"פוליטיקה לא מיועדת רק למבוגרים, במיוחד כשיש לה השפעה על חיי בני הנוער". דוברות המחנה הממלכתי, דוברות מרצ

"פוליטיקה לא מיועדת רק למבוגרים, במיוחד כשיש לה השפעה על חיי בני הנוער"

הבחירות הולכות ומתקרבות ומרגיש שהשיח הפוליטי קיים בכל מקום, אבל איך זה קשור אלינו בני הנוער? • הכירו את תם מוסק ואיתמר הויכבים, המשמשים כיו"ר נוער מפלגות "מרצ" ו"המחנה הממלכתי" ובראיון משותף הם מספרים על האמונה שלהם ביכולת להשפיע ולייצר שינוי לקראת הבחירות.

רגע לפני שיתקיימו הבחירות לכנסת ה-25 ובהמשך לסדרת הכתבות שעשינו עם בני נוער המשמשים כיו"ר נוער של מפלגות פוליטיות (יש עתיד, ציונות דתית, הליכוד והעבודה), הגיע הזמן להכיר שניים נוספים. תם מוסק בת 17, בכיתה יב מתל אביב, ממש לאחרונה היא התחילה לשמש כיו"ר נוער מרצ ואיתמר הויכבים בן 18, מרחובות. פעיל פוליטית מגיל 15, עבר מנוער הליכוד לנוער של תקווה חדשה ומשם למחנה הממלכתי.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© דוברות מרצ
© דוברות המחנה הממלכתי

- איך ומתי הגעתם למפלגה?

תם מוסק (מרצ): "כשהייתי בכיתה ח' במצעד הגאווה ראיתי המון בני נוער עם חולצות ירוקות ניגשתי אליהם, שאלתי מי הם, הם סיפרו לי שהם 'נוער מרצ'. הכרתי את המפלגה לפני, לא ידעתי ולא הכרתי שיש דבר כזה נוער מפלגתי. הם שיתפו אותי שהם ארגון נוער לכל דבר והמטרה שלהם זה לפנות לנוער שמאלני שמכיר בערכי השיויון, פולרליזם והכלת האחר. בנוער את מקבלת כלים לתרגם את הערכים לפעילות פוליטית התאהבתי בזה ומאז אני שם".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "במערכת הבחירות השנייה הצטרפתי ל'נוער הליכוד', התחלתי לרכז את אזור רחובות. הנוער עבד בהתחלה טוב, נפגשתי עם חברי כנסת, הגעתי לכנסים. מיכל שיר הזמינה אותי להתמחות אצלה, פעם בשבוע במהלך כיתה יא'. הייתי תמיד בצד הליברלי יותר של הליכוד: גדעון סער, שרן השכל, מיכל שיר. שגדעון פתח את 'תקווה חדשה' עברתי יחד עם בני נוער נוספים לשם, מתוך תפיסה שמ'הליכוד' לא נשאר הרבה מהערכים שאני חשבתי שקיימים שנכנסתי בהתחלה".

- איך מגיעים להיות יו"ר נוער בכל אחת מהמפלגות?

תם מוסק (מרצ): "יש שיטת בחירות דומה כמו של מפלגות נוספות. מי שבאמת רוצה לקחת את התפקיד לא עושה את זה בשביל הטייטל, לכן אין רמאויות או דברים כאלו בעת בחירת יו"ר חדש. מי שמגיעים זה בני ובנות נוער מתוך המפלגה שחשוב להם לייצר שינוי".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "בתקוה חדשה פשוט בכירים במפלגה בחרו את היו"ר מבני הנוער שעזבו יחד איתם מ'הליכוד'".

תם מוסק, יו"ר הנוער
תם מוסק, יו"ר הנוער © דוברות מרצ
איתמר הויכבים, יו"ר נוער מרצ
איתמר הויכבים, יו"ר נוער © דוברות המחנה הממלכתי

- איך עובד תהליך הבחירה ביו"ר?

תם מוסק (מרצ): "בני נוער מגישים מועמדות, קובעים תאריך לבחירות אחריו נעשית הצבעה ומי שזוכה במירב הקולות הופך ליו"ר נוער החדש".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "בגלל האיחוד עם כחול לבן, אין כרגע ממש תהליך בחירה. הוא ייבנה בהמשך".

- מה כולל תפקיד היו"ר?

תם מוסק (מרצ): "כל אחד נותן את הנישה שלו, מי שהיא כיהנה לפניי היא התעסקה בנושא של איסוף מזון, היא הצליחה לייצר שינוי מדיני. הנישה שלי היא לחזק את הנוכחות של השמאל אצל הנוער השמאלי. אני חושבת שהנוער שמקצין ימינה, זה נובע מתוך ייאוש וחוסר אמונה".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "גיוס של בני נוער חדשים, עשייה פוליטית בכנסת, התמחות אצל יו"ר המפלגה, התמחות אצל מנהלת הסיעה וכל מה שצריך כדי לקדם את המפלגה״.

