סיקור פסטיבל סרטי הגאווה: "סרטים גאים אינם שונים". צילום: שחף מור

סיקור פסטיבל סרטי הגאווה: "סרטים גאים אינם שונים"

בין שלל מצעדי הגאווה ואירועי הגאווה השונים, מתקיים כל שנה בסינמטק תל אביב גם פסטיבל הסרטים הגאים. גם השנה בחמישי האחרון (ה'), אירוע מרשים זה התקיים, ואנחנו היינו שם לראיין את כל הסלבס האהובים עליכם באירוע שכל כולו התאפיין בקבלה ואהבה

בחמישי האחרון (ה'), התקיים אירוע הפתיחה לפסטיבל סרטי הגאווה השנתי לשנת 2017. באירוע הוצגו סרטים גאים מוכרים כגון "הפצע", "זה הכל" - סרטה הדוקומנטרי של היוטיוברית הטרנסג'נדרית ג'יג'י גורג'ס, "בעיה נשית", ואלו ימשיכו להיות מוצגים במהלך כל השבוע."הביוטי גורו" המוכרת, היוטיוברית הטרנסג'נדרית ג'יג'י גורג'ס, הייתה שם, איתה השגנו לכם ריאיון בלעדי אותו תראו בהמשך, וכן גם עם הסלבס האהובים עליכם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

אין ספק שגורג'ס הייתה אחת מה"היילייטים" של הערב, אך מלבדה התאספו גם המון סלבס, "דראג קווינס", שחקנים מוכרים, במאים ואחרים בשביל לחגוג את המאורע. באירוע הוקרן גם הסרט "הפצע", המספר על בחור בשם זולאני, שלוקח חופשה מהעבודה היומית שלו כדי להשתתף כמלווה בטקס חניכה לנערים מתבגרים בחיק הטבע. במהלך שבוע ימים, שנפתח בטקס מילה, אמורים הנערים לכונן את גבריותם. הם מגיעים מרקעים שונים, חלקם מהעיר וחלקם כפריים. בחניכה הם לומדים את הקודים הגבריים של תרבותם. זולאני משמש כמדריך של קוואנדה, ובמהרה מתגלה סודו: הוא מאוהב באחד המלווים האחרים. כיצד סיפור האהבה ה"אסורה" יסתיים? צפו בסרט ותגלו.

 ראיינו בשטח גם את ליאון שניידרובסקי (תוכנית הסטיילינג "נכנסים לארון", "האח הגדול") ליהיא גרינר ("האח הגדול") וכן גם את השחקנית האמריקאית מינק סטול, ובמאית גרמנייה מפורסמת, מוניקה טרויט.

מדוע האירוע הזה חשוב לכם ומה הוא מסמל עבורכם?

 ליאון: "אני מייחס חשיבות לא רק לאירוע הזה, אלא בכלל לכל שבוע הגאווה. הם מאד מחזקים את הקהילה, את התרבות הגאה. אין הרבה קולות של יוצרים תכנים גאים, או יוצרים גאים בפרט שנשמעים כרגע. זה שהאירוע הזה והשבוע המיוחד נותן במה לכל אלו, זה מדהים".

ליהיא: "אני מאוד תומכת בקהילה הגאה. מאוד מעריצה את הדרך שלהם, והאומץ והכוח. זה מדהים שמוציאים כל מיני סרטים מדליקים שיכולים לקדם ולהעלות את המודעות לקהילה ולעודד. בעולם שלנו סרטים כאלה צריכים להיות דבר רגיל".

מוניקה: "אני יוצרת סרטים גאים במשך 33 שנה, וחלקם לוקחים חלק בפסטיבל. אני מאוד אוהבת ללכת לפסטיבלים מהסוג הזה כי הם מדגישים את העניין של זכויות האדם. בנוסף, בפסטיבל כזה יש שלל מדהים של סוגי סרטים, דבר המאפשר את השמעתם של המון קולות שמאוד מעניין לשמוע. אני נהנת מלצפות בסרטים ולדון איתם יחד עם הקהל. אני מאוד סקרנית לראות כיצד הקהל כאן, שהוא בעל תרבות שונה, יגיב להצגת הסרטים שלי, שלמעשה צולמו בשנות השמונים".

