בלי סודות: "האם יש דרך להעריך מתי אקבל מחזור?". צילום: Shutterstock

בלי סודות: "האם יש דרך להעריך מתי אקבל מחזור?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

העינוג מזיק לי?

בן 13 שואל: "האם צפייה בתמונות עירום ועינוג עצמי תוך כדי, יכולים לגרום לאין-אונות?"

תשובה: "שלום לך. עינוג עצמי הוא דבר נפלא ובריא, כל עוד הוא לא פוגם בשגרת החיים שלך, וכל עוד הוא נשאר דבר מהנה ונעים. אם צפייה בתמונות עירום מעוררת אותך לענג את עצמך - זה בסדר גמור. יחד עם זאת, מציעה לך לנסות ולענג את עצמך כמה שיותר תוך שימוש בדימיון שלך. תמונות עירום או צפייה קבועה בסרטים פורנוגרפיים עלולים ליצור במוחך קבעונות כלשהם, שבסופו של דבר יעוררו אותך יותר מהמציאות; ואז יכול להיות שכשתהיה במצב כלשהו במציאות, שלא יהיה דומה למה שצפית בתמונות או בסרטים, תתאכזב ולא תחוש הנאה. מקווה שעניתי על שאלתך. כל טוב".

מחשב בים
מחשב בים © שאטרסטוק

תהיות מסובכות של גיל ההתבגרות

בת 13 שואלת: "היי, רוצה להתייעץ לגבי כמה דברים:
1. החברות שלי כבר מקבלות מחזור. יש לי חזה קטן (התחיל לגדול בתחילת השנה), אבל הפרשות כבר מתחילת השנה שעברה. אמא שלי קיבלה מחזור בתחילת גיל 12, וגם אני רוצה לקבל; כי עד לפני כמה זמן היו צוחקים עליי שאני לא מפותחת ו'שטוחה'. אני יודעת שאין דרך לקבל יותר מהר, אבל האם יש דרך להעריך מתי אקבל מחזור?
2.
אני מרגישה פחות טובה ליד החברות שלי, כי הן תמיד יורדות עליי ואני לא יורדת עליהן, ואני גם לא אוהבת להגיד לא. יש תקופות שקשה לי מאוד בבית הספר, ויש תקופות שלא; אבל כשקשה אני מרגישה כל יום כאילו אני עומדת להתמוטט, ואני לא אוהבת לספר לאמא שלי כי תמיד יש לה דעה הפוכה משלי, מה שגורם לי להרגיש יותר רע.
3. החזה שלי די גבשושי, והוא מרגיש כאילו יש בו גושים... האם הדבר תקין?
4. מצטערת אם התיאורים לא כל כך מתאימים. יש לי סוג של שלפוחיות (ממש כמו חצ׳קונים, אבל לא אדומות) עם מוגלה בנרתיק וכמעט בחוץ. הייתה אחת, נעלמה והגיעה עוד אחת. פוצצתי אותן, אני יודעת שזה לא נשמע מדהים... זה בסדר? יכול להיות שיש לי בעיה בריאותית?"

