בלי סודות: "אני סובל מבעיות בזקפה". צילום: fotolia

בלי סודות: "אני סובל מבעיות בזקפה"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 17 שואלת: "רציתי לשתף וגם להתייעץ לגבי הרגשות שלי. יש לי חבר חמישה חודשים. שנה לפני שהכרנו הוא סיים קשר שהיה לו עם מישהי אחרת במשך שנה וחצי. חבר שלי סיפר לי שבמשך הקשר שלו הארוך שלו איתה לא היה לו רגשות בכלל לאותה הילדה והוא הרגיש שהוא כלוא במערכת יחסים. במהלך התקופה הזאת הם התחילו להתרחק, הוא היה מסנן אותה, מתנהג אליה קצת לא יפה, ולא היה לו אכפת ממנה וממה שעובר עליה והוא ממש לא רצה לראות אותה. חודשיים בערך לפני שהם נפרדו הוא בגד בה ולא סיפר לה שום דבר על זה ונפרד ממנה. יש לי בעיה עם כל מה הסיפור הזה. אמנם עבר זמן, אבל כל מה שקרה בניהם ממש מפריע לי. זה לא נובע מהפחד שזה יקרה גם לי, ממש לא. אני יודעת ומרגישה שזה אחרת בנינו, אבל בכל פעם שאני שומעת עליה משהו או שאני רואה סתם נגיד תמונות שלהם ביחד סתם נזכרת במשהו שהוא סיפר לי עליה זה ממש מפריע לי, מציק ומעצבן אותי ואני לא יודעת למה. הם לא בקשר, והוא לא מדבר עליה בלי סוף, אבל זה פשוט משגע אותי. כשאני חושבת על זה בצורה הגיונית כמו עכשיו אז אני מבינה שהוא אוהב אותי ושהוא התבגר. אם הוא לא היה רוצה להיות איתי, הוא לא היה איתי. גם אני יודעת שאם הייתי מרגישה התנהגות כזאת ממנו אני פשוט אקום ואעזוב. אבל ברגע שזה עולה לי אני פשוט משתגעת וכלום לא עוזר. אני מרגישה שאני חייבת לשתף מישהו ברגשות שלי (הוא מודע לכל מה שאני מרגישה ודיברנו על זה כמה פעמים) ולכן פניתי אליכם".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה מאוד שפנית אלינו עם נושא שמטריד אותך, ושכתבת בצורה מפורטת וכנה על מה שעובר עלייך. זוגיות ואהבה הם חלק בלתי נפרד מלהיות בגיל ההתבגרות, ובאופן כללי - להיות במערכת יחסים בריאה נותן תחושה של העצמה, של בטחון ושייכות. למרות הכיף שיש במערכות יחסים, לפעמים עולות שאלות וסוגיות סביב הקשר. הרבה פעמים כשמופיע קושי או עולה שאלה, יש הרגשה של לבד וחשש לשתף אחרות ואחרים במה שעובר עלינו, מהרבה סיבות. אנחנו כאן כדי לתת אוזן קשבת ולתמוך, וגם כדי לעזור לך להבין האם מערכת היחסים שלך טובה עבורך, האם כיף לך בה והאם לא חסר לך שום דבר. יסודות חשובים בקשר זוגי הם אמון וביטחון. הכוונה היא לסמוך אחד על השני/ה במצבים שונים במערכת היחסים. זה יכול להיות בסיטואציות חברתיות שונות, כשאתם ביחד או לחוד, מקרוב או מרחוק. אמון זה משהו שרוכשים בעבודה קשה, ואין סיבה לצפות מעצמך ומהאחר/ת שהאמון יגיע מהיום הראשון. במקרה שכתבת עליו, נראה שבעבר צורת ההתנהגות של חבר שלך הייתה של מישהו שקשה היה לך לסמוך עליו. מנגד, את אומרת שאת חשה שכלפייך המצב הוא שונה, ולכן ברור מאוד מדוע המצב מבלבל. זה טבעי ומובן שבעבר היו צדדים בחבר שלך שאת לא מעריכה ולא מחבבת. גם החשש שלך שאולי יקרה ביניכם מצב דומה הוא טבעי ולכן חשוב שתשוחחי עם בן זוגך באופן כנה ומכבד על כך, על מנת שמערכת יחסים תגרום הנאה ובטחון לשני הצדדים יש להשקיע וליצור תקשורת בין שניכם. חשוב שתשתפו אחת את השני מה הדברים שיגרמו לכל אחד מכם ולשניכם ביחד להרגיש בטוחים ביחסים ביניכם. נראה גם, שהקושי שלך מגיע מהעובדה שהידיעה שחבר שלך באמת רוצה להיות איתך לא מספיקה על מנת שתרגישי לידו ביטחון, ואת זקוקה גם לתחושה שחבר שלך הוא אדם כנה, שמעריך את בנות הזוג שלו ומסוגל להביע את תחושותיו כשהמצב הזוגי הופך למורכב. אני רואה שכתבת שהוא מודע לאיך שאת מרגישה וזה מצוין, כי על מנת להתגבר על מצבים כאלה בקשר חשוב מאוד לדבר באופן פתוח, כנה ואמיתי על הדברים שמפריעים. מומלץ שתמשיכו לדון בתחושות שלך, שתבינו אותן יחד ותנסו להבין כיצד אתם רואים את המשך מערכת היחסים שלכם בריאה ומספקת עבורך ועבורו. גם אם שוחחתם על זה כבר בעבר, אם זה עדיין מטריד אותך כנראה שיש שם עוד משהו שלא הסתיים וחשוב שתקשיבי לקול הזה שבך. הכי חשוב שתמשיכי להיות מודעת לתחושות שלך ותפעלי רק בצורה שעושה לך טוב. זכרי שאפשר לעבוד על קשיים במערכת יחסים כל עוד שני הצדדים רוצים בכך. אל תישארי לבד עם תחושותייך".

