רבים על מקומם בשמיים, שוחחתי עם מספר אנשים בכל הגילאים - מגיל 4 ועד גיל 70 - שהסכימו לשתף אותי ואתכם במחשבותיהם ובתובנות שלהם בנוגע לדבר היחיד שיעמוד בפני כל שינוי בטבע - האהבה. מילה כל כך טעונה, בעלת אלפי פרשנויות שונות.

כשאומרים "אהבה", מה עולה לך לראש? מהי האהבה?

אריאל, בת 4, רחובות: "אהבה זה לחבק חזק חזק עד השמיים!"

תמיר, בן 9, רחובות: "אהבה זה כשמחבבים אחד את השנייה, כשמרגישים שלמישהו אחר יש תכונות טובות, וככה שני אנשים יכולים להיות יחד."

אביתר, בן 14, המרכז: "אהבה היא חיבור בין שתי נשמות, שמצהיר על כך ששני הצדדים מסכימים להיות אחד עם השני, לתמוך זה בזו ולהיות שם בשביל האחר."

לאה, בת 17, חולון: "כשאומרים אהבה עולה לי לראש שוקולד, כי נראה לי שאם לאהבה היה טעם הוא בטח היה מתוק וממכר. אבל אם אני חושבת לעומק, אהבה זה כשאכפת לך ממישהו ואתה מוכן לשים אותו קודם, לא רק אהבה של זוגיות אלא גם משפחה וחברים. נראה לי שאהבה היא גם דברים ממש קטנים שעושים אחד בשביל השני, כמו סתם לשאול איך עבר היום ולהיות מוכן להקשיב לתשובה האמתית והכנה, או לשאול אם הם שתו מספיק מים היום. זה גם לתת אמון במישהו אחר, כי אתה יודע שהוא יוכל לעזור לך ולהיות שם בשבילך תמיד. אהבה זה גם להיות בטוח, שלא משנה מה יקרה, יש לך לאן ללכת."

"אם לאהבה היה טעם הוא בטח היה מתוק וממכר" לאה, 17 © צילום פרטי

דור, בן 20, הנגב: "לאהבה יש שני סוגים. אחת שמצליחה, ואלף נכזבות או כושלות. אהבה זה קשר, חיבור של אדם לאופי, למראה ולנשמה של אדם אחר. אם החיבור מצליח, שני הצדדים הרוויחו."

נעמה, בת 26, מעלה אדומים: "אהבה... אהבה זה רגש שאפשר איתו, ואפשר גם בלעדיו. כשיש לך את הרגש הזה והוא הדדי, אתה האדם המאושר בעולם. אם זה לא הדדי - אתה כנראה האדם העצוב בעולם."

זהבה, בת 44, דימונה: "אהבה משמעה להכיל אדם אחר ולהבין אותו, גם אם הוא עושה דברים בניגוד להגיון מבחינתכם. להתפשר למען מישהו אחר, שמהווה חלק מכם."

אודי, בן 47, עפולה: "כשאתה אוהב, צורת החשיבה משתנה מ"אני" ל"אנחנו". כשהחצי השני שלך נכנס למחשבות שלך, גם אם אתה לא מתכוון לכך שזה יקרה."

מינא, בת 53, שפלה: "אהבה היא חיבור של שתי נשמות שונות ליצירת נשמה אחת של שיתוף גורל; ודרך תוך כדי מתן תמיכה הדדית, פרגון, רצון לבנות עתיד ובית משותפים וללוות זה את זו בטוב וברע, בזמנים קלים וקשים, שמחים ועצובים. אהבה זו גם יכולת ההכלה של האחר, של בן או בת הזוג, על שלל המורכבויות שלו ורגישותו. אהבה היא גם כימיה שגורמת למשיכה מינית ואינטלקטואלית כאחד, היא הרצון לשמח ולראות באושרו של האחר. אהבה שווה שמחה, היא מהותו של העולם..."

"אהבה היא הרצון לשמח ולראות באושרו של האחר" מינא, 53 © צילום פרטי

אהוד, בן 59, חיפה: "אהבה אמיתית היא לכבד אדם אחר ובנוסף להרגיש רצון להיות בסביבתו."

אהובה, בת 64, הוד השרון: "לאהוב מישהו אומר לרצות לבלות עימו גם אחרי שנות זוגיות רבות, למרות השחיקה והעומס, הילדים (והנכדים, כמובן) והעבודה. אהבה, בפשטותה, היא הרצון לרבוץ בספה עם אהובך בסופו של יום קשה ומתיש."

אורי, בן 70, צפון השומרון: "אהבה זה כשאתה שואף תמיד להיטיב ולכבד את בן או את בת הזוג, ללא יהירות, התנשאות, לדאוג ולמלא את כל הצרכים הנפשיים והפיזיים אחד של השני, לכבד, לתמוך, להעריך ולפרגן, כל הזמן חיזוקים חיוביים. זה אמור להיות הדדי, גם אם יש ''פקשושים" וטעויות, ללמוד לסלוח ולהבין שהיופי זמני והאופי לתמיד."

