נגמרו הבחירות: אז מה הולך לקרות עכשיו? . צילום: עידו ארז

נגמרו הבחירות: אז מה הולך לקרות עכשיו?

יותר מ-70 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה הביעו אתמול את דעתם הדמוקרטית. אחרי תוצאות המדגמים השונים, הבוקר מתחילות לזרום תוצאות האמת שמצביעות על ניצחון ברור לליכוד ולבנימין נתניהו. אז מה הולך לקרות בחודשים הקרובים בפוליטיקה הישראלית?

משחקי הקואליציה, הפרק הראשון, אקשן: הבחירות אולי הסתיימו ותוצאות האמת מגיעות הבוקר (ד'), אבל הפוליטיקה האמיתית מתחילה רק עכשיו.  

על פי תוצאות האמת מפלגת ה"ליכוד" קיבלה 30 מנדטים, ה"מחנה הציוני" רק עם 24 מנדטים, והרשימה הערבית המשותפת תהיה המפלגה השלישית בגודלה בכנסת עם 14 מנדטים. אחריהם מפלגת "יש עתיד" עם 11 מנדטים, ו"כולנו" בראשות משה כחלון עם 10 מנדטים. ה"בית היהודי" רק עם 8 מנדטים, שס עם שבעה מנדטים, "יהדות התורה" ו"ישראל ביתנו" עם 6 מנדטים כל אחת, "מרצ" עם ארבעה מנדטים, ו"יחד" של אלי ישי ככל הנראה לא עוברת את אחוזז החסימה. 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

הנשיא הוא זה שבוחר את יושב ראש המפלגה שירכיב את הממשלה הבאה. בקרוב, כל יושב ראש מפלגה יצטרך להמליץ לנשיא על המועמד אותו הוא רואה מתאים לבניית הקואליציה הבאה. ככל הנראה, על פי תוצאות האמת, מרכיב הקואליציה הבאה יהיה בנימין נתניהו העומד בראש המפלגה הגדולה ביותר (הליכוד). 

כנראה לא ירכיבו את הממשלה הבאה
כנראה לא ירכיבו את הממשלה הבאה © דניאל הרוש
ח"כ זאב אלקין ומי שכנראה ירכיב את הממשלה הבאה, ביבי נתניהו
ח"כ זאב אלקין ומי שכנראה ירכיב את הממשלה הבאה, בנימין נתניהו © עידו ארז

על יושב ראש המפלגה הגדולה ביותר או שתקבל במידה תמיכה רחבה בכנסת, הנשיא יטיל עליו להרכיב את הממשלה. החל מאותו רגע, יחל המשא ומתן הקואליציוני, שבמהלכו על ראש המפלגה הנבחר לשוחח עם ראשי המפלגות האחרות, עד להרכבת הקואליציה. כדי להרכיב ממשלה על ראש המפלגה המיועד לצרף אליו תמיכה של מספיק מפלגות, עד שיהיה לו רוב של מפלגות בכנסת, כלומר ש-61 ח"כים ומעלה יצביעו בעד הממשלה שלו. 

העם אמר את דברו
העם אמר את דברו © shutterstock

החל מהרגע שהנשיא ממנה יושב ראש מפלגה מסוימת להקים ממשלה, הוא עושה זאת במשך 28 ימים. אם יזדקק, יוכל לקבל הארכה של 14 ימים. בתום פרק הזמן הזה, יכול הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אדם אחר. אחר כך יתחיל מרכיב הממשלה במשא ומתן קואליציוני. כל מפלגה שתרצה להיות חלק מהקואליציה תדרוש תנאים מסויימים ממרכיב הקואליציה כמו תיק החינוך, הרווחה, ועדה מסוימת בכנסת או חוק ספציפי שהם רוצים להעביר. מרכיב הקואליציה יחליט האם לקבל את הדרישות, לחתום על הסכם קואליציוני ולהכניס אותם לקואליציה. 

כמו שאתם מבינים, הבחירות אולי נגמרו אבל כאבי הראש הרציניים של יושבי ראש המפלגות רק מתחילים עכשיו. כנראה ייקח עוד חודש לפחות עד שתבנה פה ממשלה שתתחיל לעבוד ולנסות (אולי) לקיים את ההבטחות השונות שפיזרו פה בחודשים האחרונים. 

 
תגובות