© adobestock

בן 18 שואל: "היי, אני כותב את זה ממש בייאוש... לצערי אני סובל מבעיות בזקפה ואני לא יודע מה לעשות. אני הומו בן 18, עוד לא יצאתי מהארון באופן רשמי אבל אני יודע שיקבלו אותי ושאני בסביבה בטוחה. בכיתה יא' התחלתי להתנסות עם גברים, בעיקר בתור אקטיבי כי לזה יותר התחברתי. עם חלקם היה מוצלח וחלקם לא, אני זוכר שממש בהתחלה הייתה לי זקפה ולא היו בעיות ביחסי המין בתור האקטיבי. ככל שהזמן עבר, לאט לאט זה התחיל להיות קשה יותר לשמור על הזקפה שלי בחדירות, וכל פעם שאני שם קונדום לפני החדירה הזקפה לאט לאט יורדת פתאום. זה כבר לפחות שנתיים ככה, כל פעם שאני זורם למין אנאלי אז זה קורה. בהתחלה חשבתי שהבעיה בקונדום, וניסיתי פעם בלי. אחרי הרבה קשיים הצלחנו לקיים חדירה והיה בסוף בסדר. בהמשך חזרתי לנסות לקיים יחסים עם קונדום, אבל הבעיה חזרה והזקפה פשוט ירדה לפני כל חדירה. ניסיתי להרגיל את איבר המין לקונדום, כי אולי זאת הסיבה - אז התחלתי לאונן עם קונדומים עליי כבר תקופה, וכששוב באתי לנסות ברגע האמת שוב לא הצלחתי להשאיר את הזקפה לחדירה. זה פשוט מתסכל ומייאש אותי כבר. אני יודע שזה לא בעיה רפואית שיש לי ושזה כנראה משהו פסיכולוגי, אבל אני עדיין לא מצליח לשמור על הזקפה, לא משנה כמה אני רגוע וכמה התרגלתי לקונדום כבר. אני באמת לא יודע מה לעשות ומתחיל להתייאש מלקיים יחסי מין בשביל להימנע מהמבוכה. ניסיתי באמת הכל, לאונן עם הקונדום, לא לראות פורנו לתקופה ממושכת, להירגע, הכל לא עובד ואני כבר לא יודע מה לעשות. ויאגרה וכדורים נוספים הם לא אופציה בשבילי כי אין לי איך לבקש מרשם וגם מעדיף לא לקחת אותם בגיל כזה".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו, ואני רוצה לחזק אותך על זה שלא נשארת לבד עם התחושות האלה ובחרת לשתף אותנו. זה ממש לא מובן מאליו השיתוף והרצון לידע ולתמיכה. הרבה גברים חווים קשיים סביב נושאי הזקפה כך שתדע שאתה ממש לא לבד בנושא. אין ספק כי נושא זה יכול לעורר לחץ וייאוש. הזקפה יכולה להיות מושפעת מתזונה, אורח חיים וגם סתם אירועים מלחצים בחיי היום יום. כולנו חווים לעתים חרדות ביצוע במהלך אקט מיני עקב היותנו חשופים מבחינה פיזית ורגשית. השאיפה לעמוד בסטנדרטים שהחברה מציבה לנו יכולים לגרום לנו לחששות גם אם איננו מודעים להשפעה זו. לעתים אנו נכנסים למעגל שבו לאחר פעם אחת שהלחץ מכריע ישנה השפעה על הביצועים העתידיים. זה ממש נורמלי להיקלע למעגל זה. חשוב לזכור שיש דרכים רבות לקיום מגע מיני ולהיות באינטימיות שלא מחייבת לכלול חדירה. אקט החדירה אינו מגדיר את הנטייה המינית שלך כגבר הומו. ישנן מספר סיבות לחוסר זקפה: סיבות נפשיות הנגרמות עקב חדרת ביצוע, מתחים ביחסים בין בני הזוג, פרטנר מיני שלא תומך, מידע מוטעה או ציפיות מוגזמות בנוגע לתפקוד המיני. כל אלו תורמים רבות להפרעות בזקפה ואף להחריפן. סיבות נוספות הן סיבות גופניות כגון: מחלות בכלי הדם, סוכרת ומחלות רקע. שינויים הורמונליים כגון: חוסר בטסטוסטרון יכולים להשפיע על קשיי זקפה. האם לבד אתה מצליח להגיע לזקפות באופן שמספק אותך? האם זה קורה רק כשאתה לפני חדירה אנאלית? שאלות אלה חשובות כדי להבין אם יש בסיס פיזיולוגי כלשהו או לא. הייתי ממליצה לך לפנות לגורם מקצועי בכדי לשלול את הסיבות הפיזיולוגיות לבעיות הזקפה בכל אופן. יכול להיות ששיתוף חבר קרוב או אדם אחר שעמו אתה מרגיש בנוח יכול גם לעזור ולהקל על המעמסה הנפשית. בינתיים אינך צריך להימנע מקשר זוגי או קיום יחסי מין בדרכים נוספות מלבד חדירה וליהנות מהן להתענג ולענג גם בעוד דרכים. הדבר אפילו יכול לעזור לך בטיפול בקושי עם הזקפה שקורית, אם תהיה רגוע יותר ותדע שאתה יכול ליהנות ולגרום לעונג גם אצל הפרטנר בדרכים אחרות ולא רק בחדירה, לאט לאט אולי תרגיש שיש לזה השפעה על משך ועוצמת הזקפה לאורך זמן. אם הדבר נמשך כמובן שאפשר לפנות לייעוץ או טיפול מיני בשביל לקבל הכוונה נוספת".

