טור דעה: "בני נוער זקוקים לגורם סמכותי שילמד אותם מהי מיניות בריאה". sutterstock

טור דעה: "בני נוער זקוקים לגורם סמכותי שילמד אותם מהי מיניות בריאה"

"נהיגה מונעת, התמכרות לסמים, קבלת השונה - על זה הטיפו לנו; אבל מיניות? מה פתאום, זה לא מוסרי, לא ראוי, זה טאבו. התלמידים החלו להתגפף במסדרונות כבר מכיתה ז' - ובית הספר עצם עיניים, במחשבה של "הם בטח עוד לא בשלים לתכנים מהסוג הזה". אני תוהה: על מי נופלת האחריות לחנך את הנוער, את דור העתיד, למיניות נאותה? היכן אמורים הצעירים לרכוש את הידע שלהם בנושא?" • כתבתנו ניקול זילברמן בטור דעה נוקב על פרשת האונס באילת

אני מאמינה שכולם כבר שמעו על האונס המזעזע שאירע השבוע באילת, שגרם ללא מעט לשאוף אוויר בתדהמה. נערה בת 16 שהגיעה לנפוש עם חברתה, חוותה תקיפה מינית על ידי מספר לא נתפס של גברים: לא פחות מ-30 (!!). נשמע כמו קטע מסרט אימה, אבל לא - זו המציאות העגומה בעולם, ובישראל בפרט. בכלל לא ברור איך דבר כזה יכול להתרחש, אבל בעיניי - הכל מתחיל ונגמר בחינוך ראוי בגיל המתאים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

היו כנים לרגע: מי מכם יודע מה לעשות כאשר אתם חשים בסכנת אונס, או חווים סיטואציה של תקיפה מינית? מי מכם יודעים למי לפנות במקרה כזה? מה גורם לסיטואציה של תקיפה מינית? מהי בכלל "מיניות בריאה"? איך מגיעים ל"סיפוק מיני"? מהי כן, ומהי לא, "סיטואציה מינית"? אלה מכם שיודעים, פחות או יותר, על המושגים שהזכרתי - כמה מכם למדו עליהם בעזרת גורם סמכותי ואמין, כמו בית הספר או ההורים שלכם? אני מניחה שבשלב זה, כל הידיים למטה ואין הצבעות.

אני זוכרת שבכיתה ח', שילמתי 50 שקלים עבור סדנת "הגנה עצמית" שנועדה עבור הבנות בשכבה שלנו כדי ללמוד איך להגן על עצמנו מפני תקיפות מיניות. למדנו כמה שיטות הגנה, ניסיתי להיאחז במידע שלמדתי ולזכור את כולו אבל האמת היא שהרוב פרח מזכרוני.

© sutterstock

הפעם הבאה שהוזכרה מיניות במסגרת הבית ספרית היא באותה שנה בשיעור מדעים, בו למדנו על מערכת הרבייה. המורה ממש לא ידעה איך להתמודד עם השאלות המביכות של התלמידים וענתה תשובות שהיום, אני מבינה שכלל לא תרמו להתפתחות המינית של הבנים בכיתה שלנו, ככה שכל אחד מהם בקלות היה יכול להיות אחד משלושים הגברים המעורבים בפרשה הנוכחית (ולצערי גם להתגאות בכך).

הפעם האחרונה שאני זוכרת שדיברו איתנו על "מיניות בריאה" כבר הייתה בכיתה י', היה לנו שיעור אחד בודד שאני באמת כבר לא ממש זוכרת מה היה בו, אני רק זוכרת שפיצלו אותנו לקבוצה של בנים ולקבוצה של בנות ושכל הבנות בכיתה התלוננו על כמה שהוא היה לא אפקטיבי. בהמשך זרקו לנו עוד הרצאה אחת על פורנו, במהלכה אני רק זוכרת שהרוב המוחלט גלגל עיניים ולא הצליח להתרכז וזה הכל. בית הספר, ואולי בכלל אפילו משרד החינוך, עשה את שלו.

