בלי סודות: "'אהבה' - באמת קיים דבר כזה?". adobestock

בלי סודות: "'אהבה' - באמת קיים דבר כזה?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ יחסים ואהבה בפרוגי:

בן 13 שואל: "אני לא מצליח להבין איך כל החברים שלי מתלהבים מפורנו ותמונות של בחורות בלבוש חשוף. זה לא עושה לי את זה, לא מרגש אותי בכלל ואני בכלל לא מרגיש שאני נמשך, לא לבנות ולא לבנים. אני רוצה ללמוד לאונן כמו כל החברים שלי אבל אני בכלל לא מרגיש חרמן.. זה הגיוני?"

תשובת היועצת: "היי לך, אתה מתאר מצב מאוד נורמלי וטבעי. גיל ההתבגרות עלול להיות מאוד מבלבל והרבה פעמים המיניות שלנו מושפעת גם מלחץ חברתי. הרבה בנים בגיל שלך מספרים שהם מרגישים כל מיני רגשות מול בנות או בנים, נהנים מאוננות ומצפייה בפורנו ומספרים כל מיני דברים שחלקם אולי נכונים - אבל חלקם חלקם אולי לא. ממה שאתה כותב נראה שאתה טוב מאוד בלהקשיב לעצמך, מכיר בכך שיש דברים שמעניינים אותך ויש דברים שלא - וזאת תכונה מצויינת. לדעת מה עושה לך טוב וללכת עם מה שעושה לך טוב.. המיניות שלנו מושפעת מהרבה מאוד גורמים ומתפתחת בזמנים שונים וזה טבעי שכל אחד יתחיל לאונן בזמן אחר ובקצב אחר. תחושת ה'חרמנות' (עוררות מינית) יכולה להגיע בעוד חודש, שנה ואפילו בעוד כמה שנים ואולי גם לעולם לא, וגם זה, ממש בסדר. חשוב לזכור שגם כשהמיניות מתחילה להתעורר, לוקח זמן להכיר את הגוף, ללמוד לאונן ולמצוא מה נעים לך. לא תמיד מה שנעים לחבר כזה או אחר יהיה נעים גם לך. כל אחד חווה את זה אחרת".

© AdobeStock

בת 16 שואלת: "אם גבר ואישה מקיימים יחסים והיא מקבלת מחזור אחרי שבוע, זה סימן מובהק לזה שהיא לא בהריון? ועוד דבר, למה אני כל כך נלחצת מהריון למרות שאני לא מקיימת יחסי מין?"

תשובת היועצת: "שלום לך, במצב שבו מופיע וסת לאחר קיום יחסי מין זה אכן סימן שאת לא בהריון. לצד זאת חשוב להדגיש כי יש דימומים שיכולים להופיע אבל הם אינם וסת. ואם מופיעים דימומים כאלה אז מומלץ לגשת לגניקולוג.ית שלך ולבדוק את הנושא. אני לא יודעת למה את בלחץ מהריון לא רצוי אבל אני יכולה להבין אותך. הריון הוא סיטואציה מאוד מורכבת להתמודדות בעיקר כשאת לא רוצה בו. הרבה נשים (וגברים) חולקים את החשש הזה יחד איתך. כשאנחנו חושבים על יחסי מין אנחנו מיד מקשרים את זה להריון. עם זאת כל עוד מקיימים יחסי מין מוגנים, ודואגים להשתמש באמצעי מניעה יעילים ובדרך הנכונה, הסיכוי להריון יורד וניתן לקיים יחסי מין בהנאה וללא חשש".

