בלי סודות: "אני הורסת את מערכת היחסים שלנו". פוטוליה

בלי סודות: "אני הורסת את מערכת היחסים שלנו"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 15 שואלת: "שלום, לפני יומיים אני וחבר שלי היינו ביחד, הוא גמר ואז שטף ידיים. אחר כך המשכנו ואז הוא הכניס לי אצבעות. אני חוששת שאני יכולה להיכנס מזה להריון. יש לי כאבי בטן ושמעתי שזה אחד התסמינים".

תשובת היועצת: "שלום לך, תודה שפנית אלינו, את מגלה אחריות לעצמך ולגופך. כל הכבוד. כתבת שאת וחבר שלך הייתם ביחד. האם הכוונה היא שקיימתם יחסי מין בהם הפין נכנס לפות? במידה וכן האם השתמשתם באמצעי מניעה, כמו קונדום למשל? אם לא השתמשתם והוא גמר בחוץ, חשוב לדעת שזה אינו נחשב כאמצעי מניעה ולכן יכול להיות סיכוי של כניסה להריון והעברה של מחלות. מכיוון שיחסי המין היו לפני יומיים את עדיין יכולה לגשת לפארם לרכוש אמצעי מניעה לשעת חירום. הגלולה 'אלה' יעילה עד חמישה ימים מקיום המגע המיני, ו'פוסטינור' ו'נורלבו' יעילות עד 3 ימים. חשוב שתדעי שככל שנוטלים את הגלולה קרוב יותר למועד הסיכוי שלה לעזור במניעת ההיריון גבוה יותר. הגלולה בעצם מעכבת את הביוץ שלך אם הוא עוד לא קרה, וכך מונעת את ההיריון. אך מכיוון שאין לדעת בוודאות אם כבר התקיים ביוץ או לא, יש לעשות בדיקת הריון 14 יום לאחר לקיחתה, ולבדוק שלא קיים הריון.  ניתן להגיע לאחד ממרכזי הייעוץ של דלת פתוחה לבצע את בדיקת ההיריון בליווי יועצת. אם לא התקיימו יחסי מין עם כניסה, אלא מגע חיצוני בלבד, ממה שתיארת הסיכוי להיכנס להריון הוא אפסי. על מנת להיכנס להריון צריכה להיות כניסה של הפין לנרתיק (פות) ושפיכה של נוזל הזרע בנרתיק או בקרבתו. לפי התיאור שלך שחבר שלך ניקה את ידיו והייתה חדירה של אצבעות ניתן לומר שאין חשש  להריון. כאבי בטן יכולים להופיע מכמה סיבות אחת מהן היא מתח ולחץ שנובעים מהחשש שהעלית, ולאו דווקא בגלל הריון. יכול להיות שהכאבים גם קשורים לתקופה בחודש בה את נמצאת. כדי שתוכלי ליהנות מיחסי מין ולהיות מוגנת חשוב להשתמש באמצעי מניעה - שיגן מפני הריון לא רצוי ומחלות מין. יש מגוון של אמצעי מניעה שעשויים להתאים לך. אני מזמינה אותך להגיע לאחד ממרכזי הייעוץ שלנו, שם ביחד עם היועצת של 'דלת פתוחה' תוכלי להכיר את סוגי אמצעי המניעה השונים ולבחור את אמצעי המניעה הטוב ביותר עבורך".