הבמאית מוניקה דטרויט
הבמאית מוניקה דטרויט © צילום: שחף מור

 מה חשוב לכם להגיד לקהל היושב באירוע הערב, ונחשף לסרטים הללו?

ליאון: "אני חושב שהייתי מייעץ להם שיבואו ללא דעות קדומות. אני מודה שאני לא אוהב להבדיל בין סרטים גאים לבין סרטים 'נורמיטיביים', כיוון שהם זהים בעיניי, ההפרדה מציקה לי".

ליהיא: "הסרטים הם סרטים רגילים לכל דבר, ואנשים יכולים להנות מהחשיפה אליהם בדיוק כמו שאני נהנית".

האם אתה חושב שהשנאה כלפי הקהילה הגאה תפחת?

ליאון: "אני מאמין שיש איזשהו קידום, ושבני אדם לומדים יותר ויותר לקבל, ובכל זאת אנחנו שומעים כל כך הרבה ביקורת מהצד. אני בטוח שמהעולם המערבי והנאור זה ידעך, אבל עדיין יהיו מקומות, שבעיניי לצערי החושך יישאר בהם בנושא, אני מקווה שלאט לאט, זה יתאזן".

ליהיא: "אני חושבת שבעתיד שנאה לא תהיה יותר. אני מאמינה שבמדינה שלנו אנשים מתחילים להתגבר על ה'שוני' וצורת החיים הגאה, שרגילה לגמרי. אפילו סבתא שלי הפולנייה התרגלה וקיבלה את בן דוד שלי ובן זוגו, ועכשיו מאוד רוצה שיהיו להם ילדים. כולם מתחילים להבין שנולדים ככה וזו לא בחירה. אני מאמינה שלאט לאט זה ייגמר, העיקר האהבה".

גרינר ומנחת הטקס, ציונה פטריוט
גרינר ומנחת הטקס, ציונה פטריוט © צילום: שחף מור

ליאון, אתה חושב שהעולם שלנו מספיק ליברלי כדי לקבל את סרטי הפסטיבל למשל?

 "אני רוצה להאמין שכן, אני מבדיל בין 'מדינת תל אביב', לשאר ישראל, ולכן לגבי שאר המקומות, אולי לא בדיוק. לא בטוח".

 סרטים גאים מעוררים בך השראה?

"כל סרט כזה שמספר איזשהו סיפור כזה, זה רק גורם לך לרצות לאהוב את עצמך כמו שאתה לגמרי, להתגבר על מכשולים. מבחינתי לגמרי, וזה מבורך". 

יש לך עצה לבני נוער שרוצים לצאת מהארון ולא יודעים כיצד? חווים קשיים באשר לנטייתם המינית?

 "תפנו לשלל גופים, כמו איגי. לי אישית אין את הידע המקצועי, בגופים כאלו אלו יש את הצוות שמלווה אותם, ועוזר בכל".

כמו כן דיברנו גם עם מוניקה טרויט, במאית גרמניה שנכחה באירוע, וכן הציגה שלושה סרטים, על הסרטים שביימה: "אני מאוד אוהבת את כל הסרטים שיצרתי. עד עכשיו יצרתי יותר מ-17 סרטים, והם כולם כמו הילדים שלי. בכל אחד יש טעויות או פגמים, אבל אני זוכרת את תהליך היצירה של כל אחד מהם באופן רגשי, כולם בעלי ערך רב עבורי".

היוטיוברית ג'יג'י גורג'ס - איתה יעלה ריאיון בקרוב!
היוטיוברית ג'יג'י גורג'ס - איתה יעלה ריאיון בקרוב! © צילום: שחף מור

 ישנם יוצרי סרטים גאים שבחרו להחרים את הפסטיבל בישראל, למה את חושבת שזה קורה?

