יתרונות וחסרונות: כל מה שרציתן לדעת על מוצרי היגיינה. צילום: Fotolia

יתרונות וחסרונות: כל מה שרציתן לדעת על מוצרי היגיינה

מתלבטת אם כדאי לך להשתמש בפדים, או אולי דווקא בטמפונים? ומה ההבדל בין תחבושות רגילות לתחבושות רב פעמיות? כל התשובות בכתבה שלפנייך

אם עברת את גיל 13 סביר להניח שקיבלת כבר את המחזור החודשי. הגיל הממוצע לקבלת מחזור נע בין גיל 10 לגיל 14 וישנן נערות שמקבלות גם בגיל 16 וכן גם בגיל 9, ולרוב סביב הגיל בו אמא שלהן קיבלה מחזור בפעם הראשונה.

רמת הידע והמוכנות הרגשית משתנה בין אחת לאחת, וגם רמת הפתיחות בנושא, אבל בין אם את מאלה שמתביישות ונבוכות, או אלה שמדברות חופשי או אפילו מאלה שנגעלות ומחביאות חשוב שתקבלי את המידע הרלוונטי על המחזור החודשי וכל הסובב לו - ממקור אמין ומוסמך ולא תאמיני לכל מה שאת שומעת מחברות או קוראות ברשת. תמיד כדאי לקרוא, לחקור וכמובן למצוא דמות נשית שאת סומכת עליה בכדי להתייעץ ולשאול את כל השאלות.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

אחת ההתלבטויות העיקריות סביב נושא המחזור היא באילו מוצרי היגיינה להשתמש. קודם כל חשוב שתדעי שכל מוצרי ההיגיינה הקיימים בשוק מתאימים לכל אחת בכל גיל, ללא קשר לקיום יחסי מין. לכל מוצר יתרונות וחסרונות ואת זו שמחליטה מה נוח לך ובמה את משתמשת. ההמלצה היא לנסות כל אחד מהם ולראות מה נוח לך ומתאים לך, מה גם שזה יכול להשתנות בהתאם לסיטואציה, למצב הרוח ולתחושה הפיסית כך שלפעמים כדאי להחזיק בהישג יד יותר ממוצר אחד.

אמצעי ההיגיינה המוכרים ביותר בקרב נערות וגם נשים הן התחבושת/פד והטמפון. אבל עולם מוצרי ההיגיינה מכיל עוד מוצרים שחשוב להכיר וגם לבדוק!

© צילום: shutterstock

תחבושת/פד


התחבושות מגיעות בגדלים שונים ברמות ספיגה שונות בהתאם לנוחות שלך וכמות הדימום. לכל תחבושת יש כנפיים שנועדו לסגירה מתחת לתחתונים ופס דבק שתפקידו להידבק לתחתונים ועל ידי כך לשמור שהתחבושת תישאר במקומה ותגן עלייך לאורך כל התחתון כולל אזור הישבן.

יתרונות: התחבושות הן יחסית זולות לשאר מוצרי ההיגיינה, הן מגיעות ארוזות בנפרד והן דקות ונוח לקחת אותן איתך כשאת צריכה. הן פשוטות לשימוש ומתאימות למי שמעדיפה לא להחדיר טמפונים או מוצרים אחרים. הדור החדש של התחבושות מציע תחבושות דקות יותר שסופגות לאורך זמן ארוך יותר ולא יוצרות תחושה לא נעימה בזמן השימוש בהן.

חסרונות: התחבושות העבות בימי הדימום החזק פחות נוחות ועלולות לבלוט במכנסיים צמודים. לא ניתן להיכנס איתן לבריכה או לים והן פחות נוחות לשימוש בעת פעילות ספורטיבית. כמו כן תיתכן תגובה של גרד ואפילו תגובה דלקתית לאחר זמן מה- לפד עצמו, ללחות שנוצרת ביחד עם הדימום על גבי הפד שבא במגע עם העור לאורך זמן. היתרון של שימוש חד פעמי הופך לחיסרון שכן מדובר במוצר חד פעמי שמזהם את הסביבה.

