בלי סודות: "מפחדת לספר להורים שנכנסתי להריון". fotolia

בלי סודות: "מפחדת לספר להורים שנכנסתי להריון"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  1. "חוששת לצאת מהארון"

  2. בת 12 שואלת: "אני מאוד מבינה במין לעומת שאר הילדים בגילי. אני מאוהבת במישהי ואני בטוחה שהיא סטרייטית, ובנוסף אח שלי ואבא שלי הומופובים ואני לא יודעת איך לספר להם שאני ביסקסואלית".

תשובת היועצת: "היי יקירה! אני שמחה שאת מבינה ומתעניינת בתחום. זה יכול להיות מאוד מבלבל כשמתעוררים בתוכנו רגשות כלפי אנשים– גברים ונשים כאחד, אך מחשבות אלו הן מחשבות טבעיות לגמרי. אני יכולה לנסות להרגיע אותך ולספר לך שהרבה נערים ונערות בגילך חושבים את המחשבות האלו וחווים את ההתלבטויות האלו, גם סטרייטים. את מתארת שאת מאוהבת במישהי סטרייטית. את לא חייבת להגדיר כרגע את מה שאת מרגישה – את יכולה לתת לעצמך את החופש להרגיש ולחקור את הרגשות שלך – לפחות בינתיים. תשתדלי לתת לעצמך את החופש להרגיש, לפנטז ולחשוב עם מי כיף לך, עם מי נעים לך ומה עושה לך טוב. כמו שאת חוקרת את מיניותך כרגע, ייתכן שגם אותה נערה חוקרת את מיניותה וגם אם כרגע אין תשובה, אז קחי לעצמך עוד זמן.

בנוגע למשפחתך, זה בטח לא פשוט לחשוש ממי שאת ומהנטיות שלך ולחשוש מהתגובה של האהובים עליך. את מתארת שהם הומופובים ולאור יחס זה כלפי הקהילה את צריכה לחשוב על הגילוי והחשיפה לעומק. ייתכן שאביך ואחיך לא מכירים מספיק את הקהילה ולא פגשו מעולם אדם מהקהילה הלהט"בית שהם יכולים להבין או להתחבר אליו כדי להבין באמת ולברר את הדעה האמתית שלו. אמליץ לך לנסות להבין מה דעותיהם של בני משפחה אחרים או אדם מבוגר אחר שמשמעותי בשבילך (כמו יועצת בבית הספר או המחנכת) לגבי הקהילה ונטייה מינית שונה מהטרוסקסואלית (משיכה מינית למין השני). אם תגלי שאלו דעות חיוביות תוכלי להתחיל בלספר להם ואז לנסות להבין איתם איך לספר לאביך. בכל אופן, מומלץ לפני שאת בוחרת לבשר לאביך ואחיך, ליצור קשר עם אחת מהעמותות שמפורטות בתחתית העמוד כדי לעבד את תחושותייך ולקבל כלים לקראת חשיפת זהותך מול משפחתך.

זכרי שיציאה מהארון בפני ההורים והמשפחה יכולה להיות תהליך ארוך וזה יכול לקחת זמן. אל תשכחי שבזמן שאת חשבת על זה הרבה זמן, להורים ולמשפחה שלך זה חדש וגם הם צריכים זמן להסתגל. את יכולה גם לפגוש אנשים שעברו תהליך דומה לשלך ולהתייעץ איתם לגבי מה שהם עברו עם המשפחה שלהם בעמותות שצירפתי כאן. ישנם ארגונים רבים לקהילה הגאה. ריכזנו פה את הארגונים המרכזיים לייעוץ לנוער:

יש עם מי לדבר: קו קשב ותמיכה, למתן סיוע ולהתלבטות או מידע בכל נושא הקשור לנטייה המינית. פעיל בימים א-ה בשעות 19:30-22:30 בטלפון: 03-6205591. ניתן לפנות גם במייל yesh@glbt.org.il

איגי – ארגון נוער גאה. קבוצה של נוער מתלבט או גאה, המאפשרות לנוער החווה את אותם קשיים ואותן דילמות להיפגש. הקבוצות פזורות בחרבי הארץ ונפגשות אחת לשבוע במקום מפגש דיסקרטי, ונותנות לבני הנוער מקום להיות בו מי שהם, בלי צורך להסתתר. בקבוצות תוכלו גם להכיר עוד נערים ונערות נוספים, כדי שתדעו שאתם לא היחידים - ויש עוד שמרגישים כמוכם. לכל הפרטים יש להיכנס לאתר האינטרנט: www.igy.org.il".

