מה ההבדל בין זהות מגדרית לבין נטייה מינית?. צילום: Shutterstock

מה ההבדל בין זהות מגדרית לבין נטייה מינית?

מגדר ומיניות הם מושגים מורכבים להפליא, ופשוט צריך קצת זמן על מנת להבין מה משמעו של כל אחד. גם אתם מתבלבלים בין השניים? תנו לנו ליישב לכם את הדברים אחת ולתמיד

וודאי שמעתם בעבר את המושגים "זהות מגדרית" ו"נטייה מינית"; ואולי לא הבנתם למה התכוון המשורר, או מה ההבדל, או שבכלל התבלבלתם בין השניים. אנחנו כאן על מנת לעזור לכם להבין את שני המושגים האלה לעומק.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

נטייה מינית וזהות מגדרית הם שני דברים שונים לחלוטין

לפי הגדרת ארגון "GLAAD" האמריקאי (הארגון ההומו-לסבי נגד השמצה), זהות מגדרית היא "תחושה עמוקה ופנימית של אדם לגבי המגדר שלו"; ואילו נטייה מינית היא "משיכה פיזית, רומנטית ו/או רגשית מתמשכת כלפיי של אדם אחד כלפי אחר". דרך קלה להבדיל בין השתיים, היא באמצעות שאלות: "עם מי אני נכנס/ת לקשר?"- זו הנטייה המינית שלי, ו"בתור מי אני נכנס/ת לקשר?" זוהי הזהות המגדרית שלי. נטייה מינית מתייחסת לבן/בת זוג או למושא אהבה, ואילו זהות מגדרית נוגעת אך ורק לאדם עצמו.

סמל אחד - אישה, שני סמלים - לסבית
סמל אחד - אישה, שני סמלים - לסבית © צילום: Getty Images

זהות מגדרית היא לא רק "גבר" או "אישה"

מגדר הוא דבר שבנוי מכמה היבטים: האמונה שבאדם חקוקות תכונות מסויימות שמעניק לו אך ורק מגדרו - פשוט לא נכונה. אופיו של האדם אינו מתבסס אך ורק על הצורה בה הוא מגדיר את עצמו. ישנם אנשים שמרגישים שהזהות המגדרית שלהם אינה מתאימה לתבנית של "גבר" או "אישה"; ואולי יבחרו להגדיר את עצמם כ"א/בינריים" (חסרי מגדר) ו/או כ"ג'נדרקוויר". "המושג הוא לא מושג נרדף ל'טרנסג'נדר'", אומר ארגון "GLAAD", "'טרנסג'נדר' הוא מונח כללי לאותם האנשים שהזהות המגדרית שלהם ו/או הביטוי המגדרי שלהם שונה ממה שבדרך כלל מזוהה עם המין שאיתו נולדו."

זהות מגדרית אינה נראית לעין

זהות מגדרית היא דבר מאוד אינטימי ומאוד אישי. אינכם חייבים לחלוק את הזהות המגדרית שלכם עם העולם. ביטוי מגדרי הוא ביטוי מוחצן וחיצוני של מגדר מסויים, אשר מובא לידי ביטוי בדברים כמו שם, בגדים, שיער ופנייה בלשון זכר/נקבה. הזהות המגדרית שלכם היא שלכם ושלכם בלבד, וזה תלוי אך ורק בכם אם תבחרו להביע אותה ואיך. 

לא באמת אפשר לדעת מי היא
לא באמת אפשר לדעת מי היא © צילום: Getty Images

נטייה מינית וזהות מגדרית עשויות להתפתח לאורך השנים

הדבר המטעה במגדר ובמיניות, הוא שאתם מצופים להיות משהו אחד מהשנייה בה אתם נולדים. לפי כך, אולי ייקח לכם קצת זמן להתיר את הקשר המורכב של המחשבות הקדומות, ולמצוא את השפה הנכונה בה תוכלו לתאר מי אתם לעצמכם ולאנשים הקרובים אליכם. ככל שאתם מתבגרים, ההבנה שלכם כלפיי נטייתכם המינית וזהותכם המגדרית עשוייה להשתנות, וחשוב שתדעו שזה בסדר. אתם מכירים את עצמכם טוב יותר מכל אחד בעולם הזה, ואם אתם מרגישים שאתם משתנים כדי להתקרב למי שאתם באמת - אז אתם בדרך הכי נכונה.

תגובות