בלי סודות: "כדאי שאקח גלולת חירום?". shutterstock

בלי סודות: "כדאי שאקח גלולת חירום?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 17 שואלת: "היי. אני מצאתי את עצמי נמשכת למישהו א-מיני. אני תוהה האם משיכה מינית חייבת לכלול פנטזיות מיניות ורצון לשכב עם מושא המשיכה מאחר וכעת אין לי כאלו. אבל כן היו לי פנטזיות מיניות בעבר, פשוט לא עליו".

תשובת היועצת: "שלום לך, כל הכבוד על הדרך שאת עושה בלחקור מערכות יחסים ואילו סוגי קשרים את רוצה. משיכה מינית זה משהו מאוד סובייקטיבי, אישי ודינמי והוא לא בהכרח ברור תמיד. החוויה שאת נמשכת מינית למישהו יכולה להתבטא בתחושה פיזית משתנה, והיא יכולה להיות שונה מאדם לאדם. אולי תרגישי תחושות באיברי המין, אולי תחווי עוררות בכל הגוף, או שיעלו מחשבות מיניות. אנשים שונים מגלים משיכה מינית מסיבות שונות ומגוונות - מראה חיצוני, ריח, שיחה, מגע ועוד. לא בהכרח נדע מה גורם לנו למשיכה לאדם ספציפי וזה טבעי. יתכן גם שלאדם אחד תימשכי מסיבה אחת ולאדם אחר מסיבה אחרת. יתכן שבסיטואציה מסוימת תרגישי משיכה ובסיטואציה אחרת לא תרגישי משיכה. בכל מקרה,רק את תוכלי לדעת אם את חווה משיכה מינית או לא. בן אדם אחר לא יוכל לדעת במקומך. למשל, יכול להיות שתחשבי שאת נמשכת מינית למישהו בגלל מראהו או שהייתה לך פנטזיה מינית לגביו, אך ברגע שתדברי אתו לא תרגישי פיזית תחושות שמאותתות לך שאת נמשכת אליו. בנוסף, יכול להיות שתחשבי שמישהו לא מושך אותך בכלל, אבל לאחר כמה שיחות נעימות אתו תגלי שאת נמשכת אליו. לגבי הרצון לממש משיכה או משיכה מינית במפגש כלשהו עם אותו בן-אדם. לפעמים תרגישי משיכה שתרצי לממש (בשיחה, במפגש...) ולפעמים לא, ושתי הדרכים טבעיות ולגיטימיות. כמו כן, יתכן שאנשים ירצו ליצור אתך איזושהי מערכת יחסים (ידידותית או אחרת), ואנשים שלא יהיו מעוניינים, מסיבותיהם האישיות. חשוב תמיד לשים לב שבמידה ועולים בך רצונות מסוימים, תביני אם גם לצד השני יש רצון דומה ובהתאם לזה תחליטו האם להתקדם עם הקשר לכיוונים הללו או שלא. אני שמחה לשמוע שאת לוקחת את התקופה הזו בחייך כדי לחקור את הנושאים האלו, ובאמצעות כך להתעמק ולהבין מה נכון ונעים לך ומה לא. זו בדיוק התקופה לבדיקות האלו, וזו הזדמנות מעולה עבורך לחוות חוויות חדשות ולהחליט בהתאם מה נכון ומתאים לך בסופו של דבר ומה לא".

© adobestock (אילוסטרציה)

בת 17 שואלת: "שכבתי בפעם הראשונה עם בן הזוג שלי והוא גמר בתוכי. אני נוטלת גלולות 14 יום, החל מהשלבים הראשונים של הדימום לפני קבלת המחזור, וקראתי בהוראות שאני אמורה להיות מוגנת. האם כדאי לקחת גלולה נוספת או גלולת חירום? תודה רבה על ההתייחסות, אתם עוזרים לי עם שאלות שלעתים אין לי את מי לשאול". 

תשובת היועצת: "שלום לך, אנחנו שמחות לענות על שאלותיך. מחמם את הלב לראות עד כמה את אחראית. טוב שאת לא משאירה שאלות פתוחות ומחפשת תשובות לשאלות המתעוררות בך. אני שמחה שאחרי שחיפשתם תשובות באינטרנט  פניתם אלינו ובדקתם האם המידע שמצאתם הוא נכון ואמין. אני רוצה לחזק את מה שקראתם בעלון של הגלולות. אכן ברגע שמתחילים חפיסה ולוקחים גלולות בצורה מסודרת ועקבית יש הגנה טובה מאד. הרבה פעמים אנחנו כן נמליץ בשבועיים הראשונים של גלולה חדשה להשתמש באמצעי הגנה נוסף  ליתר בטחון למקרה שההרגל עדיין לא יכנס ליום יום ותתפספס גלולה. לפי מה שאת מספרת היית מוגנת מהיום הראשון של לקיחת הגלולות. ישנם כמה תרחישים שעלולים לשבש פעילות תקינה של גלולות כמו למשל הקאות ושלשולים או תרופות שלוקחים עקב בעיות רפואיות (לדוגמה אנטיביוטיקה). במקרים חריגים אלו, רצוי להתייעץ עם רופא.ה גניקולוג.ית האם היעילות של הגלולות נפגעה. כל עוד תמשיכי ותקפידי לקחת את הגלולות בזמן קבוע את מוגנת. בסוף החפיסה יופיע דימום וסתי. במקרה ולא יהיה דימום, צריך לבצע  בדיקת הריון ביתית. בנוגע לגלולת חירום - מכיוון שאת מוגנת על ידי הגלולות אין צורך לקחת אותה".

© Fotolia

בן 14 שואל: "האם יכולים לגדול חצ'קונים על איבר המין הגברי?"

תשובת היועצת: "שלום לך ואני שמחה שפנית אלינו. קודם כל אני רוצה להרגיע אותך ולומר לך שזה נורמטיבי ואין צורך להיבהל. חשוב להגיד שאנחנו לא סמכות רפואית, ושיכולות להיות סיבות רבות למה שנראה כמו חצ'קונים: גירוי שנובע מכך שלא הייתה מספיק היגיינה, או אוננות אינטנסיבית שגרמה אולי לשפשוף או שאכן נוצר חצ'קון כמו שאמרת ועוד מעבר לכך, במידה וישנו גירוי, חשוב לתת למקום לנוח ולהחלים. במידה וזה רק חצ'קון, אין לך מה להילחץ. הרבה נערים ונערות בגיל ההתבגרות חווים שינויים בגוף ובאיברי המין כמו חצ'קונים או שיעור באזורים שלא חוו לפני ועוד תחושות נוספות. אין בזה שום דבר בעייתי או חריג. במידה ואתה רואה שהחצ'קון לא נעלם או ממשיך להפריע לך נמליץ כמובן על בדיקה רפואית עם רופאת משפחה או רופאת עור".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  

 

תגובות