© צילום: Fotolia

נהיגה מונעת, התמכרות לסמים, קבלת השונה - על זה הטיפו לנו; אבל מיניות? מה פתאום, זה לא מוסרי, לא ראוי, זה טאבו. התלמידים החלו להתגפף במסדרונות כבר מכיתה ז' - ובית הספר עצם עיניים, במחשבה של "הם בטח עוד לא בשלים לתכנים מהסוג הזה". אני תוהה: על מי נופלת האחריות לחנך את הנוער, את דור העתיד, למיניות נאותה? היכן אמורים הצעירים לרכוש את הידע שלהם בנושא? ממי הם אמורים ללמוד את הכלים הנדרשים לבגרות מינית ואיך, אם לא באופן רשמי? לאיזו כתובת הם אמורים לפנות כדי להתייעץ עם מישהו בנושא? השאלות הללו נשארות בפניי ללא מענה - ואני מפנה את האצבע למשרד החינוך.

הרי בית הספר הוא המקום בו הנערים והנערות מעבירים את רוב שעות היום שלהם, שם, הם לומדים הכי הרבה על הכל - חוץ מעל הדברים החשובים באמת. היו שלושים אנשים בחדר הזה. שלושים אנשים על נערה אומללה אחת. אף אחד מהם לא העז להניד אצבע, לבוא לעזרתה של הבחורה, להפסיק את השערוריה - למה? אני חושבת שזה בגלל שהם פשוט לא ידעו איך, או לא ידעו שצריך. אף אחד לא אמר להם, אף אחד לא לימד אותם. את כל הידע המיני שלהם ודאי רכשו מהסרטים הפורנוגרפיים, שם הדבר הוא מקובל, זה נראה יפה ומגניב - אבל לא הבית ספר ולא ההורים שלהם לקחו אחריות ואמרו להם, "כשהיו קטנים", שזה ממש לא ככה במציאות.

© adobestock

בנוסף, לא פעם שמעתי נערות שזורקות, חצי בצחוק חצי ברצינות, את המשפט "שיאנוס אותי" לגבי בחור שמוצא חן בעיניהן. מי אחראי ללמד את אותן נערות ואת אותם נערים, את המשמעות של המילה "אונס"? מי אחראי לספק להם את המידע על כמה שהדבר נורא, מזעזע ולא ראוי? אני פונה אליכם, משרד החינוך - בבקשה, תנקפו אצבע. קחו אחריות על הנוער של היום. בנוסף ל-ללמד אותם היסטוריה, תנ"ך וספרות, תלמדו אותם להיות אנשים מוסריים ובעלי בגרות מינית בריאה. תלמדו אותם שלכל מעשה שלהם יש השלכות, תלמדו אותם מהן הבעיות בפורנו. תלמדו אותם מהו בכלל אונס, מהי תקיפה מינית, איך נמנעים ממנה ומה עושים אם נקלעים לסיטואציה - לתוקפים פוטנציאליים ונתקפים כאחד.

הילדים האלה, הנערים האלה, הם תחת חסותכם במשך שעות מרובות ביום. אתם המוקד החינוכי שלהם, מכם ומההורים שלהם הם לומדים את רוב מה שהם יודעים. למעטים יש מקומות אחרים לפנות אליהם בנושא. זה כל כך חשוב, זה יכול למנוע סיטואציות דומות בעתיד, כי הם פשוט ידעו מה לעשות כדי לא להגיע אליהן!

© פוטוליה

גלנט, שר חינוך יקר - רבים היו לפניך, ורובם לא הצליחו לחולל שינוי בנושא הזה, שנקרא "מיניות בריאה". הצעת לאחרונה להפעיל את "מערך חינוך מונע", בדיוק מהסיבות שציינתי. אני כל כך מקווה שהמילים האלה אינן רק דיבורים, זה רגע האמת להוכיח את עצמך. תלמד את הילדים האלה, שבעוד שנים ספורות יהפכו להיות הבוגרים של הארץ שלנו, של העולם, מה עושים ומה לא עושים, איך הופכים לאנשים טובים והגונים ובעיקר - תעשה הכל כדי להבטיח שלעולם לא יווצר מצב שבו הם לא עושים שום דבר חוץ מלעמוד מהצד.

תגובות