- איזה עשייה פוליטית את לקחת בה חלק?

תם מוסק (מרצ): "השיא היה בכיתה ט', רפי פרץ היה שר החינוך הייתה לו אמירה בעיייתית על ילדי להט"ב. אני יחד עם עוד חבר שהיה פעיל במועצת התלמידים בבית הספר החלטנו שאנחנו לא עוברים על זה בשתיקה, עשינו הפגנה בכיכר רבין עם 3,000 משתתפים ונוער מרצ גם הגיע. לאחרונה גם לקחתי חלק בהפגנה שהייתה בבליך ביום הגעתו של בן גביר, כל עשייה פוליטית אני שם".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "קודם כל ההתמחות בכנסת, במהלכה נכנסתי לוועדות, עבדתי על הצעות חוק, התקשרתי לחברי כנסת לפני הצבעות. ארגתי את הישיבות סיעה וכל מה שהיה צריך וזו עשייה הכי חשובה שחבל שאין מספיק בני נוער שעושים אותה".

© דוברות מרצ
© דוברות המחנה הממלכתי

- מה הביא אתכם להאמין במפלגות שלכם?

תם מוסק (מרצ): "מצאתי את הערכים שלי,  'מרצ' היא הבית של ערכים בעיניי: פלורזלים, חופש דת, חופש מדת, זכויות נשים, שיוויון ומדינת רווחה. 'מרצ' מדברת על אחד הכי חשובים עבורי כבת נוער שאין לה רישיון תחבורה ציבורית, מערכת חינוך ראויה, שכר הוגן למורים ועוד".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "הצטרפתי ל'ליכוד' בשביל לקדם ערכים ליברליים, לא בשביל לקדם קיצון אלא כדי לקדם ימין אמיתי, ברגע שהייתה אלטרנטיבה שמחתי לעבור אליה".

- מה מניע אותך? מה המטרה הגדולה?

תם מוסק (מרצ): "הרצון להשפיע, אני מאמינה שכמה שיותר נוער צריך להיות מעורב בפוליטיקה, פוליטיקה לא מיועדת רק למבוגרים, במיוחד כשהיא משפיעה על בני הנוער".

איתמר: "בכנסת מתקבלות ההחלטות, זה המקום להשפיע ולשנות. הרצון לייצר שינוי מניע אותי".

- אתם חושבים שיש לנוער דרך להשפיע היום?

תם מוסק (מרצ): "לכל נוער מפלגתי הייתה השפעה בחמש מערכות הבחירות על התוצאות, בשכנוע בקלפיות לנוער 'מרצ' היה חלק משמעותי בזה ש'מרצ' עברה את אחוז החסימה".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "חד משמעית, אפשר להתנדב ואפשר לפעול בזירה הפוליטית יש המון מה לעשות ואיך לשנות".

© דוברות מרצ
© דוברות המחנה הממלכתי

- אתם מרגישים שאתם מצליחה להשפיע?

תם מוסק (מרצ): "אני לגמרי מרגישה שאני עושה ומשפיעה, להיות חלק מהעשייה הפוליטית כבר מגיל צעיר נותן לי את האופציה ליייצר שינויים בשולחן מקבלי ההחלטות, תמיד יש לאיפה לשאוף כדי להשפיע עוד".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "לגמרי, אני מתנדב במיזמים שונים ואני מרגיש שאני מייצר השפעה".

- את מרגישה שחברי הכנסת דואגים לזכויות נוער?

תם מוסק (מרצ): "אני חושבת שאין צורך להפריד בין צרכים של נוער לשל צעירים, כן יש התעלמות מצרכים שנוגעים רק לנוער, למשל בשיעורים שמערכת החינוך מעניקה לנו. יש המון שינויים שצריכים להיעשות, בשביל זה צריך פוליטיקאים צעירים, הלוואי ונראה פוליטיקאים בגילאיי עשרים וחמש".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "לא כולם ולא מספיק, יש חברי כנסת שמתעסקים בצעירים אבל זה 'טיפה בים'. יש המון מה לעשות בתחום הזה, שרת החינוך קידמה דברים שהזונחו אבל זה עדיין לא מספיק".

- אתם מרגישים שאתם מקבלים הערכה מצד המפלגה?

תם מוסק (מרצ): "כל הזמן, אני מגיל 13 בנוער מרצ, חברי הכנסת כבר מכירים אותי ויוצא לי לדבר איתם. הם יודעים לפרגן על עשייה שצריך".

איתמר: "ברור, כל הזמן".

- איפה את רואה את עצמך בעוד עשור?

תם מוסק (מרצ): "ממשיכה באקטיבזם, אולי בעמותות, אולי בפוליטיקה. אבל בטוחה שאשקיע את מאמציי בשיפור החברה, במאבק למען שוויון".

איתמר הויכבים (המחנה הממלכתי): "אחרי שירות משמעותי בצבא, אולי בלימודים, בעיקר מתנדב ונותן מעצמי".

תגובות