מי רן מנקס: "חינכו אותנו להסתיר ולא לדבר על הווסת שלנו". צילום: ג'ון שטיינר

מי רן מנקס: "חינכו אותנו להסתיר ולא לדבר על הווסת שלנו"

במסגרת סדרת הראיונות שלנו עם נערות ונשים משפיעות וחזקות, נחשפנו במהלך השבוע ללא מעט סיפורים מעצימים ומעוררי השראה. לכבוד סיום הסדרה, תפסנו לשיחה את השחקנית המצליחה מי רן מנקס בה סיפרה לנו על הפוסט החשוף שהעלתה, על המאבק שיזמה ועל התגובות שקיבלה מהסביבה

את השחקנית המוכשרת מי רן מנקס (31) - וודאי רובכם מכירים מן הסדרות המצליחות: ״תאג״ד״, ״הבנים והבנות״ או ״שוברי גלים״.

מעבר לתחום המשחק, מי רן משמשת גם כדוגמנית ופרזנטורית של מספר חברות מובילות, היא יוצרת תוכן ברשתות ואפילו מדריכה ומעבירה שיעורי יוגה בזמנה הפנוי.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בימים האחרונים, העלתה מנקס פוסט אל חשבון האינסטגרם שלה - כחלק מהמאבק בהשתקה ובבורות שיש סביב השיח בנושא המחזור הנשי. כתוצאה מכך, התעוררה סערה תקשורתית גדולה ברחבי הרשת אשר הובילה בין היתר לתגובות נדהמות וקשות שגרמו ללא מעט אנשים להרים גבה...

על מנת לעורר מודעות בנושא, שיתפת בחשבון האינסטגרם שלך תמונות מהווסת. מדוע בחרת לעשות זאת? 

״מדי חודש, אינספור נשים ברחבי העולם מקבלות ווסת ולמרות שזה התהליך הכי טבעי שיש - עדין זה נתפס כמשהו חריג ומוזר שאסור לדבר עליו ושיש אפילו להסתירו... בנוסף, בכל הקשור לנושא הזה, ראיתי שכבר התחילו לפעול במספר מדינות לעידוד שיח בריא, אך בישראל עדין זה נחשב כמשהו 'סודי' ואף מפחיד בצורה שאני פשוט לא מצליחה להבין. הרי ביומיום, כולם צופים במגוון סדרות וסרטים שמלווים בקטעי אקשן וכמובן בלא מעט דם. לעומת זאת, ברגע שמדובר בדם של תופעה בריאה וטבעית שעוברת כל אישה - זה כבר נהיה סיפור אחר... מעבר לזה, הבנתי שחוץ מהפחד הלא ברור שיש להמון אנשים, יש גם המון בושה סביב זה כי חינכו אותנו תמיד להסתיר ולא לדבר על כך. אם ניקח אפילו לדוגמה את הפרסומות בטלוויזיה של חברות התחבושות והפדים למיניהן, נראה תמיד כי הן מציגות את הדם כנוזל בצבע כחול או אפילו לדוגמה כשמזכירים במדיה את הווסת תמיד זה יהיה בהקשר של המשפט המוכר: ׳היא עצבנית כי היא במחזור׳... התנהגות ומשפטים כאלה הם בדיוק הסיבה לכך שתפיסת המציאות של רבים מאיתנו, שגויה ושאנחנו גורמים כך להמשך של אותו ׳מעגל הבושה׳. לאור כל זאת, בחרתי באמת לפתוח את הנושא החשוב הזה באינסטגרם כי זה הכלי שלי להעברת מידע וליצירת שינוי ואני מקווה שזה אכן יצליח״. 

האם היו לך חששות כלשהם לפני שפירסמת את הפוסט? 

״כמובן. יש חששות, אך צריך לחשוב עם עצמך מה יותר חשוב: להימנע מהם או להעלות בכל זאת ובכך לקדם ולעורר מודעות בנושא חשוב שכזה. בנוסף, אני מאמינה שאני זה בכלל לא ׳האישיו׳ כאן, אלא המטרה הגדולה - שהיא שינוי תפיסת המציאות ויצירת שיח בריא סביב כל נושא הווסת״. 

אילו תגובות קיבלת לאחר שהפוסט התפרסם? 

