בלי סודות: "חוששת מתופעות לוואי של גלולות". צילום: fotolia

בלי סודות: "חוששת מתופעות לוואי של גלולות"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"מפחד לאכזב את בת הזוג שלי"

בן 17 שואל: "חברה שלי ואני מנסים לקיים יחסי מין. חשוב לי לציין ששנינו לא בתולים והיא הפרטנרית הראשונה אליה אני מרגיש חיבור רגשי. כל הפן המיני הלך בסדר עד עכשיו, אך ברגע שאנחנו מתחילים להתקרב לחדירה לא עומד לי ואני מרגיש לחוץ. אני יודע שהקושי הוא פסיכולוגי כי בכל סיטואציה עד עכשיו הייתי בסדר אך עדיין אני מפחד לאכזב אותה בפן הזה ולא מצליח להשתחרר מהנושא ולעשות את השינוי בחשיבה"

תשובת היועצת: "שלום לך, הגוף שלנו מושפע מרגשותינו ומחשבותינו. כך קורה שרגשות כמו לחץ ופחד לאכזב משפיעים על הזקפה וזה טבעי. הרבה נערים בגילך וגם בגילאים מאוחרים יותר חווים קושי דומה, שנובע מאותן סיבות. ייתכן שלפעמים זו דרך הגוף להגיד לך שמשהו דורש התייחסות, וזה נותן לנו הזדמנות לבדוק עם עצמנו איך אנחנו מרגישים. 

אני מציעה לך לפעול בסקרנות כדי להכיר את עצמך יותר טוב, ולשאול - אילו מחשבות עולות לך בראש כשאתה מפחד לאכזב אותה. אולי אתה חושב שאמורה להיות דרך מסוימת לבצע חדירה ולא תפעל ״נכון״, אולי אתה חושש שזה לא יהיה לה נעים, שהיא לא תגיע לאורגזמה. כל המחשבות האלו לגיטימיות וחשוב לתת להן מקום. הרבה פעמים מה שקורה זה שהן לא מתאימות למציאות, ולכן אני מציעה לך לשוחח עם חברה שלך על כך. תקשורת היא כלי חשוב למערכת יחסים. בלי תקשורת הרבה פעמים אנחנו מנחשים מה קורה אצל הצד השני, מבלי באמת לדעת. יתכן שאתה חושש לאכזב אותה, בעוד שאולי היא בכלל דואגת אם אתה מוצא אותה מושכת, או חוששת שהיא מלחיצה אותך. אלו רק דוגמאות לניחושים שיכולים ליצור פער ולחץ רב בין בני הזוג. 

אז אני מציעה לך לפתוח הנושא כששניכם פנויים לשיחה, במרחב פרטי. חשוב לדבר על מה שטוב ונעים וגם על מה שמורכב. עוד דבר שהייתי מציעה שתשוחחו עליו היא האפשרות לעשות ״פסק זמן״ מחדירה, כדי להוריד קצת מהלחץ. לא חייבים חדירה כדי לקיים יחסי מין. יש דרכים שאתם יכולים לחקור יחד כדי לייצר מגע אוהב והנאה משותפת. לאחר כמה זמן שהלחץ נרגע, אפשר לנסות לקיים חדירה באופן הדרגתי. כל פעם לזמן קצר, כדי לתת לזה זמן ולגיטימציה להיבנות".

© צילום: Fotolia

"מה נחשב לאורך ממוצע?"

בן 13 שואל: "לי ולחבר שלי יש איבר מין קטן, רצינו לשאול מתי הוא יגדל?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו ושאתה סקרן לגבי תהליכים הקורים בגופך. בעיקרון, תהליך ההבשלה המינית אורך כארבע שנים ובממוצע מתחיל בטווח בין גיל 9-14. גדילת האשכים הוא הדבר הראשון שקורה וממנו למעשה מתחילים ספירה של ארבע השנים כך שגודל איבר המין תלוי גם בזמן תחילת גדילת האשכים. לרוב התהליך כולו מתייצב בערך בגיל 17. עם זאת, כמובן שיש הבדל גם בגודל איבר המין בזמן רפיון לבין גודל איבר המין בזמן זקפה מלאה. 

