ONLYFANS: "מפורסמים מעודדים להיחשף לתכנים מיניים". fotolia

ONLYFANS: "מפורסמים מעודדים להיחשף לתכנים מיניים"

"מפורסמים בעלי שם עולמי מעודדים את מעריציהם להירשם לפלטפורמה ולהיחשף לתכנים הפרובוקטיביים שהם מעלים. אותם המפורסמים גם גובים כסף על התכנים הללו ומעלים אותם ל'ONLYFANS' כי רשתות חברתיות אחרות כבר מזמן חסמו את האפשרות לתכנים מסוג זה" • כתבתנו אליס פיינשטיין בטור דעה נוקב על הרשת החברתית הפרובוקטיבית, שמאפשרת למפורסמים למכור תמונות אינטימיות למעריצים שלהם

שמה של הרשת החברתית לא מסגיר את מה שניתן לעשות במסגרתה: השם ONLYFANS (או בעברית ״מעריצים בלבד״), עלול ליצור אשלייה שמדובר בפלטפורמה תמימה המיועדת ליוצרי תוכן אשר רק רוצים להתפרסם ולהרוויח כסף על התכנים שלהם. מצד אחד, זו אכן האמת - הרשת החברתית הזו היא פלטפורמה ליוצרי תוכן שמאפשרת להם לקבל כסף על עבודתם, בלי קשר לכמה עוקבים יש להם (מה שלא קורה ברשתות חברתיות אחרות כמו אינסגרם, טוויטר וכדומה), והיא גם לוקחת 20 אחוזים מהרווחים של יוצרי התוכן לכיס שלה. אבל מה קורה כאשר יוצרי תוכן מחליטים למכור תמונות אינטימיות שלהם?

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

למי שטרם נתקל בתופעה הזו - הרשתות החברתיות  מוצפות בהודעות ותגובות של פרופילים הקוראים לאנשים להיכנס לעמוד שלהם ב-ONLYFANS ולהיחשף לתמונות אינטימיות שלהם. התגובות האלה בדרך כלל מלוות בתיאורים מיניים, מה שאמור למשוך את הגולשים לבקר בפרופיל ולשלם כסף על התמונות הפורנוגרפיות. מזהים את הבעייתיות בתופעה הזו? כי זה לא ממש קשה.

כתבה
למעריצים בלבד: הסלבס מוכרים את גופם ברשת חברתית
משה אבוטבול
אם חשבתם שהקשר היום בין הכוכבים הגדולים למעריצים הוא ממש גדול ועמוק בזכות הרשתות, מסתבר שהוא אפילו יותר אינטימי ממה שחשבתם, והכל בזכות רשת חברתית בה מעריצים משלמים כדי לצפות בתמונות חושפניות, אינטימיות ומיוחדות של הכוכבים האהובים עליהם

אני חלילה לא טוענת שאין מקום למיניות בעולם ושכל אחד צריך לשמור על גופו מכוסה מכף רגל ועד ראש; מהבחינה הזו, איש איש באמונתו יחיה. הבעיה שלי עם ONLYFANS מתחילה ברגע שהם מפרסמים את התכנים שלהם באינסטגרם, שבה גולשים ילדים וילדות צעירים, ואז נוצר מצב שבו הם נחשפים לדברים האלה גם אם הם לא רצו בכך. הרי ידוע שבני הדור העכשווי מתחילים לצפות בפורנו בגיל מאוד צעיר, אבל במקרה של ONLYFANS למפרסם יש אחריות ישירה לכך שהם נחשפו לתכנים האלה. אם להיכנס לאתר פורנו היה בחירה של הילד ואין לנו ממש ״שליטה״ על זה, אז כאן זו לא הייתה בחירתו להיחשף לתגובות האלה. זו בעיה אחת ויחסית מינורית שלא קשורה ישירות לרשת החברתית, אבל היא מובילה אותנו לבעיה הבאה.

