"האזעקות לא מגיעות אליי, אבל הידיעות שבארץ כן". צילום: דובר צה"ל

"האזעקות לא מגיעות אליי, אבל הידיעות שבארץ כן"

איך מסקרים את המבצע בחו"ל? מה מרגישים ישראלים שנסעו לחו"ל רגע לאחר תחילת במבצע? חנה סגרה, בת 13 כותבת טור מיוחד מאיטליה: "איך זה הגיוני שמראים רק את הצד שלהם? תסתכלו עלינו! אזרח נהרג גם אצלנו! "

אני בחו״ל. האזעקות לא מגיעות אליי, אבל הידיעות שבארץ כן. ליבי הוא עם כל תושביי הדרום וכל יום אני מתעדכנת במה שקורה בארץ שלי, שאני שייכת אליה.

אני פותחת את הטלוויזיה בתחנת חדשות רגילה באיטליה והכותרת הראשית היא: ״ארבעה ילדים נוספים נהרגו בעזה״. המשכתי לשבת ולראות את הכתבה. תיארתי לעצמי שבטח, עוד רגע יכתבו על המצב בארץ. אבל טעיתי. עוד ועוד דיווחים על עזה, על הנפגעים, על כמה שהם מסכנים, על מה שהאו״ם עושה שם ועל מעשיי צה״ל אצלם.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:

נכון האזרחים הרגילים מן השורה הם מסכנים, הם מקבלים טילים על הראש והמוני בתים נפגעו ואנשים נהרגים. אבל רגע, אנחנו הזהרנו אותם, לא? אמרנו ״תתפנו מהאזור כדי לא למות, מבצע צבאי יגיע לאזורכם״. והם הקשיבו? מה עם ״הקש בגג״? פיצוץ קטן, דקה לברוח ואז הפיצוץ הרציני. גם הזהרנו את הממשלה שלהם, ״תגנו על האזרחים שלכם!״ אבל לא, הרי אנחנו אשמים, אנחנו הרגנו יותר ממאתיים אנשים ואנחנו אחראים לכל הפיגועים.

"תגנו על האזרחים שלכם", תקיפות צה"ל ברצועה אמש

אם הזהרנו אז למה לא עשו עם זה כלום? למה מאשימים אותנו? אולי הממשלה שלהם אשמה? המוות של אזרחיהם הוא כנראה בגללם. שולחים את האזרחים להילחם ואת החיילים (אם אפשר לקרוא להם כך) להסתתר. איך זה הגיוני שמראים רק את הצד שלהם? תסתכלו עלינו! אזרח נהרג גם אצלנו! הוא רצה לעזור לחיילים ומת. על זה דיווחו בחדשות? אני יכולה להגיד בוודאות שלא. מה עם יותר מאלף טילים שנשלחו אלינו? מה עם כל האזעקות ששמענו בימים האחרונים? האם על זה הם מדווחים?

כתבה
קרב מסוג אחר: מי מנצח בקרב על ההסברה?
עומרי גורן
בזמן שצה"ל נלחם בשטח, בקרקע באוויר ובים, מתנהל קרב בזירה חשובה לא פחות - ההסברה הישראלית. כשאזרחים ישראלים נפגעים, זה בגלל החמאס. כשאזרחים פלסטינים נפגעים, זה בגלל החמאס. אז למה כל העולם מגנה דווקא את ישראל? ואיך יוצאים מזה?

יש לנו גם נפגעים, דיווחו עליהם? כמעט מאה נפגעי חרדה שקיבלו טראומה מהאזעקות, כמה פצועים קשה ופגיעות במבנים ובתשתיות. מישהו מחוץ לארץ דיווח על זה? או לפחות יודע על זה?

מה עם הילדים שלנו? נולדו לתוך האזעקות, פיספסו חלק מחופשת ובילו זמן אין שנראה כמו נצח במקלטים. אני יכולה לספר לכם עשרות מקרים על תחושת הפספוס והעצב של הילדים בארץ. ילד אחד צריך להסתדר לבר מצווה שלו בלי אביו, כי הוא גויס. ילדה אחרת חיכתה כל השנה לחופשה המשפחתית באילת ובסוף אחיה לא יכול לבוא, למרות שמגיעה לו חופשה אבל בגלל המצב הוא צריך להישאר. מישהו יודע על זה?

מה עם שלושים אלף משפחות שעוד מעט יגדלו בעוד שמונה עשרה אלף משפחות, שאב או אם המשפחה יצאו למילואים בגלל המצב? מה יקרה לחופשה המשפחתית? מה יסגר עם התוכניות לקיץ? איפה יהיו האבא, האמא או האח למשפחה שיוצא לזמן לא ידוע? על כל הדברים האלו לא מדווחים.

כתבה נוספת
דברים שרואים מכאן, לא רואים משם
עדן גפני
מבצע צוק איתן נכנס ליומו השני. חצי מתושבי ישראל נכנסים למקלטים, הירי התרחב לצפון. אך איך נראה הירי בעיניים אחרות? שוחחנו עם שני בני נוער מארצות הברית כדי להבין מה הם חושבים על המבצע ואיך מסקרים את המבצע בעולם

הרצח של הנערים שלנו, שעלו על טרמפ שממנו לא חזרו, מצטערת מאוד להגיד אבל נראה שכבר שכחו. הרצח של הנער בתחילת החופש ושל ארבעת הילדים לפני יומיים, עדיין ממשיך להדהד ולהדהד כאן בחו״ל. אותו ברור שלא ישכחו, הרי הם לא ישראלים.

הטקסט היה מלא בסימני שאלה ובשאלות אבל לא בתשובות. אז מה התשובה להכול?

התשובה נמצאת מעל האף. כן, כן, הגעתם לעיניים. תפקחו עיניים לשני הצדדים ואל תדווחו רק על אחד, כי אתם לא ראיתם את הכול ולא הבנתם את הכול.

כשאני אטייל ואפגוש אנשים חדשים כאן בחו״ל, ישאלו אותי ״מאיפה את מגיעה״. אני כמעט בטוחה שאני אגיד כל מקום אחר חוץ מהארץ שלי. לא כי אני מתביישת בארץ (אני מאוד גאה!), אלא בגלל הפרשנויות שקיימות בחו״ל, לא ממש בטוח לי להגיד את האמת.

תגובות