מספרי טלפון: 09-8855822 052-8352242, פועל 24/7 בימים א, ב, ג, ד, ה

 

© צילום: Fotolia
  1. "איך מתבצעת בדיקה של רופאת נשים?"

  2. בת 15 שואלת: "קיבלתי מחזור לפני שנתיים וחצי והוא תמיד היה סדיר, אך התחלתי להתאמן יותר אינטנסיבי מבעבר והפסיק לי המחזור (לפני 7 חודשים). אני די בלחץ מזה ויש לי מחר תור לרופאת נשים. אשמח לעצות בנוגע לבדיקה של הרופאה כי אני ממש בלחץ מזה וממה שהיא הולכת לעשות, ובאופן כללי אשמח לעצות בנוגע למחזור ומה ניתן לעשות כדי להחזיר אותו".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת פונה אלינו. אני מניחה שהתור לרופאת הנשים כבר עבר, אבל בכל זאת אני אתן לך קצת מידע על המחזור החודשי. זה טבעי לגמרי שבשנים הראשונות הווסת (הדימום במחזור) לא יהיה סדיר. יכול להיות שייקח לגוף שנתיים ואפילו יותר להפוך את הווסת לקבוע. לפעמים גם משקל גוף נמוך משפיע על הווסת ולכן חשוב להקפיד על תזונה מגוונת ומאוזנת. כמו כן קבלת הווסת יכולה להיות מושפעת משלל גורמים כמו אחוז השומן בגוף, עיסוק בספורט, לחץ מהלימודים ועוד. 

חשוב לדעת כי חייב להיות 17% שומן בגוף כדי שהווסת תופיע, ולכן, אם את נמצאת בתת-משקל או עוסקת בספורט אינטנסיבי הדבר אכן עלול להביא לעיכוב בקבלת הווסת. טוב שהלכת להתייעץ עם רופאת נשים על הנושא, היא הגורם שיכול לסייע במקרה של הפסקת הווסת. חשוב שתדעי שלא כל ביקור אצל רופאת נשים כולל איזשהו הליך בדיקה בגופך. ביקור אצל רופאת נשים יכול להיות טיפה מלחיץ, במיוחד בפעמים הראשונות, הנה כמה טיפים שיוכלו לסייע לך: 

  • לבחור רופא/ת נשים מומלצת באיזורך, מישהי שחברות/אחיות/אמא היו אצלה והמליצו עליה כרופאה סבלנית, קשובה ומקצועית.

  • להגיע עם הורה/אחות מבוגר/ת שיוכלו לסייע לך עם שאלות, לחץ והבנת הסיטואציה והבעיה במקרה הצורך ולהרגיע אותך במהלך הביקור.

  • להיות בתקשורת מלאה ופתוחה עם הרופאה. זו לא בושה להגיד לה שאת לחוצה ושאת מבקשת טיפה סבלנות וקצב איטי. בקשי שתסביר לך מה בדיוק היא הולכת לעשות, זו זכותך המלאה.

  • לרשום את הדברים שנאמרים בפגישה, לפעמים הלחץ משפיע ואנחנו לא זוכרות אחר כך מה בדיוק נאמר וזה מידע חשוב. כדאי לרשום ביומן או בטלפון את הנקודות החשובות שעלו

במידה ואת עדיין מודאגת, או מרגישה דברים חריגים בגוף שלך, תוכלי גם להגיע לאחד מסניפי דלת פתוחה ולקבל יעוץ נוסף וגם להיפגש עם רופאת נשים. לעוד שאלות את תמיד מוזמנת לפנות למרכז הייעוץ של "דלת פתוחה", מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. פרטים באתר- https://www.opendoor.org.il/. שיהיה הרבה בהצלחה - בארי, עובדת סוציאלית, דלת פתוחה".