© AdobeStock

כאמור, הרשת החברתית הזו נותנת מקום ליוצרי תוכן להעלות את היצירות שלהם ולהרוויח עליהן כסף די בקלות. זהו דבר מבורך עבור מאמני כושר שמפרסמים סרטונים שלהם, זמרים צעירים בתחילת דרכם, רקדנים, שפים ומה לא. הרמות הגבה מתחילות כאשר מגלים שכמעט ואין פיקוח על התכנים המועלים בפלטפורמה: החל מתמונות עירום ועד שיחת טלפון מינית, סרטון פרובוקטיבי, סרטון לבקשתך ועוד ועוד. זו רשימה לא נגמרת של אופציות שמובילות למסקנה אחת - הרשת החברתית הזו נותנת מקום ואף מרוויחה על חשבון זנות דיגיטלית.

זנות מהווה דבר שנוי במחלוקת. יש שיגידו שזכותו של כל אדם לעשות מה שהוא רוצה עם גופו, ואם הוא רוצה להרוויח כסף על הגוף שלו - שילך על זה. אני מאמינה שיש סיבה מוצדקת לכך שזנות נמצאת מחוץ לחוק במדינת ישראל ובמדינות נאורות נוספות כמו שוודיה, בריטניה וקנדה. ברגע שישנם פרסומים לרשת חברתית שנותנת לגיטימציה לזנות דיגיטלית ברשתות החברתיות היומיומיות של כולנו, נוצר החיבור הבעייתי בין לגיטימי לשנוי במחלוקת, בין תמים לפרובוקטיבי, או במילים אחרות - ילדים צעירים שנחשפים לעירום פרובוקטיבי ומיני. 

© AdobeStock

אבל נחפור יותר עמוק, נפנה את הזרקור לשורשים עמוקים יותר של הבעיה. מה קורה כאשר אדם מפורסם עם הרבה מעריצים, בעיקר צעירים, פותח חשבון ברשת החברתית הזו ומעודד את מעריציו להיכנס לשם ואולי אף להעלות תכנים לשם בעצמם? קחו כדוגמה את בלה ת׳ורן, טיילר פוסי וקרדי בי

כאן הבעיה נהיית יותר עמוקה - מפורסמים בעלי שם עולמי מעודדים זנות דיגיטלית ומעודדים את מעריציהם להירשם לפלטפורמה ולהיחשף לתכנים הפרובוקטיביים שהם מעלים. מפורסמים בעלי שם עולמי גובים כסף על אותם תכנים, מעלים אותם לרשת החברתית הזו כי רשתות חברתיות אחרות חוסמות את האפשרות לתכנים מסוג זה. מזהים את הבעיה? מבינים את הרמות הגבה?

© צילום: adobe stock

בעיניי, הרשת החברתית הזו היא הקש ששבר את גב הגמל. ברגע שבאותה רשימה עם אינסטגרם, פייסבוק וטוויטר נמצאת גם פלטפורמה שלא מפקחת על תכניה ונותנת מקום ולגיטימציה לתמונות עירום וסרטונים פרובוקטיביים - האינטרנט מתקדם למקום אפל אפילו יותר. ברגע שיש מפורסמים שכולנו מכירים וחלקנו אפילו מעריצים שמקדמים את הפלטפורמה הזו, פותחים שם חשבון משלהם, מוכרים את גופם בשביל כסף ומעודדים את המעריצים לבוא להיחשף - אנחנו בבעיה. אין בעיה לאהוב את גופך, אבל לעודד אחרים למכור את שלהם? לנפנף את העובדה שיש בכך אלמנט של זנות? איזה מן מסר זה לדור הצעיר, לבני הנוער? 

אני יודעת ששאר הרשתות החברתיות הן לא בדיוק טלית שכולה תכלת, אבל הן הפכו (בהיבט מסויים) משועבדות ל-ONLYFANS, מלאות בקריאות להירשם לפלטפורמה הזו מגורמים אנונימיים וציבוריים. לכן, אנחנו בבעיה והמאבק במיניות לא בריאה ובעייתית ספג מכה קשה. לצערי, כרגע, התמימות של כולנו נמצאת בסכנה גדולה יותר מאי פעם.

תגובות