בלי סודות: "לא יכולה להפסיק לבכות". sutterstock

בלי סודות: "לא יכולה להפסיק לבכות"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  1. בת 13 שואלת: "היי. כבר די הרבה זמן שכל תקופה מסוימת, בערך כל שבועיים או שלושה, יש לי מעין התקף כזה שאני פשוט לא יכולה להפסיק לבכות. זה קורה בדרך כלל לפני מבחן או משהו שמלחיץ אותי. אני מסתגרת בחדר ולא יכולה להפסיק לבכות ולכעוס על עצמי כשאני אפילו לא יודעת על מה אני בוכה ועל מה אני כועסת. לא משנה על מה אני חושבת, אני פשוט לא מצליחה לעצור את הבכי וכל דבר שאמרו לי פתאום עולה וגורם לי לבכות יותר. כל פעם אמא שלי שואלת אותי מה קרה ולמה בכיתי כל כך, אבל אני לא כל כך פתוחה עם אמא שלי אז אני אומרת שסתם ושהכל טוב, למרות שאני יודעת ששום דבר לא בסדר. אני פשוט יודעת שאני בעצמי לא מבינה מה קרה ולמה זה קרה. איך אני יכולה להתמודד עם זה ולהפסיק את זה? איך להיות יותר פתוחה עם אמא שלי?"

תשובת היועצת: "שלום לך יקרה, אני מחזקת אותך שפנית אלינו וכתבת כדי לקבל עזרה. ממה שאת מספרת, נשמע ללא ספק שעוברת עלייך תקופה לא קלה בכלל. רציתי לשאול האם את מכירה רגשות כאלה מהעבר? האם היו לך תקופות אחרות שבהן הרגשת את הכעס והבכי? לכל אחד מאתנו יש את הרגישות שלו. יש אנשים יותר מופנמים ויש אנשים יותר רגישים. רגשות יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות. חשוב לי מאד לספר לך שבגיל ההתבגרות, ובמיוחד בשלב שאת נמצאת בו כעת, יש לרובנו מצבי רוח משתנים. אנחנו יכולים להרגיש עצב וכעס גדולים ופתאום, מצב הרוח משתנה ואנו מרגישים עליזים ושמחים והעולם נראה לנו אחרת והרבה פעמים אין לשינויים האלה כל הסבר או סיבה של ממש. השינויים במצב הרוח מאפיינים מאד את גיל ההתבגרות והם קיימים גם אצל בנים וגם אצל בנות. כך שמצב הרוח של בכי, כעס, לחץ, הסתגרות הם באמת טבעיים. מצד שני, אם מצבי הרוח משתנים מהר מדי, גורמים לנו לאי שקט, ואם המצב 'העצוב' נמשך יותר מכמה שעות או יותר מיום- יומיים, חשוב מאד לספר על זה למישהו, כמו הורה או מבוגר אחר שאת סומכת עליו (דודה, אמא של חברה, מחנכת, יועצת...) ספרי לאדם זה על הרגשות שלך ועל מה שמטריד אותך. יחד תוכלו לחשוב לאן לפנות ועם מי להתייעץ כדי להקל עלייך. ממה שאת מספרת, נשמע שיש לך אמא שמתעניינת בך ורוצה בטובתך. היא רואה מה עובר עלייך, ומנסה לברר אתך מה שלומך. יחסים עם ההורים ובמיוחד בגיל ההתבגרות יכולים להיות ממש מסובכים (כמו מצבי הרוח...) אנחנו רוצים שיסמכו עלינו, שלא יתערבו יותר מדי או פחות מדי, שיבינו אותנו מוזה לא תמיד כל כך פשוט. אני מזמינה אותך להתקשר אלינו כדי שנוכל לשמוע מה שלומך, לראות יחד למי תוכלי לפנות, לחשוב איך אפשר להיפתח יותר עם אמא שלך, שנשמע שממש רוצה להיות שם בשבילך. אנחנו כאן בשבילך לכל שאלה או התלבטות בעתיד- באתר וגם בטלפון. אם יש לך עוד שאלות ותהיות - אל תהססי לפנות, נשמח לתמוך ולעזור".

© shutterstock

בת 14 שואלת: "אוננתי פעמיים ואני ממש מבולבלת. פעם אחת זה היה עם בובה(זה בסדר? זה נורמלי?), ופעם שנייה זה היה באמבטיה, אבל בשתי הפעמים לא גמרתי. בפעם הראשונה כן הרגשתי זרמים כאלו חזקים שגרמו לי לרעוד... זה נחשב שגמרתי? בנוסף, אין לי בקושי זמן לבד כי החדר שלי הוא ביחד עם אחיות שלי. וזה בסדר לדמיין מישהו כשמכירים בזמן שמאוננים? ואם דמיינתי בת?"

