חם, לוהט, רותח: "רצון טוב למסר, אך הוא לא באמת עובר". באדיבות Netflix

חם, לוהט, רותח: "רצון טוב למסר, אך הוא לא באמת עובר"

סדרת הריאליטי החדשה של נטפליקס מטריפה את העולם בניסיון להפגיש בין רווקים ורווקות ולפסול אותם על נגיעות. הניסוי החברתי מנסה להעביר את המסר אך קצת מתפקשש בדרך • טור דעה

לפני שבוע וחצי, עלתה בנטפליקס סדרת הריאליטי שרק אם אתם חיים מתחת לסלע כנראה שלא נחשפתם אליה והיא מככבת בראש התכנים הנצפים בישראל. אך האם המסר החיובי בה מצליח בהחלט לעבור? ובכן, יש עוד על מה לעבוד.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מדובר כמובן ב"חם, לוהט רותח" (מוגבלת לצפייה מגיל 16) שבדיוק כפי שמה, מביאה לוילה מפוארת ביותר חבורת צעירים וצעירות, כולם רווקים בגילאי 19-28 כשהמטרה היא אחת: תצליחו לשהות בוילה לאורך תקופה של חודש ללא מגע גופני כלשהו, תזכו בפרס הנכסף שהוא 100,000 דולר. לא תצליחו? על כל טעות תורידו לעצמכם מהסכום הקבוצתי, כאשר כל 'עבירה מינית' שווה סכום אחר. כדי לעקוב אחר הדיירים מוצבת בכל חלק אפשרי בוילה לאנה – רובוט עם מצלמה שמתעדת וצופה אחר כל צעד של הדיירים. כדי להבטיח שמשתתפי התוכנית אכן יצאו משם כשלמדו משם משהו, במהלך שהותם בוילה מתקיימות מגוון סדנאות במגוון נושאים שאמורים להביא להתפתחות אישית וצמיחה.

© באדיבות Netflix

יש לציין שהמכנה המשותף לכל הצעירים שהובאו לתוכנית הוא שאף אחד מהם לא מנהל בחייו מערכות יחסים, אלא דוגל בשיטת הסטוצים. יש כאלה שטוענים שהם מתקשים לעשות זאת כיוון שיש להם טראומה ממערכת יחסים שכן היו בה, אך בסופו של דבר כיום בחייהם הבוגרים – הם פשוט מתקשים או לא יודעים להתחייב.

לכאורה, אם לא היה מדובר במכנה משותף שכזה, כנראה שאנחנו הצופים (ובטוח בכל זאת יש כאלה בבית) שהיו מרימים גבה. הרי ככל שמתבגרים, מיניות בקשר זהו משהו שלחלוטין מהווה חלק מהזוגיות ואכן עשוי להעמיק את הקשר הרגשי בין שני הפרטנרים. בני האדם צריכים חום ומגע פיזי להישרדות בעיניי כשם שהם צריכים מים או אוכל, זה גם מטבענו לרצות ליצור משפחה וזו הדרך הטבעית ליצור אותה. אולם מאחר ומדובר בחבורת אנשים שאינם חזקים ביצירת קשרים חזקים רגשית, המטרה אף חשובה ובעלת משמעות.

© באדיבות Netflix

הבעייתיות בתוכנית בעיניי היא כזו שאם כבר שמתם מטרה שכזו, שמאחוריה עומד גם ליצור מסר מסוים – שניתן לקיים קשרים חזקים ולהתאהב באדם העומד מולך ללא משיכה הפיזית, לאורך התוכנית מוכח כי המסר - פשוט לא עובר. ולא רק שהוא לא עובר, התוכנית בעצמה נותנת פתח לכך.

תחילה, לאחר זמן קצר בוילה (מדובר גם סה"כ על תקופה של חודש שמתפרשים על פני 8 פרקים סה"כ) כל משתתפי התוכנית מקבלים שעונים שגם דרכם עוקבת לאנה, ואם היא מזהה למשל שיחה אינטימית בין שני משתתפים בתוכנית, אור ירוק בשעון נדלק ומאפשר להם להתנשק כדי להעביר את החיבור הרגשי לפיזי.

© באדיבות Netflix

במהלך התוכנית מתגלה כי כל משתתפי התוכנית שאכן מוצאים מפתחים רגשות למישהו מדיירי הוילה, או אף מפתחים עימם זוגיות, לא מסוגלים לשמור על עצמם והידיים שלהם, ומתקיים ביניהם מגע גופני כזה או אחר – נשיקה, וכן גם שניים מהם מקבלים לילה לבד בסוויטה בה כמובן שהפיתוי גדול יותר, וכל אחד מהזוגות שמקבל את ההזדמנות, יוצא שעובר על החוקים בצורה כזו או אחרת, עד כדי קיום יחסי מין מלאים. יש לציין שהלילה הזה ניתן לאותם זוגות שכבר כנראה שברו את הכללים לפני, משמע לילה לבד זה אינו דבר שיוכלו לעמוד בו.

© באדיבות Netflix

אז אני שואלת בעצם  בעקבות מגוון מקרים בתוכנית – לשם מה? לשם מה לתת סדנאות שנועדו לצמיחה, אם בכל השיחות המצולמות בבית ניתן לראות שכמעט בכולן המשתתפים מדברים כמעט אך ורק על מין? לשם מה לשים בענק מטרה מסוימת, אם גם התוכנית בעצמה על ידי נתינת השעונים ומאפשרת להם להידלק, לא עומדת בהבטחתה? אם כבר נתתם אתגר שכזה, הגיוני או לא, תעמדו בו ואל תאפשרו פרצות.

© באדיבות Netflix

אי לכך, היא מוכיחה לעצמה, שנרצה או לא נרצה, מערכת יחסים בין שני אנשים לא יכולה להתבסס על ידי קשר רגשי בלבד, היא גם לא אמורה – שכן מיניות היא דבר טבעי בה. ועצם כל ה'עבירות' בה והפרצות הניתנות, הופכות את המסר לציני מאוד, שאינו מועבר באמת כמו שצריך, לא מביא ערך מוסף ולא מלמד. תוכנית חובה אם אתם רוצים בידור ומחפשים מעט ריגוש, אבל ללמוד על אהבה? אל תצפו יותר מדי. בקיצור - רצון טוב למסר חיובי בהחלט יש, בפועל זה קצת פחות עובר.

 

 
תגובות