© צילום: shutterstock

בת 12 שואלת: "יש לי הפרשות כבר 7 חודשים וכבר צמח לי שיער ערווה והתחילו לצמוח השיערות בבית השחי. בנוסף, לאחרונה ממש גבהתי והחזה שלי די שטוח. זה אומר שאני עומדת לקבל מחזור בקרוב?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. נשמע שאת ממש מודעת לשינויים החלים בגופך בראשית גיל ההתבגרות. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים בגוף שלך. באופן כללי, הווסת מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים והגיל לקבלת הוסת משתנה מאישה לאישה. הגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12 – 13 אך עד גיל 16 או כ-4 שנים מתחילת תהליך הופעת סימני ההתבגרות (כמו שציינת שמתחילים לך עכשיו) זהו טווח הזמן הנורמלי ולכן את לגמרי במצב תקין. טרם קבלת הווסת ישנן הפרשות בגוון חום שהגוף מפריש, אבל לא מבטיחות שיגיע בהכרח דימום מאסיבי לאחר מכן. ניתן לומר שהגוף שלך התחיל את הכנתו לקראת הווסת אך לא ניתן לומר בוודאות אם הדבר יקרה בעוד ימים, שבועות או שנים, העניין הוא סבלנות. לגוף יש זמן משלו עבור כל שינוי והמחזור שלך עוד יגיע בקצב שלו. חשוב לזכור שכל אחת מאיתנו היא שונה ובהתאם לכל אחת קצב התבגרות שונה".

© adobestock

בת 15 שואלת: "יש לי חבר, הוא בן 17, ואני ממש לא יודעת מה לעשות. בזמן האחרון אנחנו רבים הרבה ואחר כך משלימים אבל זה ממש פוגע ברגשות שלי. הוא בן אדם טוב ואני מרגישה שאני הורסת את מערכת היחסים שלנו, כי אני עושה הרבה סצנות, בודקת אותו, אבל לא מכוונה רעה אלא פשוט כי קשה לי לבטוח באנשים. אני ממש אוהבת אותו ואני פשוט לא יודעת מה לעשות. אני מרגישה שהיחס שלו השתנה כלפיי, מה לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו, וכל הכבוד שאת מודעת ואחראית למערכת היחסים שלך. נשמע שמערכת היחסים שלכם חשובה לך, ואת משקיעה מחשבה רבה כדי להצליח ולשקם אותה. קשר זוגי דורש השקעה יום יומית של שני בני הזוג, אכפתיות, אמפתיה ואמון. כל מערכת זוגית נתונה לרגעים של כיף והנאה ורגעים של קושי. החכמה היא בזמני קושי ומכשול לנקוט בשיח פתוח, כנה ומכבד על מנת ללמוד וללמד אחד עם השנייה מה עושה טוב ומה מפריע לזוגיות. זוגיות מתבססת על הרבה תקשורת וכאשר היא נעשית בנעימות מתוך רצון להבין ולשנות לטובת הזוגיות אז שני בני הזוג מרוויחים קשר ומערכת יציבה וטובה המתגברת על כל מכשול. ויכוחים יכולים להיות חלק משיח שבא ליצור גשר בין שני בני הזוג השונים על מנת לדאוג שכל אחד יקבל את הצרכים שהוא רוצה וצריך. לכן מציעה לך, להסתכל על הסיטואציה של מריבה כחלק מהבירור העצמי והזוגי ומציאת פתרון לשניכם. שיתוף אישי של הדברים שגורמים לך ביטחון, אהבה, הנאה ושמחה יכולים להפוך כל "מריבה" להתקדמות והתפתחות אישית וזוגית. הקשבה לבן זוגך יסייע לך להבין אותו ולנקוט במעשים ובדיבורים שיחברו ביניכם. כתבת שלוקח לך זמן לבטוח באנשים וזה טבעי. בניית אמון היא הדדית ומתאפשרת כאשר שני הצדדים פועלים לתת אמון ולהרוויח אמון במעשיהם ובדיבורם זה לזו. ממליצה לך לשוחח עם החבר שלך, לפתוח את הנושאים שמציקים לך ולו ולנסות לפתור את הדברים בהדדיות. חשוב לדעת מה העמדה של חבר שלך. האם גם הוא מרגיש ככה? האם יש דברים שמפריעים לו בקשר? האם גם הוא לוקח אחריות כמוך על הדברים שפחות טובים בקשר שלכם? האם גם הוא רוצה להמשיך את הקשר? אלו שאלות שחשוב שתשאלי את עצמך ואת בן זוגך כדי לפעול למען שמירה על זוגיות מהנה, טובה והדדית".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  
תגובות