בלי סודות: "בת 15 ועדיין לא קיבלתי מחזור". adobestock

בלי סודות: "בת 15 ועדיין לא קיבלתי מחזור"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"מאוהבת בחבר הכי טוב שלי"

בת 13 שואלת: "היי, אני מאוהבת ממש בחבר הכי טוב שלי כבר שנתיים. אנחנו חברים הכי טובים מגיל חמש ואני מפחדת שאם אני אספר לו הקשר בינינו ייהרס לגמרי כי אני לא חושבת שהוא מרגיש כמוני. מה לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום ותודה שפנית אלינו. ההתמודדות שלך נשמעת לא פשוטה והבחירה במצב הזה היא שלך. כמו שאת אומרת יכול להיות שהוא לא מרגיש כמוך ויש סיכון אמיתי שהחברות תשתנה אבל זה לא אומר בהכרח שהקשר חייב להסתיים. קשה לדעת מה מישהו אחר מרגיש כלפינו. אם יש לכם חברה משותפת שאת סומכת עלייה שתוכל לברר את הנושא אצלו ברגישות זאת יכולה להיות דרך טובה להתחיל, אבל בכל מקרה זה נושא שיש מקום לפתוח אותו בשיחה ביניכם. אם תבחרי לשתף אותו ברגשות שלך כלפיו, תנסי לעשות את זה בדרך שעדיין תוכלו לשמר את הקשר שלכם לאחר מכן אם התשובה שלו היא "לא". תבהירי לו שהחברות ביניכם חשובה לך יותר מהמימוש הרומנטי (אם זאת האמת) ותשאירי פתח נוח בשבילו לומר מה הוא באמת מרגיש גם אם התשובה שלו היא שהרגשות לא הדדיים. לאחר מכן תוכלו לבחון ביחד איך הקשר יכול להמשיך במידה והתשובה היא לא. שוב, הבחירה היא שלך. יכול להיות שתחליטי שהסיכון גדול מדי וזה בסדר. יכול להיות שתחליטי שעדיף להתוודות בכל מקרה. מה שחשוב לזכור זה שאתם עוד צעירים, אין לחץ שזה יקרה היום, את יכולה לראות איך הקשר עוד מתפתח ולהחליט תוך כדי. אם את צריכה ייעוץ נוסף את מוזמנת להתקשר או להגיע לאחד הסניפים שלנו בשעות הפעילות. המון בהצלחה בהמשך!"

© פוטוליה

"בת 15 ועדיין לא קיבלתי מחזור"

בת 15 שואלת: "אני בת עוד מעט 15 ועדיין לא קיבלתי מחזור. אז קראתי קצת סיבות ללמה עדיין לא קיבלתי ואחת מהסיבות הייתה שקרום הבתולין שלי אטום לחלוטין ואין בו חורים שממנו תצא הווסת, זה נשמע לי הכי הגיוני עד כה כי גם אמא שלי וגם אחותי התאומה קיבלו בגיל 13 או פחות. ואם זו באמת הסיבה אז אני לא יודעת מה לעשות כי אני לא ממש רוצה שרופא יסתכל לי שם, לפחות לא כרגע..."

תשובת היועצת: "היי יקרה, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים ויקרו בעתיד בגוף שלך. הווסת (מה שקראת לו "מחזור") מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים והגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12-13 אך עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי. לכן, את בבירור יכולה להיות רגועה כי את נמצאת כרגע עדיין בתחילת גיל ההתבגרות וגם אם חלק מהשינויים בגופך בולטים כרגע, לגוף יש זמן משלו עבור כל שינוי והמחזור שלך עוד יגיע. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. אני מצרפת לך סרטון מעולה שמפרט בצורה מאוד טובה על המחזור החודשי (עם קצת הסברים על מבנה הרחם והחצוצרות).  קבלת הווסת בפעם הראשונה יכולה להיות מושפעת משלל גורמים כמו אחוז השומן בגוף, גנטיקה (כלומר באיזה גיל אמא שלך קיבלה ווסת לראשונה), עיסוק בספורט, לחץ מהלימודים ועוד. במידה והוסת עדין לא הופיעה דעי שאת בטווח הזמן הנורמלי והתקין. במידה והינך במשקל תקין התואם לגובה שלך  ככל הנראה  העניין הוא סבלנות. בנוגע לשאלתך, "קרום הבתולין" הוא רקמה בפתח הנרתיק והצורות שלו משתנות מנערה לנערה. יש מקרים נדירים ביותר בהם הקרום מכסה את כל פתח הנרתיק. גם במקרים כאלו לא רצים לניתוח ולכן לא כדאי לקפוץ למסקנות שעלייך לבצע הליך רפואי כלשהו כי עדיין לא קרה שום דבר חריג. את עדיין מתפתחת וגופך יחווה עוד שינויים בשנים הקרובות ולכן מומלץ להיעזר בסבלנות ולתת לזמן לעשות את שלו.  אם את עדיין חוששת, אני ממליצה להעלות את הנושא עם אדם שקרוב לך כמו אמא שלך או אחותך התאומה. ייתכן מאוד שהן ישמחו ללוות אותך ולעזור ואולי תוכלו לגשת יחד לרופאה כדי להבין טוב יותר על תהליך קבלת הווסת. פגישה עם רופאה יכולה להיות שיחה בלבד- היא לא חייבת להסתכל עליך אם לא תרצי בכך. את יכולה לחלוק עם הרופאה את החששות שלך בעת הביקור. חשוב שיהיה לך קשר עם רופאת נשים משלב מסויים בחיים (שלא חייב להיות ברגע זה) ולכן מומלץ למצוא מישהי כזו, מומלצת, שאת סומכת עליה גם שתבדוק אותך גופנית מבלי לשפוט ומבלי שתגרום לך להרגיש שלא בנוח".

© shutterstock

בת 15 שואלת: "חבר שלי דחף לי אצבעות (אני לא יודעת כמה), אבל אחר כך שעשיתי פיפי הרגשתי כאילו הוא לא יצא כמו שהיה יוצא לפניי, יכול להיות שהוא הכניס לחור של הפיפי? זו פעם ראשונה של שנינו. זה נורמלי? הרגשתי כאילו פשוט זה "משפריץ" לכל מקום"

תשובת היועצת: "היי יקרה, אני מאוד שמחה שפנית אלינו. כפי שכתבת, יש לאישה שני פתחים (חורים) נפרדים אך קרובים מאוד בפות: הפתח ממנו יוצא השתן ופתח הנרתיק, אליו נכנס איבר המין (ובעתיד ייצא משם התינוק). אין אפשרות לטעות בין שני הפתחים האלו כיוון שאל הפתח ממנו יוצא השתן אי אפשר להכניס אצבע או כל דבר אחר. הוא קטן מאוד ולכן זה בלתי אפשרי כלל. עם זאת, התופעה שתיארת על זרם השתן נפוצה מאוד לאחר כל סוג של חדירה ומגע מיני, בשל הקרבה בין הפתחים האלו. אין מה לדאוג, זה נורמלי לחלוטין וסביר שיקרה בכל מתן שתן לאחר החדרת אצבעות או כל מגע מיני שהוא.אצל הגברים, לעומת זאת, הפתח ממנו יוצא השתן הוא גם הפתח ממנו יוצא הזרע במגע מיני. דעו שגם עבור בן זוגך, בעתיד, תהיה תופעה דומה בעת מתן השתן - גם במצב הזה זה נורמלי ותקין לחלוטין".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/.

תגובות