© adobestock אילוסטרציה

בן 17 שואל: "היי, אני יודע שזה ישמע מוזר אבל זאת שאלה שאני שואל את עצמי הרבה - יש דבר כזה אהבה? אני באמת יכול להרגיש משהו למישהי ברמה שישגע אותי הרצון להיות איתה? אני אחשוב עליה כל דקה ואהיה מוכן לעשות בשבילה הכל? אני באמת מקווה. אני מאוד אוהב לקרוא ספרים רומנטיים וזה מרגש אותי. מבאס אותי להבין שאין באמת אהבות כאלה, אז בסופו של דבר אני מוצא את עצמי שואל - באמת קיים דבר כזה אהבה? אני חייב לשאול אם מישהו באמת חווה פרפרים בבטן ואת הרצון להיות עם בן אדם כל שנייה ביום ושאם משהו קשה קורה, אתה תרצה רק אותו לידך ותוכל להקריב בשבילו הכל או שזה סתם משיכה לאדם שהכרת אז אתה פשוט מתחתן כי זה מה שנהוג לעשות..."

תשובת היועצת: "היי לך, השאלה ששאלת היא שאלה שהרבה נערים ונערות שואלים את עצמם, במיוחד בהשפעת סרטים, סדרות וספרים. כמו שאתה בטח מבין, הספרים שאתה קורא מתארים סיפור שהוא לא לגמרי המציאות ובמפגש עם המציאות דברים באמת נראים ומרגישים אחרת. בהחלט יכול להיות שתפגש נער או נערה ותרגיש כל מיני פרפרים בבטן וכל מיני תחושות, ותרצה להיות רק איתו או איתה, וזה נורמלי. ההבדל בין הספר למציאות היא שבמציאות התחושות האלו יכולות להשתנות, להתעצם או להעלם, הדברים שעוברים בחיים ושגרת היום יום יכולה להשפיע גם על מה שאנחנו מרגישות כלפי בני או בנות הזוג שלנו. לצד זאת, מה שקורה בתוך קשרים רומנטיים הוא שיש שם תקשורת, חברות, אינטימיות אמון וביטחון. כל הדברים האלו מייצרים מערכות יחסים שמיטיבות איתנו. הן לא מושלמות, לפעמים יש כאב או ריבים או אכזבות אבל במערכת יחסים מיטיבה מתגברים על הקשיים האלו או שמחליטים להיפרד אם זה מרגיש יותר נכון. זה קורה, זה כואב אבל גם על זה מתגברים. זאת המציאות. בספר מציגים לך עולם מאוד חד מימדי שלא מראה את המורכבות שבתוך מערכות יחסים. בעיני אהבה קיימת, בטח, היא פשוט הרבה יותר משתנה, גמישה ומורכבת מאיך שהיא מוצגת בסרטים או בספרים. זה חיבור עמוק שיכול לקחת זמן, שמתפתח עם הזמן וניתן להרגיש אותו בעוצמה חזקה ברגע אחד וברגע אחר להרגיש משהו אחר. בתוך קשר לפעמים מרגישים שרוצים לתת הכל ולפעמים מרגישים שלא, בגלל זה חשוב לדבר על הדברים ולתקשר עם בן או בת הזוג. אני חושבת שחתונה היא בחירה לצעוד לצד מישהו או מישהי לאורך תקופת חיים מסוימת וחשוב לשקול עם מי אתה עושה את הצעד הזה, מה התחושות שלך לגביה ואיך הקשר בינכם. ההצעה שלי היא שכשאתה קורא ספר שיש בו קשר שנראה לך שמתאים לך או שקרוב למשהו שאתה היית רוצה תכתוב לך על דף מה אהבת שם, מה אתה חושבת שהיה טוב או נעים בתוך הקשר הזה וככה אולי תוכל קצת ללמוד על סוגי הקשרים שמעניינים אותך. אבל בסופו של דבר, כשתפגש במציאות לא בטוח שתראה את כל הדברים האלו, אז חשוב שתהיה מוכן וגמיש למה שהמציאות תביא. מאחלת לך שלאורך מסע חייך תלמד איזה קשרים טובים לך, מה אתה צריך מקשר ומה נותן לך שמחה וביטחון".

              1. "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  

 

תגובות