בלי סודות: "מפחדת שיגיד לי 'לא'". פוטוליה

בלי סודות: "מפחדת שיגיד לי 'לא'"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

  1. בת 12 שואלת: "היי, יש מישהו שיש סיכוי שנדלקתי עליו, אבל אין לי את הביטחון לעשות את הצעד הראשון. אני בת 12 ואני שוקלת אולי 6 קילו מעל מהממוצע. אני שלמה עם הגוף שלי אבל אמא ואבא שלי תמיד אומרים לי לשמור ולעשות דיאטות. אני מפחדת שיגיד לי 'לא' בגלל המשקל שלי".

 תשובה היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו ובחרת לשתף בתחושות שלך. זה נהדר שאת מרגישה בנוח עם עצמך, המראה שלנו ומשקל הגוף שלנו לא מכריע אם מגיע לנו לאהוב ולהיות אהובות. אהבה, הידלקות וזוגיות מתקיימת בכל הצורות ובכל המשקלים. אני מציעה שאם האמירות של ההורים מפריעות לך, תפני אליהם, תפתחי את הנושא מולם ותשתפי אותם בתחושות שלך. בסופו של דבר, התגובות של הסביבה גורמות לך להימנע מהתנהגות מסוימת וחבל. אני בטוחה שאת חכמה, יפיפיה וחזקה כדי להיות בטוחה בעצמך ובכך שמגיע לך "להידלק" על מישהו ולנסות לפנות אליו. לגבי הפנייה לבחור - כל אחד ואחת מאתנו אוהבים סגנון מסוים. לכל אחד הטעם שלו והכל נורמלי. ייתכן והבחור שאת מדברת עליו אוהב טיפוס מסוים של בנות. ייתכן וזה בדיוק כמו שאת וייתכן שלא. את יודעת משהו? גם זה בסדר. גם לך מותר לאהוב או לא להתחבר למישהו שאינו לטעמך. לגבי הפחד שיגיד לך "לא", וספציפית לגבי עניין המשקל. קודם כל פתחת בזה שאת שלמה עם הגוף שלך, זה מדהים ומעיד על בגרות. לאהוב את עצמנו  זה הבסיס לפני שנהיה מסוגלים לפתוח את הלב ולאהוב אחרים. לגבי הסיכוי שיגיד לך 'לא' -  האפשרות לחוות דחייה, ושיגידו לנו 'לא' היא חלק בלתי נפרד בכל הקשור למערכות יחסים ולחיים בכלל. אם תחליטי לעשות את הצעד הראשון דעי שזו גם אפשרות שיכולה לקרות, כדאי להיות מוכנה לאפשרות הזו ולזכור שגם אם חווית דחייה זה לא אומר שיש בך משהו שאת צריכה לתקן או לשנות, אלא שלאנשים שונים יש העדפות שונות ושזה בסדר גמור. לאורך הדרך חשוב שתמשיכי להיות מי שאת, ושתקיפי את עצמך באנשים שאוהבים אותך בדיוק כמו שאת. במידה ותחליטי לעשות את הצעד הראשון, אולי אפשר לבצע התנסות לפני עם חברה קרובה, מעין סימולציה. תוכלי לתכנן מה תאמרי לו, ולבחון איך תרגישי כאשר פעם אחת את שומעת "כן" ופעם אחת "לא". כך תוכלי להגיע בטוחה ומוכנה יותר לסיטואציה. מאחלת לך שתהיה חוויה טובה ומלמדת עבורך לא משנה מה התוצאה".

