יש חיה כזאת: ליגת הנשים של ה-NBA זוכה לשיפור בתנאים. צילום: fotolia

יש חיה כזאת: ליגת הנשים של ה-NBA זוכה לשיפור בתנאים

מי מכם לא שמע על ליגת ה-NBA? כנראה שרובכם, אם לא כולכם, בקיאים בכל מה שקשור לליגה הזאת והישגיה הרבים. אולם, מעטים מכם שמעו על המקבילה הנשית ל-NBA, אשר זכתה בלא פחות תחרויות והישגים. אז למה בכל זאת חברות הליגה חשות מופלות? ומה הקשר בין השיפור בתנאים של השחקניות לבין העצמת נערות? כל התשובות בכתבה הבאה

כולכם בוודאי שמעתם על ליגת ה-NBA, שנחשבת לליגת הכדורסל הטובה בעולם. אולם, כנראה שכמעט אף אחד או אחת מכם לא שמע על ליגת ה-WNBA, שידועה גם כמקבילה הנשית ל-NBA. כן כן, בדיוק מה שקראתם: גם לנשים ישנו ייצוג הולם בענף הכדורסל, ואף ליגה מובחרת משל עצמן. לצערנו, חוסר הפופולריות של הליגה הנשית היא בעיה זניחה לעומת האפלייה המגדרית שהשחקניות בנבחרת חוות על בסיס יומיומי.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

התנאים להן זוכות חברות ליגת ה-WNBA נמוכים משמעותית מהתנאים להם זוכים שחקני ה-NBA. כך, למשל, בעוד שהשחקנים בדרך כלל מתניידים במטוסים פרטיים, השחקניות נאלצות להתנייד בטיסות "רגילות". מדוע זה כה חמור, אתם שואלים? ובכן, בשנת 2018, השחקניות נאלצו לבטל משחק מתוכנן מראש, עקב עיכוב של 24 שעות (!!) בשדה התעופה. השחקניות תיעדו את השהות שלהן בשדה דרך הרשת החברתית "טוויטר" ולא היה ניתן שלא להזדהות עם תחושות האכזבה והתסכול שלהן. 

אולם, לאחרונה - הארגון הבינלאומי לקידום זכויות הספורטאיות (WNBPAׁׂׂ) הגיע להסכם עם הליגה הנשית, כך שמעתה והלאה - התנאים שלהן ישופרו והשיוויון ביניהן לבין הקולגות שלהן יתקדם לכיוון החיובי. אחד מהדברים שישופרו בעקבות ההסכם הוא פערי השכר העצומים בין נבחרת הנשים לבין שחקני ה-NBA. כזכור, פערי שכר בין נשים לגברים מהווה סוגייה משמעותית במיוחד שמעסיקה אנשים רבים, ולכן - העלאת השכר של נשים שעוסקות בספורט, הוא צעד משמעותי וחשוב ביותר.

מעבר לשיפור בתנאים, השחקניות מאמינות שההסכם יסייע להעלאת מספר הספורטאיות המקצועיות. על פי הקרן לקידום ספורט נשים (WSF), מספר הנערות האמריקאיות שנושרות מנבחרות ספורטיביות למיניהן גדול בכחמישים אחוזים מאחוז הנערים הנושרים. לישיה קלרנדון, אחת מהשחקניות בליגת ה-WNBA שהתראיינה שלשום (ד') למגזין Vouge - טוענת שהעובדה שנערות אינן מנסות להשתלב בעולם הספורט היא מאוד מצערת וגוזלת מהן כישורי חיים רבים. לדבריה: "ניתן לרכוש המון כישורים בעזרת ספורט: איך לבלוט, איך להיות עוצמתיות וחזקות, איך להשמיע את הקול שלכן ואיך לתקשר ולעבוד עם אנשים אחרים". 

אולם, למרות הכל, בהחלט ניתן להבחין ב"אור בקצה המנהרה": בשנים האחרונות, אנו עדים למגמת עלייה במספר הספורטאיות בארץ בפרט ובעולם בכלל. דבר זה מתבטא בעיסוק מוגבר של נערות ונשים בספורט ואיך לא - בעלייה במוטיבציה לשרת בתפקידים קרביים, שדורשים מאמץ גופני וכושר פיזי רב. אז בתקווה שהאחוזים ימשיכו לעלות וליגת ה-WNBA תצבור יותר ויותר פופולריות - נסיים את הכתבה בציטוט של קרן לייבוביץ', ספורטאית פאראולימפית: "אם את מחליטה לשאוף גבוה - אין דבר שלא יכול לקרות".



תגובות