יום ההבנ"ה: "המאבק בלהט"בופוביה רחוק מלהסתיים". צילום: רובי מגן, איגי. מתוך האירוע בתל אביב

יום ההבנ"ה: "המאבק בלהט"בופוביה רחוק מלהסתיים"

היום (ד') ובכל שנה ב-17 במאי, מצוין יום המאבק בלהט"בופוביה וטרנספוביה. יום בו מצוין המאבק המתמשך נגד הבריונות, ההשפלות וכל ה'חוויות' הרעות שהקהילה הגאה נאלצת לעבור, רק כי ביקשה להיות מי שהיא. מטרת היום היא להעלות את המודעות לתופעה הרעה, ולייצר דיאלוג בריא בריא בחברה. אולם, מדברי האירוע אתמול (ג') בתל אביב נראה כי המאבק רחוק מלהסתיים

היום (ד') אנו מציינים את יום ההבנ"ה – יום המאבק הבינלאומי נגד להט"בופוביה, כבר מאז שנת 1990. החל משנת 2009 גם המונח 'טרנספוביה' נוסף כדי להדגיש כי גם הקהילה הטרנסג'נדרית נפגעת, וחווה קשיים. המטרה העיקרית של היום היא להעלות את מודעות לתופעות האלימות, האפליה והדיכוי של קהילות הלהט"ב בשיח הציבורי ברחבי העולם, ולייצר דיאלוג בריא עם החברה בנושא.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

יום זה הוא היום בו נמחק המושג הומוסקסואליות מרשימת ההפרעות הנפשית של ארגון הבריאות העולמי, אולם אירועי בריונות, השפלות וכדומה עדיין מתרחשים במדינת ישראל ובעולם ובדיוק בגללם ישנו יום כזה. כזכור, אירוע משמעותי שקרה בחברה הישראלית  הוא אירוע הרצח הטראומתי ב'בר נוער' – פיגוע ירי שהתרחש בבית אגודת הלהט"ב בתל אביב, בו נרצחו שני בני אדם ו-14 בני אדם נפצעו. 

© צילום: shutterstock

גם איגי (ארגון הנוער הגאה)  ושאר תנועות הנוער בארץ לקחו על עצמם את האחריות וציינו את יום זה באירועים גדולים שהתרחשו אתמול (ג') בערים מרכזיות בארץ: תל אביב, חיפה ובאר שבע, ואיגדו סביבם את כל תנועות הנוער בארץ כדי להעביר מסר אחד וברור, של אהבה. הנה מעט ממה שהלך שם: 

האירועים במקומות השונים נפתחו בתערוכה שיצרו חניכות וחניכים מאיגי עם יצירות שמדברות על קבלת השונה, ושקוראות להפסיק את האלימות על רקע להט"בופיה בפרט, ואלימות נגד כל אדם בכלל. לאחר מכן ישבו חניכות וחניכים מכלל הארגונים למעגלי שיח ודיברו ביניהם על יום ההבנ"ה ועל התחושות שלהם לגבי היום הזה. את האירוע חתמו טקסים שהנחו בני ובנות הנוער מאיגי.  המנחים השונים באירועים אמרו כי "לצערינו, גם עשרים ושבע שנים מאוחר יותר, המאבק בלהט"בפוביה רחוק מסיומו", אומרו המנחים בטקסים השונים, בפתיחת האירוע. "יש לנו עוד המון חזיתות להיאבק מולן - בחוק, בחינוך, במוסדות שונים, ברחובות ובבתים". 

"המאבק רחוק מלהסתיים" © צילום: gettyimages

לאירוע בתל אביב הגיעה גם תאלין אבו חנא, משתתפת "האח הגדול" והזוכה של תחרות מיס טרנס* ישראל. במהלך ההנחיה אמרה תאלין כי "שנאה מובילה למוות, אהבה מובילה לחיים", וזכתה למחיאות כפיים סוערות. 

עוד הוסיפו הנואמנים השונים כי המציאות של להט"בים בכלל, ונוער גאה בפרט בישראל של 2017 היא מציאות לא פשוטה: "זו מציאות שבה הם לא שווים בפני החוק או בפני החברה בצורה מלאה, כמעט באף מקום בעולם. מציאות בה בני ובנות נוער בארון ומחוצה לו קמים יום יום לבית הספר ושומעים שוב ושוב את המילים "הומו" ו"קוקסינל" ואלו נזרקות כקללה במסדרונות. אנחנו חשופים לאלימות, להצקות ולבריונות ברשת על בסיס קבוע". עם זאת, הוסיפו הנואמנים כי יש גם דברים טובים שקורים בתוך המציאות הזו, וציינו תהליכים של שינוי לטובה: "התהליך הזה מונע על ידי עבודה קשה ומאבק של מליוני אנשים ששילמו מחירים כבדים. התהליך הזה גם לא ימשיך להתרחש מעצמו - עלינו להמשיך ולצעוק, לדבר ולפעול כדי לדחוף אותו קדימה, צעד צעד".

"עלינו לדבר, לצעוק, זה לא יקרה מעצמו" © צילום: gettyimages

כמו כן, היום בשעה 18:00 בגן מאיר, יזמו תלמידות כיתה י' הפגנה למען הלהט"בים שנרדפים בצ'צניה, וכן גם בבית ספר בחיפה התקיים אתמול (ג') אירוע לציון יום זה. טוב לראות כי גם בבתי הספר נוקטים עמדה ומחנכים לאהבה.

את האירוע הגדול בתל אביב סיכמו הנואמנים במסר: "בחושך נלחם באור, בשנאה נלחם באהבה, בבורות נלחם בהשכלה, ביאוש נלחם בתקווה. בואו נעבוד ביחד, יום יום ושעה שעה כדי לשנות את העולם ואת החברה שסביבנו לטובים, סובלניים ומכילים יותר".

חוויתם להט"בופוביה? יש לכם עם מי לדבר - פנו לאתר של איגי או בווצאפ - 055-9830275

 

תגובות