תשובת היועצת: "שלום לך, השאלות שלך מאוד טבעיות ונערות רבות מתעסקות בהן בגילך. את נמצאת כעת בגיל התבגרות, גיל שבו הגוף עובר שינויים רבים וביניהם העוררות המינית. זהו שלב בו בני נוער חוקרים את עצמם ואת גופם וכן את הנטיות וההעדפות המניות והמגדריות שלהם, ובאופן טבעי ייתכן כי תחושי רגשות או תהיי מבולבלת כלפי בנות מינך או אנשים בסביבתך הקרובה. גיל ההתבגרות הוא בדיוק הגיל לחקור מה את אוהבת, למי את נמשכת, מה היית רוצה ומצפה מהזוגיות העתידית שלך. זה הזמן להתנסות ולחקור את עצמך. את ממש לא חייבת לשים על עצמך 'כותרת' מסוימת ולהחליט מה את עכשיו. תתנסי ותחקרי ולאט לאט תגלי את העדפות שלך. מעבר לזה, אוננות היא דבר טבעי ואף נפלא! היא עוזרת לדעת מה נעים לך ומה לא ובעיקר מאפשרת לך לגלות את גופך ולהכיר אותו. נשים, כמו גברים, מאוננות ומסוגלות לענג עצמן במגע זה. זה נהדר ורצוי שתהיי קשובה למה שעושה לך טוב. את מתארת מצב שבו אין לך כמעט פרטיות או מרחב אישי שהוא רק שלך בו תוכלי לחוש בנוח לחקור את גופך והקושי מובן. סביבה אינטימית ללא החשש שמישהו יכנס או ידפוק בדלת תסייע לך לחוש בנח ולהתמסר לחקירה של גופך, לבחון מה נעים לך ומה מענג אותך ומתוך כך תדעי גם לזהות מתי וכיצד את חשה בזמן אורגזמה. ואכן, ייתכן מאוד כי מה שהרגשת ותיארת בפנייתך זו אכן אורגזמה, אך רק המשך חקירה והתנסויות חוזרות יוכלו לגלות זאת. לכן מומלץ להמשיך ולנסות לייצר לעצמך סביבה רגועה ונעימה בה תוכלי לחוות סיפוק והנאה ללא הפרעה. במידה ואת בוחרת להמשיך להשתמש באביזרים רצוי להשתמש באביזרים שעברו חיטוי, ושאינם חדים ועלולים לפצוע אותך. כמו כן, אין להכניס שום אביזר שאינו מיועד לכך לנרתיק. זה עלול לגרום לפציעה וזיהומים".

© fotolia
  1. בת 17 שואלת: "אני וחבר שלי שכבנו בלי קונדום והוא גמר בחוץ. האם אני יכולה להיכנס להריון מזה? מחר אקח את הגלולה של היום שאחרי ואני בלחץ ממש וכבר לא יודעת מה לעשות".

תשובת היועצת: "היי, אני שמחה שפנית אלינו התשובה הפשוטה והישירה לשאלתך היא –קיים סיכוי להריון. במהלך מגע מיני ועוררות מינית (ועוד לפני שהגבר גומר) איבר המין הגברי משחרר נוזל זרע שנקרא 'טיפות אהבה'. בעת האורגזמה הגברית משתחררת כמות גדולה מאוד של זרע – ניתן לראות אותה ולהבחין בה בקלות. אך גם במהלך כל האקט המיני משתחרר נוזל זרע מהפין (טיפות אהבה) הכמות היא אמנם קטנה יותר וקשה יותר להבחין בנוזל (מכיוון גם שהנרתיק שלך נהיה רטוב בעצמו, וקשה להפריד בין הנוזלים השונים), אך הוא בהחלט עדיין קיים ותפקודי כמו נוזל הזרע שמשתחרר בעת האורגזמה – כלומר יכול להוביל להפריה ולהריון. אני שמחה לשמוע שהחלטת ליטול אמצעי מניעה לשעת חירום (מה שקראת לו גלולת היום שאחרי), ומקווה שבאמת קנית ונטלת אותה. אמצעי מניעה לשעת חירום דוחה את הביוץ שלך. אם אכן יש זרע בנרתיק ובצוואר הרחם, אמצעי המניעה לשעת חירום ידחה את יציאת הביצית וימנע את המפגש שלה עם נוזל זרע שנשאר. עם זאת, אמצעי מניעה לשעת חירום לא יעיל למול ביצית שכבר פגשה נוזל זרע, ולכן אם את מעוניינת ליטול ועוד לא נטלת את אמצעי המניעה לשעת חירום, אני ממליצה לפעול במהירות – ככל שתמהרי, כך יקטנו הסיכויים להריון. לאמצעי מניעה לשעת חירום עשויים להיות מספר תופעות לוואי קלות כמו כאב בטן ושיבוש זמני של זמני המחזור החודשי. אך זוהי תרופה יעילה ובטוחה מאוד לשימוש ואין לה תופעות לוואי ארוכות טווח. בכל מקרה, בין אם את מחליטה לקחת אמצעי מניעה לשעת חירום, ובין אם לא – אל תשכחי לבצע בדיקת הריון ביתית שבועיים לאחר קיום יחסי המין – רק כך נוכל לדעת בוודאות שאין הריון ולהמשיך הלאה. על אף הלחץ מהסיטואציה, פעלת נכון שפנית אלינו במהרה ושהחלטת ליטול אמצעי מניעה לשעת חירום. יחסי מין הם דבר חיובי ומהנה, והם לא צריכים לגרור אחריהם כזאת תחושת לחץ לא נעימה. שימוש קבוע באמצעי מניעה יכול להקל עלייך ולשפר את ההנאה שלך מיחסי מין ללא חשש. אם תרצי לשמוע עוד על אמצעי המניעה השונים ולבחור את זה שהכי מתאים לך, את מוזמנת להמשיך לפנות אלינו דרך האתר, בטלפון או פנים מול פנים באחד הסניפים שלנו וננהל שיחה ארוכה ומעמיקה בנושא. אני מקווה שתחושת הלחץ והחשש יעברו בקרוב ותוכלי לחזור לעיסוקייך כרגיל".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.
תגובות