© adobestock

בן 17 שואל: "היי, אני מאונן כארבע פעמים ביום במשך ארבע השנים האחרונות, ללא הפסקה במהלך השנים האלה. רציתי לשאול האם זה יכול לפגוע באיכות הזרע שלי בעתיד ויקשה עלי להביא ילדים?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאתה פונה אלינו לייעוץ, ואני רוצה לחזק אותך שאתה מגלה אחריות רבה בנוגע לגופך. חשוב להגיד כי איכות הזרע לא יכולה להיפגע עקב אוננות, גם לא בתדירות גבוה. זאת אומרת שמספר השנים או כמות הפעמים ביום שבהן אתה מאונן לא ישפיעו על היכולת שלך להביא ילדים לעולם בעתיד. במידה ואתה לא פוצע את עצמך, גורם שפשופים או גירויים ולא משתמש בחומרים שאינם טובים לגוף אז הכל בסדר. בנוסף לא ציינת אם אתה מאונן תוך צפייה בפורנו או לא. חשוב שתדע שאוננות עם פורנו בתדירות גבוהה עלולה לייצר הרגל שישפיע על מערכות היחסים בהן תהיה אם תבחר בכך בעתיד. חשוב לגוון בדרך האוננות לצד שימוש בדמיון ולא רק היצמדות לדרך אותה אתה מכיר, כי אם תבחר להיות במגע מיני בעתיד הפרטנר/ית שלך יהיו שונים מהדמויות והסיטואציות אותם מראים בסרטי פורנו ויחסי מין צריכים להיות אקט של חיבור והנאה הדדית, בטוחה ומבוססת על תקשורת. יחד עם זאת חשוב שתשים לב שהאוננות היא לא עיקר יומך. במידה והדבר פוגע בתפקוד היומיומי או מונע ממך להשתתף בפעילויות חברתיות לאורך היום או לעסוק בפעילויות שהיית רוצה לקחת בהן חלק, כמו לבלות עם חברים ומשפחה, מומלץ למצוא דרכים להפחית את הכמות שבה אתה מאונן ביום. דרך נוספת היא לרווח בין ימים מסוימים שבהם לא תאונן או תאונן פחות, ומומלץ להבין את האירועים שיש לך במהלך היום והשבוע ולדאוג שלא יפגעו. במידה והבעיה היא הלכתית חשוב שתדע שאתה לא לבד. זה נושא שמעסיק נערים רבים, מבחינה רפואית ומדעית אין כל פסול באוננות כל עוד היא נעימה לך, אך אם היא גורמת לך לדילמה ניתן להתייעץ עם אדם קרוב שאתה סומך עליו, חבר, רב, או מבוגר אחר שאתה סומך עליו. במידה ובכל זאת תחפש כתובת אנונימית בהקשר זה ניתן ליצור קשר עם ארגון 'חברים מקשיבים' באתר שלהם או בטלפון 073-2398654".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  
תגובות