כך תזהי: האם כאבי המחזור שלך נורמליים?. Shutterstock

כך תזהי: האם כאבי המחזור שלך נורמליים?

מזל טוב! הגעת לגיל קבלת הווסת, ועם כל השמחה שבדבר – התחלת לסבול מכאבים בזמן המחזור. מתלבטת האם הכאבים האלו נורמליים או לא? בואי לגלות בכתבה הבאה

מזל טוב! הגעת לגיל קבלת הווסת, ועם כל השמחה שבדבר – התחלת לסבול מכאבים בזמן המחזור. כאבים אלה, הנובעים מהתכווצות הרחם בזמן הווסת, הם לרוב תקינים לחלוטין. אבל, אם את מרגישה כי אלו כאבי מחזור קיצוניים שפוגעים ממש בשגרת חייך, כדאי מאוד לאבחן.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

אחת מתוך 10 בנות סובלת מאנדומטריוזיס. על אף שפעמים רבות התופעה מתחילה עוד בגיל הנעורים, היא לרוב מאובחנת רק שנים לאחר מכן בשל חוסר מודעות. אבחון מוקדם של התסמונת יסייע למנוע שנים ארוכות של סבל מתמשך.

אנדו מה?

ד"ר רן קידר, מנהל המרפאה לכאב אגני כרוני ואנדומטריוזיס בקבוצת איה מדיקל, מסביר: "אנדומטריוזיס זו מחלה שמאפיינת נשים בגיל הפוריות, מגיל ההתבגרות ועד הגיל בו הווסת חדלה. למעשה, תאים שאמורים לצפות את הרחם מבפנים מתפזרים בצורה מיקרוסקופית במקומות אחרים כמו האגן או הבטן. התאים מתרבים, גדלים ויוצרים מוקדים לכאב. במידה והמחלה לא מטופלת, הכאבים עשויים להתגבר עד לכדי מצב של כאבים כרוניים כל הזמן או רוב ימות החודש, יצירה של ציסטות בשחלות והפרעה לפוריות".

איך מאבחנים?

ד"ר רון ברדין, מומחה באבחון אנדומטריוזיס במרפאות "איה מדיקל", מספר כי בעבר ניתן היה לאבחן באופן מדויק רק על ידי איסוף דגמת רקמה (ביופסיה). תהליך לא נורא, אך לא נעים. למרבה המזל, לאחרונה, חלה התקדמות משמעותית ביותר באבחון אנדומטריוזיס, וכיום ניתן לאבחן את התסמונת באופן יעיל ביותר באמצעות אולטרה סאונד המתבצע על ידי רופא מומחה המיומן בכך. "יתרונה הגדול של הבדיקה היא בנוחות הביצוע שלה וביכולתה לאתר ולאבחן במהירות את המחלה ולהציע את הטיפול המתאים ביותר".

© צילום: shutterstock

איך מטפלים?

"החדשות הטובות הן" אומר ד"ר קידר, "שלא צריך לסבול. באמצעות טיפול נכון ניתן להשתיק את המחלה וליהנות מאורח חיים בריא וללא כאב". הטיפול לנערות שונה מאחת לשנייה, בהתאם לחומרת הכאב, התקדמות המחלה והעדפותיה של הנערה והוריה. מגוון רחב של תרופות יסייעו לשלוט במחלה ולהקל משמעותית על תסמיניה. במקרים בהם המחלה התקדמה מאוד, לעיתים לא יהיה מנוס מניתוח להסרת מוקדי האנדומטריוזיס. בכל מקרה, מרגיע ד"ר קידר, "המחלה אינה מסכנת חיים ותסתיים לרוב בגיל המעבר או בגיל הבלות, אבל חבל לסבול כל הדרך עד לשם".

לפרטים נוספים: https://ayamedical.co.il/

תגובות