בלי סודות: "קיבלתי את המחזור הראשון שלי". צילום: shutterstock

בלי סודות: "קיבלתי את המחזור הראשון שלי"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  1. בת 18 שואלת: "היי, אני וחבר שלי 9 חודשים ביחד ומערכת היחסים שלנו מלאת אהבה, אמון כבוד הדדיות וכנותמתחילת הקשר הרגשתי אליו אהבה עד העננים, אך לאחרונה התחילו לי מחשבות כמו 'מהי אהבה? איך יודעים שבאמת אוהבים?' וסביב זה נוצר לי ספק קטן אם אני אוהבת את חבר שלי באמת או לא , אני דואגת לו תמיד חושבת עליו, רוצה להיות איתו ולהיפגש איתו ואכפת לי ממנו ואני לא רוצה לאבד אותו או לפגוע בו. אני סיפרתי לו על ההרגשות שלי כיוון שהיחסים בנינו מאוד פתוחים ומכילים והוא בטוח ויודע שאני אוהבת אותו ללא שום ספק כי מתי שבן אדם לא אוהב אותך מרגישיםיש לי ההשערה שזה עקב הגלולות שאני לוקחת וזה עושה לי בלבול עקב ההורמונים. רציתי לשאול האם זה הגיוני שקורא לי דבר כזה ? שאני יודעת שאני אוהבת אותו אבל עדיין יש לי חששות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת פונה אלינו. לפי מה שאת מתארת ומרגישה, זה בהחלט נשמע שאת נמצאת במערכת יחסים טובה, מלאה באהבה, אמון, כבוד הדדיות וכנות. שתדעי, שאלו דברים מאד חשובים בכל מערכת יחסים ואינם מובנים מאליהם וניכר שאת מרגישה כך גם כן. את שואלת כאן שאלות מעולות כמו מה זה אהבה בכלל ואיך זה מרגיש? אלו שאלות שמעסיקות הרבה מאוד אנשים, בכל גיל ובכל שלב ואין עליהן תשובה חד משמעית. אני רוצה להרגיע אותך ולומר שאופי היחסים שאת מתארת עם בן זוגך מהווה בסיס מעולה להתפתחות זוגיות בריאה ונכונה. זוגיות כזו כוללת אהבה אך גם חברות טובה ותקשורת בריאה. אתם בהחלט בדרך נכונה. יש זוגות רבים שהשאלות האלה מלוות אותם בתקופות שונות בקשר ועדיין, אין זה אומר שאין אהבה ושרוצים להיפרד אלא רק שזה מאוד טבעי לחקור את התחושות שלך ולחפש אחר משמעות. גלולות ואמצעי מניעה הורמונליים אחרים עלולים להשפיע על המחשבות והרגשות שלנו, אך במידה מסויימת. רוב תסמיני הגלולות צריכים לעבור אחרי חפיסה-שתיים. במידה ואת מרגישה שהתעוררו אצלך תחושות חדשות שלא היו קיימות לפני את תמיד יכולה להחליף את אמצעי המניעה שאת משתמשת בו כדי לוודא. יש היום שלל אמצעי מניעה ותוכלי יחד עם רופאת הנשים להתאים לך את הטוב עבורך. לפי מה שציינת, יש לך מערכת יחסים טובה ובריאה. מה שחשוב להבין הוא מה גורם לך להרגיש טוב, אילו פעולות מניעות אותך, מה גורם לך לאושר ושמחה, עם מי את רוצה לבלות וכדומה".

© fotolia

בת 12 שואלת: "אני חושבת שקיבלתי מחזור ראשון. קצת כואבת לי הבטן וגם הייתה לי יציאה רכה יותר מהרגיל. ראיתי שהייתה לי הפרשה ממש גדולה על התחתון בצבע צהוב-חוםמה לעשות? קיבלתי מחזור או לא?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים בגוף שלך. בשאלתך לא ציינת את גילך והאם חווית שינויים נוספים בגופך. באופן כללי, הווסת מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים והגיל לקבלת הוסת משתנה מאישה לאישה. הגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12 – 13 אך עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. על מנת להעמיק בנושא אני מצרפת לך סרטון מעולה שמפרט בצורה מאוד טובה על המחזור החודשי (עם קצת הסברים על מבנה הרחם והחצוצרות)https://www.youtube.com/watch?v=ryZNVHdMH-g לפי מה שתיארת, נשמע שההפרשה החומה שראית, בשילוב עם כאבי הבטן, אכן מבשרים את ההתחלה של הגעת הווסת (המחזור החודשי), אך דעי שלא בטוח שמעכשיו יגיע בהכרח דימום מאסיבי. יש לזכור כי בשנים הראשונות מחזוריות הווסת יכולה להיות בלתי סדירה, עם הפסקות ארוכות בין הווסתות. תצטרכי להיות סבלנית. כמו כן, דעי שבזמן הווסת הרבה נשים מתארות שינויים המתרחשים בגופן. אחד השינויים הנפוצים שחוות חלק מהנשים הוא שינוי בהרגלי היציאות לכן גם הצואה הרכה שתיארת בהחלט מתאימה לקבלת הווסת. ולפנייתך- עכשיו מה לעשות? אז קודם כל לנשום עמוק ולשמוח. מדובר בשלב משמעותי בהתבגרות תקינה ובריאה בגוף האישה. כל הנשים חוות את זה וכשתתרגלי למצב החדש תגלי שאין סיבה שהווסת תגביל אותך במיוחד או תקשה על חייך. מבחינה פרקטית כדאי להתכונן ולהכין מוצרי הגיינה שיהיו בבית, שיעזרו לך לעבור את הווסתות בנוחות. כל עוד מדובר בהפרשה בלבד, לרוב תחתונית הגיינית מספיקה. בהמשך כשיגיע דימום משמעותי יותר, תרצי להשתמש בתחבושת הגיינית ("פד") או בטמפון. אבל כל שלב בזמנו. בנוסף, ממליצה מאוד לשתף מישהו או מישהי קרובה- אמא, אחות, קרובת משפחה אחרת או חברה. מישהי קרובה ומנוסה תוכל לעזור לך להתמודד ולהבין מה כדאי לעשות בפעמים הראשונות, מה מומלץ לקנות, וגם כך תרגישי פחות לבד.  פתיחות וכנות מאד חשובים גם כן, לכן אני ממליצה לך להמשיך ולקיים שיח פתוח עם חבר שלך, על הרגשות שלך. הוא באמת נשמע מאד מכיל וקשוב".

