בלי סודות: "אנחנו אוהבים ובקשר רציני אבל הוא בן אדם מאוד שלילי". Fotolia

בלי סודות: "אנחנו אוהבים ובקשר רציני אבל הוא בן אדם מאוד שלילי"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי: 

"אנחנו אוהבים ובקשר רציני אבל הוא בן אדם מאוד שלילי"

בת 18 שואלת: "יש לי חבר שקרוב לשלוש שנים מגילי. אנחנו אוהבים ובקשר רציני אבל הוא בן אדם מאוד שלילי. כשקורה משהו רע זה יכול לערער אותו ולגרום לו להגיד דברים כמו "נמאס לי, אין לי כוח לכלום. אני לא רואה טעם לכלום. באלי למות". הוא פשוט לא מצליח להתמודד עם בעיות חיים שבאות אליו בעקבות המצב ובאופן עקרוני. בימים האחרונים הוא די דיכאוני, אומר שהוא לא יודע למה הוא אתי כי הוא כזה גרוע. רגע אחד מדהים לנו ביחד ואז כשיש בעיה פשוט נכנס בו שד ונהיה אדם אחר והוא לא מוכן להקשיב לאף מילה תומכת וטוען שהוא פשוט גרוע בהכל והכל חסר תקווה ו"כל השנתיים האחרונות הן פשוט נוראיות" והוא מתרפק על העבר ופשוט כאילו נהנה לשקוע בדכאון של עצמו ולא מוכן להקשיב לעצות לפתרון, פשוט מצפה שהפתרון ינחת אליו מהשמיים ועד אז הוא יהיה עסוק בלהתלונן. הוא לא פוגע בי אף פעם אבל זה כאילו בא ועובר בגלים של דיכאון או חרדה כל פעם משהו חדש. ולפעמים זה מרגיש שאני "המבוגר האחראי" או "הגבר" בעצמי כשאני רק מנסה לעודד להרגיע ולתמוך בו בגלל הדיכאון וזה מוריד לי ממנו ומהערך שיש לי כלפיו והסיטואציות האלה יכולות באמת לייאש.  אני אוסיף גם שאין לי כל כך הרבה חברים וזה מרגיש שזה משפיע עליי אפילו יותר כי חוץ מהמשפחה הוא האדם היחיד שאני איתו בקשר.. איפה לשים את עצמי בסיטואציה? איך אני יכולה לעזור אם בכלל? תודה".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו ושאת מוצאת בנו אוזן קשבת. נשמע שאת נמצאת במצב לא פשוט ומתנהלת בו בצורה בוגרת ואחראית. אכן, ההתמודדות עם אדם פסימי, שנופל לעתים קרובות למצבי רוח קודרים ולייאוש, היא כלל לא פשוטה. השאלה היא, מה גורם לו להיות כל כך פסימי וחסר תקווה במצבים מאתגרים? האם הוא חסר בטחון? חווה הרבה תסכולים וחוויות קשות בחייו? האם הוא גדל בסביבה מאוד ביקורתית, ועם ציפיות מאוד גבוהות לגביו? האם הוא פרפקציוניסט? תחרותי מאוד? קשה לו לחוות כישלון? האם הוא מנסה למשוך תשומת לב כך? האם הוא מרים ידיים ומתייאש, או מקטר וממשיך לנסות? כל אלו יכולים להיות גורמים למצבי הרוח הקשים שלו. אבל את זה מבררים ועל זה עובדים עם בעל מקצוע, פסיכולוג או מאמן אישי. זכרי,מי שלא רוצה לעזור לעצמו, קשה מאוד לעזור לו. הוא כנראה יסכים לקבל עזרה מאיש מקצוע רק כשירגיש שהוא במבוי סתום, או בבעיה מאוד קשה שאין לו פתרון לה. אבל חשוב שתזכרי שאת לא הפסיכולוגית שלו. לא את ולא הוריו. נסי לא לקחת על עצמך את התפקיד הזה. שאלי את עצמך מה את אוהבת בו? מתי טוב לכם יחד? וכמה? עד כמה הוא משפיע על מצבי הרוח שלך? אילו תקופות יותר ארוכות? הטובות, או המדכאות? עשי עם עצמך חשבון נפש אמיתי וענייני.ובאשר אליו: נסי לא לשקוע איתו במצבי הרוח. שכנעי אותו לפעול במקום להרים ידיים. כשהוא מקטר, שאלי אותו מה הוא מתכוון לעשות במצב? מה הפתרון? מה הלאה? עודדי אותו להיות פרואקטיבי ולא תבוסתני. הזכירי לו הצלחות שלו (בבית הספר, בצבא, עם חברים), תכונות טובות שאת אוהבת בו, ובסופו של דבר זכרי: אין אנו יכולים לשנות את הזולת, אלא רק את עצמינו, וגם זה לא פשוט. מקווה שעזרתי. אנחנו כאן לכל שאלה ו/או התלבטות נוספות".