© adobestock (אילוסטרציה)

בת 14 שואלת: "אני יודעת שמהרגע שקיבלת מחזור עד לפעם הבאה עוברים מספר ימים מסוימים שאחריהם אני אמורה לקבל שוב, וככה כל חודש. אבל אני לא יודעת אם זה נחשב שקיבלתי אם לפני חודש היתה לי הפרשה חומה, וגם יום לאחריו היתה הפרשה חומה אפילו יותר חזקה ואולי גם טיפה דם אדום, ואתמול שוב פעם התחילה הפרשה חומה שממשיכה גם היום, רק שנראה לי יותר התחזק וטיפה אדום. לספור מהיום עד למחזור הבא? מה שיש לי עכשיו נחשב למחזור? האם פעם קודמת זה היה נחשב למחזור?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד לך שאת שואלת ומתעניינת, חשוב להיות מודעות לשינויים הקורים בגופינו ולהתפתחות שלנו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים ויקרו בעתיד בגוף שלך. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. אני מצרפת לך סרטון מעולה שמפרט בצורה מאוד טובה על המחזור החודשי (עם קצת הסברים על מבנה הרחם והחצוצרות).קבלת הווסת (הדימום במחזור) יכולה להיות מושפעת משלל גורמים כמו אחוז השומן בגוף, גנטיקה, עיסוק בספורט, לחץ מהלימודים ועוד. ייתכן מאוד שמה שאת מתארת שחווית זה שלב הווסת. לעיתים רבות מקדימות הפרשות חומות לדימום עצמו וזה תקין. בשנים הראשונות מחזוריות הווסת יכולה להיות בלתי סדירה, עם הפסקות ארוכות בין הווסתות. יכול להיות שייקח לגוף שנתיים ואפילו יותר להפוך את הווסת לקבוע. לאורך השנים הווסת (הדימום) תשתנה ויהיה ארוך וסדיר יותר. כאשר המחזור מתייצב, אצל רוב הנערות הדימום (הווסת) מופיע פעם בחודש, בערך כל 28 ימים. אצל חלק מהבנות הדימום מופיע מוקדם או מאוחר יותר (המחזור ינוע בין 21 ל- 35 ימים). כמו כן, משך הדימום יכול להשתנות ולנוע בין 3 ל-7 ימים, וגם עוצמתו אינה אחידה ויכול להיות דימום קל דימום כבד. כל זה משתנה מנערה לנערה או מאישה לאישה. בעיקרון, עלייך לספור את הווסת מהיום הראשון לדימום, ולא להפרשות אך מכיוון שאת מתארת כי רוב ימי הדימום כוללים הפרשות חומות, את יכולה לספור גם מהן. השאלה היא בשביל מה את סופרת את היום הראשון של הווסת? אם מדובר בספירה על מנת להתחיל אמצעי מניעה יש להיוועץ עם רופאת נשים".

© צילום: shutterstock

בן 18 שואל: "היי, הייתי רוצה לדעת קצת יותר על חומרי סיכה. איזה טוב יותר ואיזה מהם יכולים לפגוע ביעילות של קונדום".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו עם השאלה ושאת דואגת לשמור על עצמך. ברשתות הפארם נמכרים סוגים שונים של חומרי סיכה. עם זאת, ישנם חומרים המתפרסמים כחומרי סיכה אך הם אינם מיועדים לסיכוך בעת חדירה עם קונדום, ובהחלט פוגעים ביעילותו. דוגמא בולטת לכך הוא שמן או חומרים המבוססים על שמן. לכן, אין להשתמש בשמנים בעת שימוש בקונדום מפני שהם יפגעו ביעילותו. חומרי הסיכה המיועדים לשימוש עם קונדום מחולקים לשני סוגים, על בסיס מים ועל בסיס סיליקון. חומרים אלו נמכרים ברשתות הפארם בצמוד לאזור בו נמכרים הקונדומים. חומר סיכה על בסיס סיליקון מומלץ יותר לשימוש בעת חדירה. הוא ממשיך לסכך לאורך זמן, והמרקם שלו נשאר נעים תוך כדי המגע. אני ממליצה לך להתנסות ולגלות איזה חומר סיכה נעים ויעיל יותר עבורך, בהצלחה".

 "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.

תגובות