אציין כי אין גודל ממוצע או מסויים אליו צריך לשאוף, לכל אחד יש את מבנה הגוף שלו ואין דרך לשלוט בכך. גודל איבר המין הזכרי, הנקרא פין, מקבל בחברה שלנו חשיבות יתר הנובעת משיח חברתי המקדש את גודלו. אין פין אחד הדומה לשני ולכן כל גודל, צורה ועובי הם נורמליים. אתה נמצא כרגע ממש בעיצומו של גיל ההתבגרות וההתפתחות הפיזיולוגית שלך. תהליך הגדילה עדיין לא הסתיים ואתה עשוי לעבור עוד שינויים פיזיים, רגשיים וחברתיים בדרך. נסה לקבל בשלום את השינויים הללו, הם מעידים על הבריאות של גופך ונפשך וככל שתלמד לקבל אותם כך ייטב לך בהמשך".

© צילום: Fotolia

"חוששת מתופעות לוואי של גלולות"

בת 16 שואלת: "אני וחבר שלי כבר מעל שנה ביחד וחושבים לקיים יחסי מין, שנינו סומכים אחד על השני ומוכנים אך גם חוששים. השאלה היא לגביי כל העניין של אמצעי מניעה, אני מפחדת לקחת גלולות בגלל כל מיני תופעות לוואי ששמעתי עליהן. מה אני יכולה לעשות בעניין?"

תשובת היועצת: "שלום לך, כל הכבוד לכם, שאתם מגלים אחריות וחושבים על אמצעי מניעה לפני התחלת קיום יחסי מין. אמצעי מניעה מאפשרים קיום יחסי מין בביטחון מלא ובהנאה שלמה, ללא חשש מהריון לא רצוי וממחלות מין. יש היום בשוק מגוון רחב של אמצעי מניעה, ואתם יכולים לבחור מה מתאים לכם בשלב זה של חייכם. כשלב ראשון אני ממליצה לכם להיכנס לאתר של "דלת פתוחה", שם תמצאו הסבר מפורט על כל סוגי אמצעי המניעה, יתרונות וחסרונות. אתם מוזמנים גם להתקשר לדלת פתוחה כדי להתלבט יחד על אמצעי המניעה המתאים לכם ולקבל הסברים נוספים.

לגבי גלולות, הן אמצעי מניעה מעולה ובטוח, בתנאי שנוטלים אותן על פי ההוראות. גלולות למניעת הריון לא גורמות נזק בדרך כלל, אבל יש צורך בקבלת מרשם מרופא ובמעקב רופא בכל כמה חודשים. יש בשוק מגוון רחב של גלולות, בהרכבים שונים של הורמונים, ורופא יכול להתאים לך גלולות שלא יגרמו לך תופעות לוואי, ותרגישי נוח איתן. לרוב אנחנו מקבלים דעות מחברים והסביבה שלנו שלא בהכרח מדויקות ומהימנות, לכן אני ממליצה על להשתמש במקורות ידע אמינים ומהימנים כמו דלת פתוחה. מלבד גלולות קיימים עוד הרבה סוגים של אמצעי מניעה ולכן את לא חייבת לבחור בהן. 

חשוב לדעת! קונדום הוא אמצעי המניעה היחידי שמגן עליכם מפני כניסה להיריון ומחלות מין, ולאחר שתבצעו בדיקה למחלות מין תוכלו לעבור לאמצעי הגנה אחר. אם אתם הפרטנרים הראשונים ישנו סיכוי קטן להדבקה במחלות המועברות במגע מיני. אך ישנן מחלות כגון הרפס שמועברות גם במעבר אורלי (דרך הרוק), ולכן אנחנו ממליצים להיבדק בכל אופן".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/.

תגובות