בלי סודות: "עדיין מרגישה רגשות לאקס, מה לעשות?". adobe stock

בלי סודות: "עדיין מרגישה רגשות לאקס, מה לעשות?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"עדיין מרגישה רגשות לאקס, מה לעשות?"

בת 16 שואלת: "חבר שלי נפרד ממני לפני כמה ימים. רציתי להראות לו שלא אכפת לי, אז התחלתי לצאת עם מישהו אחר, אבל אני עדיין מרגישה אליו משהו. מה לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו. אני מבינה מדברייך שקשה לך משום שאת מרגישה שהיית רוצה עדיין להמשיך את הזוגיות עם החבר שהפסיק אותה, יש לך עדיין רגש אליו. אם הרגש שאת מרגישה כלפיו ממשיך, לא עובר, והוא חזק, אל תתעלמי ממנו, אני ממליצה לך לדבר איתו בארבע עיניים בכנות. אני מאמינה בדרך הישירה והכנה שהיא גם הדרך הקצרה לקבל מידע על מה הוא חושב ומרגיש כלפייך, ומהן הכוונות שלו ממך להמשך. הקושי בדרך הזו שהיא לא פשוטה כי צריך להיות מוכנים לקבל "לא" או הסבר שלא נעים ושלא אוהבים לשמוע. היתרון הגדול שידע הוא כוח וכך תוכלי לתעל אותו לגדילה, והתפתחות למקומות הטובים ומתאימים לך. כך תלמדי מה מתאים לך ומה לא, מי מתאים לך ומי לא. אם יתברר לך לאחר השיחה עם חברך, שהחברות שלכם אכן הסתיימה, חשוב שלא תהיי במקום שאינך רצויה. יש סיכוי גדול ששברון הלב שתחווי יתמלא במהרה ברגש חדש של אהבה לחבר חדש שימלא את המקום הפנוי שהשאיר החבר הקודם. בנוסף, פרידה מביאה איתה הזדמנויות לגלות כשרונות, תחביבים והעדפות אישיות שלך. נצלי את הזמן לחוויות עם חברות שאת סומכת עליהן שיתמכו בך, תמצאי דמויות שנוח לך לדבר איתן ושתפי אותן בתחושותייך. שיהיה הרבה בהצלחה".

© צילום: Shutterstock

"האם קיבלתי מחזור?"

בת 14 שואלת: "היי, אני בת 14 והיום קיבלתי מחזור בפעם ראשונה. בפעם הראשונה שהלכתי לשירותים וגיליתי את זה, יצא לי דם אדום על התחתונים וגם כשניגבתי. מאז כל פעם שהלכתי לשירותים, או להחליף פד לא היה עליו דם, יש הפרשות בצבע חום כהה וכשאני מנגבת אין דם אדום, אלא חום. השאלה שלי היא- האם קיבלתי מחזור? או שזה רק הפרשות? או משהו אחר? כי בהתחלה כן היה דם, אבל רק פעם אחת ומאז לא. אשמח לעזרה דחופה"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים בגוף שלך ואני רואה שהעניין מטריד אותך. באופן כללי, הווסת מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים והגיל לקבלת הוסת משתנה מאישה לאישה. הגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12 – 13 אך עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי. חשוב לדעת כי חייב להיות 17% שומן בגוף כדי שהווסת תופיע. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. אני מצרפת לך סרטון מעולה שמפרט בצורה מאוד טובה על המחזור החודשי (עם קצת הסברים על מבנה הרחם והחצוצרות). ההפרשות החומות אותן את מתארת מבשרות את ההתחלה של הגעת הווסת, והן לא מבטיחות שיגיע בהכרח דימום מאסיבי לאחר מכן וזה בסדר ונורמלי. כמו כן, יש לזכור כי בשנים הראשונות מחזוריות הווסת יכולה להיות בלתי סדירה, עם הפסקות ארוכות בין הווסתות. לפי מה שתיארת, ובגלל שכבר התחילו לך הפרשות סביר להניח שתקבלי מחזור בזמן הקרוב, אך אין לדעת אם זה יהיה בשבועות, בחודשים הקרובים או אולי יותר משנה. העניין הוא סבלנות. נסי להירגע בעזרת פעילויות שנעימות לך ומרגיעות אותך, וזכרי שיש לך עוד זמן לקבלת הווסת ושבגילך זה נורמלי לחלוטין שעדיין לא קיבלת אותה. את מתארת תהליכים התפתחותיים שמאפיינים קצב התפתחות תקין ובריא. לכל אחת יש את הקצב שלה להכל וזה טבעי ונורמלי. שיהיה הרבה בהצלחה".

© צילום: shutterstock

"האם לסביות צריכות להשתמש באמצעי מניעה?"

בת 15 שואלת: "היי, אני בת 15 ויש לי שאלה- לסביות צריכות להשתמש באמצעי מניעה? אם כן, אילו?"

תשובת היועצת: "שלום רב ותודה שפנית אלינו. לשאלתך, אמצעי מניעה, אמורים למנוע הריון ו/או הידבקות במחלות מין. כאשר מדובר ביחסים לסביים, אין חשש לכניסה להריון שכן נוזל זרע אינו מעורב בפעילות, אבל יש חשש להידבקות במחלות מין או בסימפטומים מטרידים כמו פטריות בנרתיק וכדומה. לפיכך, כאשר לסביות מקיימות יחסים ונעזרות לצורך כך בצעצועי מין, מומלץ לא להעביר את האביזרים מאחת לשנייה מבלי לרחוץ אותם או מבלי לשים עליהם קונדום חדש, שלא היה קודם לכן בתוך איבר המין של אחת מבנות הזוג. בנוסף, אם בנות הזוג מקיימות מין אוראלי וחוששות להידבק במחלת מין, מומלץ להשתמש ב"סכר דנטלי", ריבוע לטקס (החומר ממנו עשויים קונדומים) שאפשר לגזור מתוך קונדום, להניח על אבר המין ולבצע את המין האוראלי דרכו, כך שלא יהיה מגע ישיר בין הפה לאבר המין. אם מדובר בקשר זוגי מתמשך, מומלץ לפנות לקופת החולים, לצורך שלילת קיומן של מחלות מין, ואז היחסים יהיו יותר משוחררים ונעימים, אם כי עדיין מומלץ לשמור על כללי היגיינה. בנוסף, קיימים מרכזים שמבצעים את בדיקת מחלות המין בצורה חסויה כמו מרפאת לוינסקי והועד למלחמה באיידס. מקווה שעזרתי, בהצלחה בהמשך".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/.

תגובות