© adobestock

בן 18 שואל: "אני הומוסקסואל ומחוץ לארון. קיימתי יחסי מין פעמים אחדות, אבל התמזמזתי הרבה. הרבה מהפעמים אני חווה מה שקראתי שנקרא 'שפיכה מוקדמת'. עוד לפני חדירה, אני כבר מגיע לנקודת האל חזור וגומר תוך כמה דקות אחדות מתחילת האקט. זה ממש מוריד לי את הביטחון העצמי. אני מרגיש מבויש מהפרטנר שגם הוא וגם אני לא יודעים איך להגיב לסיטואציה. רציתי לשאול אם יש דרך לטפל בזה ואיך?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו. הרבה נערים בגילך, בשנים הראשונות שבהם הם מגלים את המיניות והם מתחילים לקיים יחסי מין מופתעים ממשך הזמן שלוקח להם להגיע לאורגזמה – לפעמים היא לוקחת יותר זמן משצפינו ולפעמים פחות זמן. נשמע שאתה בתחילת ההתנסות המינית שלך, בשלב החקירה של עצמך, של הגוף שלך ושל המיניות שלך. על מנת להבין כיצד לשלוט בסיטואציה המינית במקום לתת שהיא תשלוט בנו, דרוש זמן וניסיון. עם זמן ועם ההתנסות –בתנוחות נוספות, באקטים נוספים ועם פרטנרים–אנחנו מגלים מה הקצב הנכון לנו, אילו דברים אנחנו רוצים לעשות בתחילת האקט (אולי יש דברים שגורמים לנו להגיע לאורגזמה בקצב איטי יותר), ואילו דברים אני מעדיף לעשות לקראת סוף האקט (כשאני מרגיש שאני יותר קרוב לאורגזמה).זהו תהליך חקירה שעשוי לקחת קצת זמן, ולמעשה הוא אף פעם לא נגמר - בכל גיל, אם אנחנו מרשים לעצמנו להתנסות בדברים נוספים, אנחנו נמשיך ללמוד על עצמנו דברים חדשים. העניין ביחסי מין הוא לא משך הזמן, אלא איכות היחסים. בנוגע לזמן - ככל שתתנסה יותר ותתבגר יותר, תבין איך הכי נכון לך לקיים יחסי מין מהנים ומלאים, בלי קשר לכמות הזמן שזה ייקח. בהתאם, גם הביטחון העצמי שלך יעלה בחזרה ולא תהיה לך שום סיבה להתבייש. בנוסף לכל זה, אתה מתאר שפיכה לאחר כמה דקות, הרבה פעמים נהוג לחשוב כי השפיכה מהירה כשבפועל היא תקינה לגמרי. דבר שמושפע בעיקר מהפורנו בו אורך יחסי המין אינם מציאותיים כמו גם אברי המין, הקולות והאוירה. אם אכן אתה מרגיש שמדובר בשפיכה מהירה, אתה יכול לנסות לאונן לפני האקט המיני עם הפרטנר ובכך לנסות להגיע פות מגורה ואולי הזמן עד השפיכה יארך. נשמע ממה שאתה מתאר שהאינטראקציה עם הפרטנר היא מביכה עבורך, ואף מעלה תחושות לא נעימות. לכן, יש כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי לוודא שגם בן הזוג שלך נהנה, ללא תלות במשך הזמן שלוקח לך לגמור. ראשית, תשקיע אנרגיה וזמן בבן הזוג שלך כדי לוודא שהוא מסופק ונהנה מהמין שלכם, לא משנה כמה זמן לקח לך להגיע לאורגזמה. שנית, לאחר שאתה מגיע לאורגזמה ראשונה - תנוחו קצת, תתחבקו, תדברו ותשקלו את האופציה לעשות סיבוב נוסף. בדרך כלל הפעם השנייה לוקחת יותר זמן, וכך בסך הכל יהיו לכם יחסי מין ארוכים ומהנים (אולי אפילו ארוכים יותר מיחסי מין עם מישהו שלוקח לו הרבה מאוד זמן להגיע לאורגזמה), וגם תרוויחו את החוויה שמסביב בין האקטים. החוויות הראשונות של יחסי מין מלמדות אותנו רבות על עצמנו ועל יחסי המין שמתאים לנו לקיים, והן מרגשות ומלחיצות ולעיתים גם מפחידות ומביכות, אבל זה חלק מהקסם שלהן".

 "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.

 

תגובות