תשובה: "היי לך, אני מאוד שמחה שפנית אלינו. תרגישי תמיד חופשי לפנות ולתאר אילו תיאורים שאת רוצה, את כותבת נפלא וברור. אני אנסה לסייע לך בכל השאלות והנושאים שהעלית.
1. אי אפשר להעריך בדיוק מתי תקבלי וסת. בדרך כלל זה קורה כשנתיים לאחר שצמיחת השדיים מתחילה (ולפי מה שאת מתארת היא כבר התחילה). אחד הסימנים המקדימים, הם ההפרשות שיוצאות. אני מבינה שהמצב הזה מאוד מטריד ומעסיק אותך, אבל לצערי את תאלצי להמתין בסבלנות ולסמוך על הגוף שלך שהוא יעשה את שלו. בגיל שלך, שבו הגוף מתפתח באופן שונה מאחת לשנייה, יכול להיות מצב שבו ילדים או ילדות יעירו על הגוף של אחרים/ות, זה מצב מתסכל מאוד ופוגע. אני מצטערת שנאלצת להתמודד עם סיטואציות כאלו. לקצב של ההתפתחות של הגוף שלך אין שום קשר למראה שיהיה לו כשתסיימי את ההתבגרות שלך. בדרך כלל ההצקות האלו מגיעות ממקום של חולשה ושל חוסר ביטחון.
2. תקופות קשות, בייחוד בבית הספר, ובייחוד בגיל ההתבגרות - הם דבר שקורה. לפעמים גם מרגישים מאוד לבד, כפי שאת מתארת, שאף אחד לא יכול להבין אותך. זוהי תחושה לא נעימה, ואני יודעת שזה קשה לראות את זה מבפנים; אבל התקופות האלו עוברות, ובדרך כלל תוך כדי את גם לומדת על עצמך דבר או שניים. בימים הקשים תני לעצמך הקלות, נסי להתרכז בדברים אחרים, עשי דברים שאת אוהבת. נשמע לי שהיחס שחברות שלך מפגינות אליך הוא לא כל כך חברי, אולי שווה לבדוק את מהות הקשר שלך איתן. ייתכן ואם הן גורמות לך להרגיש כל כך רע, כדאי לך לנסות וליצור קשרים עם חברות נוספות ואחרות.
3. התיאור של החזה שלך הוא תיאור מדויק לחזה הנמצא בתהליך התפתחות. הכל תקין ובסדר.
4. לגבי השלפוחיות או החצ'קונים בנרתיק - אני לא רופאה ולכן לא יכולה לאבחן אם יש לך בעיה רפואית. אם זה מציק לך, מכאיב לך או שאת מרגישה שחשוב לך לבדוק את זה את יכולה ללכת לרופא/ת משפחה ולבדוק את זה. כל טוב."

© צילום: Shutterstock

איך מתחילים עם בחורות?

בן 17 שואל: "שלום, רציתי לשאול שתי שאלות שלא קשורות אחת לשנייה: ראשית, אני לא כל כך יודע איך להתחיל עם בחורות, ואני אשמח לעזרה בעניין מכם, אם אפשר.
שנית, האם ישנה הגבלה לעינוג עצמי, או שאפשר לעשות זאת כמה שרוצים כל יום?"

תשובה: "שלום לך, אענה לך בשמחה על שתי השאלות. מתחילה מהשאלה השנייה: אין הגבלה על עינוג עצמי, כל עוד הוא נעים לך, טוב לך ומאפשר לך להמשיך לחיות את חייך מבלי לצאת מאיזון. זאת אומרת, אם בגלל העינוג העצמי אתה לא נפגש עם חברים או עושה דברים שאתה אוהב - זה סימן שזה יותר מדי.
לגבי השאלה הראשונה: מה שאני מבינה מהשאלה, הוא שאתה מעוניין לגשת לבנות ולהתחבר אליהן, וזקוק לעזרה בנושא. לצערי, אין פתרון קסם או דרך אחת שאם תלך בה הכל יהיה בסדר. בדרך כלל הפחד הכי גדול שלנו הוא לחוות דחיה, וזה אכן מלחיץ אך זה חלק מהעניין. יכול להיות שתיגש אל הנערה ההיא והיא תשמח מאוד שניגשת אליה, ויכול להיות שהיא תדחה אותך; ואז, מאמינה שיציף אותך קושי גדול, שבסופו של דבר יחלוף ואתה תלמד להתמודד אתו. אם יש נערה ספציפית שמוצאת חן בעיניך באופן מיוחד, ואתה מעוניין לגשת אליה ולהתחיל להיות אתה בקשר - אתה יכול לעשות זאת באמצעי ישיר או עקיף. בעקיף הכוונה היא לכתוב לה באמצעות אחת הרשתות החברתיות, או להיעזר בחבר/ה שיעשו קצת בירורים ויבדקו האם אולי היא מעוניינת בך. אתה יכול גם לפנות אליה באופן ישיר, ולמצוא הזדמנות לשוחח איתה. אפשר בהתחלה לשוחח על נושאים אחרים שמעניינים את שניכם (תחומי עניין משותפים) ולאט, לאט ליצור קשר קרוב יותר. מאחלת לך בהצלחה, אנחנו תמיד פה אם תרצה להמשיך ולהתייעץ. כל טוב".

תגובות