© fotolia
   "מגרד לי באזור הפרטי"

בת 15 שואלת: "היי, בשבוע האחרון ממש מגרד לי באזור הפרטי. אני לא שוטפת עם סבון מיוחד לאזור הפרטי כי קראתי שזה לא טוב. אני חושבת שיש הפרשת יתר ואולי טיפה נפיחות. אני מתביישת לספר לאמא שלי ושתיקח אותי לרופא נשים וגם ממנו אני מתפדחת שיראה את האזור הפרטי שלי ולא בא לי שהוא ייגע בו. יש משהו שאני לבד יכולה לעשות? או טיפים לתת לי?"

תשובת היועצת: "היי יקירה, קודם כל אני שמחה שפנית אלינו. אני רוצה לחזק אותך על כך שאת דואגת לבריאות שלך, זה חשוב לא להזניח את הטיפול בגוף שלנו. בנוסף מעולה שאת קוראת ומתעניינת מה טוב ומה פחות טוב לגוף שלך ושאת בודקת את עצמך ויודעת לומר מה את מרגישה. זה מאד חשוב. גרד בפות הוא דבר מאד נפוץ אצל נערות ונשים והוא בהחלט לא נעים. אז קודם כל, כפי שכתבת בעצמך, באמת מומלץ שלא להשתמש בסבון שטיפה אינטימית ובנוסף, כדאי להפסיק את השימוש בתחתוניות, מגבונים ותכשירים קוסמטיים, להשתמש רק בתחתוני כותנה, לא חוטיני, ובלילה כדאי להיות ללא תחתונים כלל. חשוב שתדעי שישנן סיבות רבות לגרד בפות,שלרובן יש טיפול פשוט ונוח. ייתכן כי הגרד קשור לשינויים טבעיים שקורים בפות בגיל ההתבגרות וייתכן שמדובר בפטרייה או דלקת. בשביל לדעת איך לטפל בגרד, חשוב לדעת מהי הסיבה לגירוד. לכן, אני ממליצה ללכת לרופאת נשים. מאחר ויכולות להיות סיבות שונות לגרד בפות ולכל סיבה טיפול שונה, אני מעודדת אותך לדבר עם אמא שלך וללכת לרופא נשים על אף הקושי שאת מציגה. גרד בפות זאת תופעה מוכרת לכל אישה ואני בטוחה שאמא שלך תבין את המצוקה שלך. חשוב שתדעי שרופאים הם אנשי מקצוע שכל תפקידם להקל על התחושות הלא נעימות ולעזור. אך אני בהחלט יכולה להבין את המבוכה ולכן את יכולה לקבוע תור לרופאת נשים, אישה, שתבדוק אותך ובאופן כללי חשוב שתדעי שמדובר בבדיקה פשוטה ומהירה. בנוסף את יכולה ללכת עם אחות, בת דודה, חברה או לבקש מאימא שלך להיות מחוץ לחדר או לחלופין ממש לידך בזמן הבדיקה. אז לסיום יקירה, הפות הוא חלק מהגוף שלנו, וכפי שהיית הולכת להיבדק אצל רופא/ה אם היה לך גרד או נפיחות ביד או ברגל כך גם כאן".

© AdobeStock

"ירד לה דם מאיבר המין, יש ממה לדאוג?"

בן 19 שואל: "אוננתי לחברה שלי והיה לי ציפורניים ארוכות מהרגיל בידיים אחרי כמה דקות ירד לה דם מאיבר המין, כנראה שרטתי אותה. יש ממה לדאוג?"

תשובת היועצת: "הי, אני שמחה שאתה פונה אלינו ודואג לבת זוגתך. אז קודם כל, איבר מין של אישה, הפות, וגם של הגבר, הפין, הם אברים מאוד עדינים, עם עור מאור רגיש שאפשר לפצוע בקלות, גם לא בכוונה. בכללי מומלץ מאוד לשמור על היגיינת הידיים, כולל גזירת ציפורניים, ושטיפתם, על מנת לא לגרום לדלקות בשתן או זיהומים בנרתיק לבת זוגתך. האם יש ממה לדאוג? זה תלוי באיך היא מרגישה עכשיו? האזור אדום? נפוח? כואב? אם כן, מציעה להימנע ממגע מיני בפות בימים הקרובים על מנת לתת למקום להחלים. במידה והכאב או הדימום ממשיכים לאורך זמן רב יש להיוועץ עם רופא/ת במשפחה או רופא/ת הנשים".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/

תגובות