"לאנשים שונים יש דעות שונות לגבי הסרטים, ואני מעודדת חשיבה חופשית. לפי דעתי, החרמת הפסטיבל היא שגויה. מעולם לא הייתי בפסטיבל הזה וזו חוויה שבהחלט רציתי לעבור. יתרה מזאת, גם הממשלה של טראמפ באמריקה, לצורך העניין, לא תומכת בפסטיבל מסוג כזה, אבל זה לא אומר שמעכשיו אחרים את כל הפסטיבלים האמריקאים. אנחנו מגיעים לפסטיבלים על מנת לשמוע קולות שונים ולדון על היצירות שלנו, כדי להחליף רעיונות ולהביע רגשות לגבי הסרטים, ולכל אחד יש את דעתו האישית".

  עבודות הקולנוע שלך בתחום הגאה השאירו חותם גדול בקולנוע הגרמני ובעולם בכלל. מאיפה את בעצם שואבת השראה ומהו סוד ההצלחה שלך?

"אני חושבת שאני פשוט אוהבת אנשים ואני מאוד סקרנית לגביהם. אני אוהבת לחוות את הסיפורים של האנשים ולהבין מהיכן הם מגיעים, ואני מנסה ללכוד את האווירה האנושית האופפת אותם ולהכניס אותה אל תוך הסרט. אני מקווה לעודד אנשים לחשוב בעד עצמם ולהרגיש בטוחים וגאים בעצמם, לא להיות קורבנות, ולהשיג את מה שהם רוצים להשיג בחיים".

ראיינו גם את מינק סטול, שחקנית אמריקאית מפורסמת שמככבת בסרט "female trouble" (בעיה נשית) המוצג בפסטיבל, שאלנו אותה מה יש לה לספר על הפקתו של הסרט ועל דמותה בפרט.

"אני מאוד אוהבת את הסרט ובמיוחד את הדמות שאני משחקת בסרט, ילדה מאוד בעייתית בשם טאפי, שאיתה אני מאוד מזדהה. מדובר באחד הסרטים הטובים ביותר של ג'ון ווטרס, ואני חושבת שזו יצירת המופת המוקדמת שלו. אני כל כך מתרגשת מהעובדה שהוא יוצג בפסטיבל".

מינק סטול
מינק סטול © צילום: שחף מור

לאורך השנים שיחקת תפקידים רבים וגדולים, איזה מהם היה הכי משמעותי עבורך?

"אני חושבת שטאפי מהסרט "FEMALE TROUBLE" היא הדמות המשמעותית ביותר עבורי. בנוסף, מאוד אהבתי לשחק את דוטי הנקי ב"אמא סדרתית" ולעבוד עם קת'לין טרנר".

כשנשאלה סטול אם יש תפקיד ששינה אותה או השפיע עליה בצורה כזו או אחרת, היא צחקה והשיבה בשלילה. "הם בסך הכל תפקידים," היא צוחקת, "אבל בהחלט נהנתי מכולם."

לאחר קבלת הפנים התחיל טקס שלשמו התכנסו כולם, בהנחייתן של ציונה פטריוט ("בייק אוף") וטלולה בונט. השתיים העלו לבמה את סטול, שגם קיבלה את פרס השחקנית המוערכת של הערב, את מוניקה טרויט לנאום על סרטיה וכן את ג'יג'י עצמה שדיברה מעט על הסרט שלה, וחתמה את דבריה באמרה המפורסמת שלה עמה היא מסיימת כל סרטון - stay gorgeous (הישארו מהממים).

הסרטים ימשיכו להיות מוצגים בסינמטק ת"א לרגל חודש הגאווה במהלך השבוע, וכן סרטה של ג'יג'י יוקרן מחר בשעה 18:00 בסינמטק ת"א. מוזמנים להתעדכן באתר הפסטיבל להקרנות נוספות. 

 

תגובות