״רוב התגובות היו מאוד מפרגנות ותומכות. מעבר לזה, הרבה נשים ונערות שיתפו אותי וסיפרו כי בזכות זה הן באמת התחילו להסתכל על הווסת שלהן בצורה אחרת או שאמרו שאני מעוררת השראה. זה היה מאוד מחמיא אך כמובן שגם היו תגובות לא הכי נעימות... כתבו לי ׳מגעילה׳, יצאו עלי שצילמתי משהו שהוא כביכול מאוד אישי ומפחיד והכי מצחיק שהתגובות הללו הגיעו בעיקר מגברים. בנוסף, היו כאלה שכתבו שזה בסדר שאני מדברת על זה אבל למה אני צריכה להעלות את זה וכאן יש מבחינתי סוג של מוסר כפול. זה בסדר מבחינתכם שדיברתי על זה אך ברגע שצילמתי והראתי פיזית זה כבר אסור? התגובות האלו לגמרי יכולות לפגוע ולפעמים הן ׳מכווצות לי את הבטן׳, אך ברגע שאתה מעלה משהו לא שגרתי שכזה, אתה צריך לדעת ולצפות לכך שלא כולם יתחברו למה שאני חושבת וברגע שאתה לוקח את זה בחשבון ועומד מאחורי המעשים שלך - ניתן להתמודד עם הכל״. 

מהי בעינייך החשיבות של מאבק שכזה ומה צריך לקרות על מנת שהוא יצליח? 

״בסופו של דבר המטרה שלי היא שבאמת בעוד כמה שנים נוכל לדבר על הנושא הזה בצורה הכי פתוחה שיש. אני רוצה שנתגאה בכך, שלא נתבייש ושזה יהיה הכי נורמלי. אך עד שזה קורה, צריך להבין שיהיו גם הרבה כאלה שיחשבו אחרת ולא יסכימו עם הדעה הזאת ובעיניי יש למאבק הזה חשיבות כל כך גדולה לכן כן חשוב להילחם ולהיאבק על כך וכמובן שככל שיותר ויותר אנשים יחשפו לנושא הזה, ידברו וישתפו - יווצר השינוי באופן מהיר יותר״. 

© צילום: ג'ון שטיינר

מדוע לדעתך נושא הווסת נחשב ל"טאבו"?

״אני מאמינה שזה התחיל עוד בתקופת המהפכה התעשייתית, כשנשים התחילו לעבוד והיו צריכות להניע את הכלכלה ופתאום אנשים קלטו שאם כשיש להן וסת הן יקחו למשל חופש, זה כביכול יעכב את כל העבודה ויפגע בכלכלה. לכן, החליטו לגרום לנשים להסתיר את זה, להתעלם מכך ולהמשיך כרגיל. בנוסף, בעיניי מלווה בזה גם הרבה פחד ובורות בנושא כי רובנו בכלל לא יודעים מה באמת קורה שם ואז זה הופך את כל הנושא הזה למשהו שהוא מוזר ו׳סודי׳ כל כך...״

מעבר למאבק שיזמת, כיצד עוד ניתן לדעתך להעלות את המודעות בנושא?

״צריך לדבר כמה שיותר, לשתף ואפילו לחנך וללמד על כך בבתי הספר כי רק ברגע שאנשים יפסיקו לפחד ובאמת יתחילו לשתף בכך, זה לאט לאט יחלחל לנו לתודעה ואני ממש מקווה שהדור הבא כבר לא יצטרך לסבול מבושה והסתרה של נושא טבעי שכזה״. 

לסיום, מנסיונך האישי, מה היית ממליצה לעשות על מנת להקל בכאבי המחזור?

״חשוב להגיד שכאבי ווסת זה ממש עולם שלם וזה לגמרי סופר אינדיבידואלי כי כל אחת מרגישה אחרת ולכל אחת יש משהו אחר שעוזר: בין אם זה לנוח, לרקוד, להזיז את הגוף, לשים בקבוק חם, לעשות אמבטיה או אפילו לאכול שוקולד... לכן, בעיניי טיפ אחד שיכול לעזור לכולן הוא שכל אחת תפתח הקשבה פנימית ושתבין עם עצמה מהו הדבר שעושה לה טוב ונעים. לאחר מכן, ברגע שהיא מבינה מה זה - שפשוט תממש זאת ללא פחד! בנוסף, אם מדברים למשל מבחינה אקולוגית, אספר מניסיוני כי המון זמן אני חיפשתי פתרון ותחליף לכל המוצרים החד פעמיים הללו שבהן אנו משתמשות בזמן הווסת ולשמחתי מצאתי חברה מדהימה בשם ׳מודיבודי׳ שמעבר לכך שהיא סיפקה לי את הפתרון שחיפשתי, היא גם ממש תומכת ודוגלת בדעות ובמטרות שדיברתי עליהם והחיבור איתה, היה ממש ׳חיבור משמים׳ בייחוד בכל הקשור להמשך המאבק...״

תגובות