© קוטקס, יח"צ always

טמפון עם/בלי מוליך


הטמפון עשוי ממסה של חומר סופג לרוב כותנה דחוסה ומיועד להחדרה לתוך הנרתיק בזמן המחזור החודשי על מנת לספוג את הדימום לפני שהוא יוצא החוצה מהגוף.

יתרונות: שימוש בטמפון מאפשר כניסה ללא חשש לבריכה או למים (אפשר גם להתקלח איתו), הוא אינו בולט מעבר לתחתונים ומונע ריחות. ישנם טמפונים ללא מוליך שאותם יש להחדיר בעזרת האצבע וטמפונים עם מוליך שמאפשר החדרה ללא שימוש באצבע לנוחיותה והעדפתה של כל אחת ואחת. הטמפונים מגיעים בגדלים שונים וניתן להתאים את הגודל לעוצמת הדימום.

חסרונות: השימוש בטמפון מחייב החדרה שלו פנימה לתוך הנרתיק בין אם בעזרת מוליך או בעזרת האצבע, פעולה זו לא טבעית לרוב הנערות בעיקר כאלה שטרם התנסו ביחסי מין ולכן התגובה האוטומטית של השרירים תהיה התכווצות מה שיקשה על ההחדרה של הטמפון וגם עלולה לגרום לכאב בזמן הפעולה. כמו כן שימוש בטמפון לא מאפשר אוורור של הנרתיק בזמן הדימום מה שמגדיל את הסיכוי לדלקות, הוא עלול להישכח בפנים ובמידה ונעשה שימוש בטמפון ללא מוליך גם השימוש באצבע מגדיל את הסיכוי לדלקות וזיהומים.

© shutterstock

תחבושת רב פעמית


התחבושות הרב פעמיות עשויות שכבות של  100% כותנה. ממש כמו בתחבושת רגילה גם לתחבושת הרב פעמית יש פס דבק בחלקה התחתון וכנפיים המיועדות לסגירה מתחת לתחתונים לצורך שמירה על היציבות. 

יתרונות: מדובר במוצר רב פעמי שנועד לשימוש חוזר ובכך גם חוסך כסף וגם שומר על הסביבה. התחבושת היא רכה ונעימה ללא תחושה של ניילון שלעיתים מתלווה לתחבושת חד פעמית, היא מגנה מפני דלקות, גירויים, ריחות לא נעימים ופטריות.

חסרונות: ההתעסקות בתחבושת היא לא מעטה- יש לשטוף ולהשרות מספר שעות לפני שמכניסים אותה למכונת הכביסה. כמו כן ישנן נערות שלא נעים להם השימוש החוזר באותה תחבושת , גם אם עברה שטיפה.

© צילום: FOTOLIA

גביעונית


נקראת גם קאפ. הגביעונית היא כוסית סיליקון רפואי גמישה ורב פעמית שנועדה להחליף את הטמפון. 

יתרונות: מדובר במוצר רב פעמי וכך חוסך כסף רב ושומר על איכות הסביבה. כמו כן השימוש בגביעונית אינו מייבש את הנרתיק.

חסרונות: התעסקות בגביעונית גדולה יותר מהשימוש בטמפון- נדרש להוציא אותה, לרוקן לשירותים, לשטוף ולהחדיר מחדש.

את כל מוצרי ההיגיינה ניתן למצוא בפארמים ובבתי המרקחת והם מחולקים לפי גדלים ורמות ספיגה. ההחלטה איזה מוצר הכי מתאים לך ואיזו חברה להשתמש היא שלך בלבד שכן רמת הנוחות משתנה מאחת לאחת וגם ההעדפה האישית היא שונה. ההמלצה היא לנסות מספר מוצרים של מספר חברות ולאחר מכן לבחור את המוצר איתו את מרגישה הכי בנוח. חשוב שתזכרי שאת יכולה להחליף את המוצרים בהם את משתמשת בימי המחזור ואת לא מחויבת להישאר נאמנה למוצר אחד ספציפי.

הכותבת, מור קדר, היא עובדת סוציאלית, יועצת זוגית ומשפחתית ויועצת בתחום המיניות עם בני נוער. 

תגובות