© Fotolia
  1. "מפחדת לספר להורים שנכנסתי להריון"

  2. בת 16 שואלת: "אני חושבת שאני בהריון - שכבנו לפני שלושה שבועות והמחזור מאחר. זאת הייתה טעות. אין שום אפשרות לספר להורים הם לא יקבלו את זה טוב, זה יאכזב אותם. מה אני יכולה לעשות?"

תשובת היועצת: "היי, אני שמחה שפנית אלינו. ראשית, אם את ובן זוגך קיימתם יחסי מין לא מוגנים (ללא אמצעי מניעה) ואת חוששת שאת בהריון, הדרך הפשוטה והיעילה ביותר לוודא היא קודם כל לבצע בדיקת הריון ביתית. את יכולה לגשת לבית המרקחת הקרוב לביתך, לרכוש בדיקת הריון ביתית (הן לא עולות הרבה כסף) ולבצע בדיקה. תוכלי גם להגיע לבצע בדיקת היריון בחינם ובצורה חסויה באחד מסניפי "דלת פתוחה" הקרוב לביתך. פרטים בקישור האתר המצורף מטה.

הווסת החודשית יכולה לאחר ממגוון סיבות – אחת מהן היא כמובן קיומו של הריון, אבל היא לא הסיבה היחידה. קודם כל – את מאוד צעירה. הגוף שלך והמחזור החודשי עדיין מתעצבים ומשתנים, ויכול מאוד להיות שהוא עדיין לא סדיר ורק נדמה לך שהוא מאחר. שנית, לחץ נפשי הוא הרבה מאוד פעמים סיבה לאיחור בווסת. אולי רק עצם המחשבה והחשש שאת עשויה להיות בהריון מכניסים אותך ללחץ ומובילים לאיחור.

על הסיבות הללו יכולות להיות עוד סיבות נוספות שקשורות באורח החיים שלך שמובילים לשינויים בזמני הווסת. אך אני חוזרת לנקודה הראשונה ממנה התחלתי – אם את חוששת שאת עשויה להיות בהריון, הדבר הכי טוב שאת יכולה לעשות כרגע זה בדיקת הריון ביתית – ברגע שתדעי בוודאות מה התשובה לשאלה שלך, אפשר יהיה להתחיל לחשוב מה עושים.

אם התשובה תצא חיובית ותגלי שאת אכן בהריון, עמותת דלת פתוחה תוכל לעזור לך בכל שלב של הדרך בכל מה שתבחרי לעשות, וההורים שלך לא חייבים להיות מעורבים אם תבחרי לא לערב אותם. דלת פתוחה תסייע לך בתהליך בחסיון מבלי שאף אחד ידע. אבל אנחנו קצת מקדימות את המאוחר. קודם כל בצעי בדיקת הריון ואחר כך נוכל לדבר על הצעדים הבאים.

עוד דבר שנוכל לדבר עליו הוא שימוש באמצעי מניעה. ישנם סוגים שונים של אמצעי מניעה שיכולים להתאים לך ולבן הזוג שלך, ואנחנו יכולות לדבר עליהם ולקבל החלטה מה הכי נכון לכם. אך אני חושבת שכדי להימנע ממצבים דומים בעתיד, שאת נמצאת בלחץ ובחשש מפני הריון, כדאי להשתמש באופן קבוע באמצעי מניעה. אני מקווה שתפני במהרה לבצע בדיקת הריון, ושאת יודעת ומבינה שאנחנו כאן איתך לאורך הדרך, בכל נושא או סוגיה שתצטרכי – גם פה דרך האתר, גם בטלפון וגם פנים מול פנים באחד הסניפים שלנו".

  1. "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/.
תגובות