מה היית רוצה לדעת או להבין על אהבה בגיל ההתבגרות, והבנת רק מאוחר יותר?

לאה, בת 17, חולון: "בגיל ההתבגרות, בני נוער חושבים שאהבה היא בעיקר זוגיות, ואם אין להם את זה אז כנראה משהו לא טוב בהם או שהם צריכים להשתנות; ולפי דעתי זה בכלל לא ככה. זוגיות היא בכלל לא חובה, והאהבה נמצאת בכל כך הרבה מקומות שונים, ולרכז את המושג הזה סביב משהו כל כך נקודתי, זה לא הצעד הכי חכם שיש. אהבה היא מדהימה, אבל ממש לא מגדירה את מי שאתם."

דור, בן 20, הנגב: "לא תמיד זה מצליח. גם אם קיבלתם "לא" ואתם מרגישים שזהו סוף העולם, ולא תצליחו להתאהב שוב... תנו לי לגלות לכם סוד - אתם כן, והעולם עדיין ממשיך כהרגלו. מה שאני מנסה לומר, זה ש-לב שבור זה כואב ומעציב, אבל אתם חזקים מזה. גם אני הייתי חזק, ופשוט למדתי להתגבר. אלו ששווים אתכם יגידו כן מכל הלב!"

"לב שבור זה כואב ומעציב, אבל אתם חזקים מזה" דור, 20 © צילום פרטי

נעמה, בת 26, מעלה אדומים: "אהבה אינה קיימת רק בזוגיות. זכרו להראות את אהבתכם והערכתכם גם לבני המשפחה ולחברים."

זהבה, בן 44, דימונה: "לאהוב, משמעו גם לדעת לשחרר לפעמים. תנו לאהובכם את המקום שלו, וחבקו באהבה את המקום והמרווח שלכם."

אודי, בן 47, עפולה: "אהבה מטלטלת, מעניינת ומסקרנת בו זמנית, אך בעיקר ממכרת. נכון, להיות חלק ממערכת זוגית זה מדהים, אך אל תזניחו את שאר הצדדים בחיים שלכם."

מינא, בת 53, שפלה: "מה שלא הבנתי בגיל ההתבגרות ואני מבינה כעת הוא שאהבה אמיתית היא מעל הכל חברות אמיצה, מסירות ונאמנות. אהבה יכולה לקבל מימד של שינוי עם השנים, וזה לא אומר שהיא כבתה... אנשים משתנים עם השנים, כך גם האהבה. אהבה צריכה להיות בריאה, וזה משהו שיתרחש רק אם היא אהבה בוגרת המבוססת על בחירות בשלות."

אהוד, בן 59, חיפה: "היו עם האדם איתו אתם רוצים לרקוד ולהשתגע, יש לכם זמן רב לפני שתתבקשו להחליט עם מי תרצו להקים משפחה ובית, בינתיים- תיהנו!"

אהובה, בת 64, הוד השרון: "אהבה אמיתית טמונה בשברים הקטנים. הפסיקו לרדוף אחרי חוויות גדולות ומרהיבות, ולמדו ליהנות מכל רגע משותף עם הקרובים שלכם."

אורי, בן 70, צפון השומרון: "חלק מהדברים נלמדים ומובנים יותר עם הזמן. אל תקשו על עצמכם או תהיו ביקורתיים. למדו לשחרר."

"חלק מהדברים נלמדים ומובנים יותר עם הזמן" אורי, 70 © באדיבות מקהלת שלישיית הפרדס

במסע הזה, הייתה לי מטרה מרכזית אחת - לגלות מהי אהבה עבור אנשים בגילאים שונים ורבדים שונים. כעת, כשהמסע הגיע לסיומו, אני יכולה לומר שזכיתי להכיר דמויות מרתקות עם תובנות שונות, ולמדתי שאהבה היא לכל גיל, ותמיד יש לה ביקוש. גיליתי ש"אהבה" היא לא פירוש במילון או כותרת לסרט רומנטי. אהבה היא תחושה, ואין כמוה. היא כה שונה ומיוחדת אצל כל אדם, ומהווה חלק אחר בחיים של כל אחד מאיתנו.

אני מקווה שגם אתם למדתם משהו חדש מהפרוייקט שלי, ושאתם לוקחים ממנו את המסקנות הנכונות. היו בטוחים באהבתכם כלפי אחרים, והרגישו בנוח לקבל אהבה מאחרים. העריכו את הסובבים אתכם ודאגו ליידע אותם על כך. וזכרו - האהבה היא לכולם. 

תגובות