לכבוד השנה החדשה: סיכום השנה בטכנולוגיה. צילום: Fotolia

לכבוד השנה החדשה: סיכום השנה בטכנולוגיה

לכבוד ראש השנה, סיכמנו לכם את כל ציוני הדרך המשמעותיים שחלו השנה בתחום הדיגיטל והטכנולוגיה. החל מסיפור ההצלחה (ולבסוף גם המפלה) של המכשיר המתקפל של סמסונג ועד לנחיתתו של שירות הקניות המקוון בישראל, הלוא הוא אמזון

הערב (א') יחול ערב ראש השנה ולכבוד החג, רצינו לספק לכם מבט רגעי לאירועי השנה שעברה עלינו בתחום המהיר והאינטנסיבי ביותר - תחום הדיגיטל והטכנולוגיה. נכון שהשנה איננה נגמרה במובן הלועזי שלה, אולם ראש השנה הוא ההזדמנות לחזור אחורה ולתת מבט לאירועים המחוללים שקרו לנו השנה.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

צמיחתו ומפלו של ה-Galaxy Fold

Galaxy Fold, הטלפון המדובר ביותר בשנה האחרונה שיועד לשנות את שוק הסמארטפונים עד ללא היכר ולשנות את חוקי המשחק. בסביבות חודש אפריל, השיקה סמסונג את המכשיר המתקפל הראשון מסוגו בשוק, ה-Galaxy Fold. תחילה נתנה סמסונג את המכשיר למבחר יוצרי תוכן ומשפיענים ברשתות החברתיות על מנת שיחוו לראשונה את המכשיר. הדבר אמור היה להיות השלב הראשון בהליך השיווק הייחודי שייעדה למכשיר. במהרה, הריקושטים שקיבלה סמסונג ממשתמשי האלפא של המכשיר אינם היו כפי שציפתה. המכשיר היה עמוס בתקלות - החל משבירתו של המסך לאחר שימושים בודדים, ליקויים בתפקודו של פיצ'ר המסך הכפול ובעיות חומרה חמורות.

כתוצאה מגל התלונות השליליות שקיבלה סמסונג, יצאה סמסונג בהליך החזרה המונית של המכשירים ואילו פרסמה כי תשיק אותו בשנית באופן רשמי בהמשך השנה. כמה חודשים מאוחר יותר, ניסתה סמסונג שוב את מזלה ושחררה את המכשיר בשנית כאשר הפעם הכריזה כי הליקויים שפקדו את היציאה הראשונה לא יחזרו בשנית. Little did she know, לאחר ימים בודדים של שימוש, שוב הרשת געשה והחל גל תלונות כי אותם בעיות חזרו ועוצמתיות הרבה יותר.

גלקסי פולד סמארטפון GALAXY FOLD
גלקסי פולד סמארטפון GALAXY FOLD © צילום: gettyimges.IL Justin Sullivan

בשבועות האחרונים, השיקה סמסונג את המכשיר בפעם השלישית באופן רשמי כאשר לו רשימה של אזהרות מפורשות כגון לא ללחוץ חזק על המסך, לא להניח ליד כרטיסי אשראי ומגנטים ולא להדביק עליו מגן מסך, ואלו רק חלק מהאזהרות. למרות שהמכשיר אכן תפקד יותר טוב מהפעמים הקודמות, עדיין הכיל מספר ליקויים. דיווחים ברשת מדווחים כי המכשיר נשבר אחרי יום אחד בלבד. כתוצאה ממהירותה של סמסונג להשיק את המכשיר המתפקל כמה שיותר מהר, חברות נוספות כמו שיאומי החלו לעבוד על סמארטפון מתקפל משלהן וההמולה התקשרותית וההתלהבות שנוצרה סביב ה-Galaxy Fold נשכחה. סמסונג כבר איננה מוכרת כחברה שיצרה את הסמארטפון המתקפל הראשון אלא כחברה שניסתה לייצר את הסמארטפון המתקפל הראשון.

התחרות בקרב שירותי הסטרימינג - אימתנית מאי פעם

אם בעבר שלטה לה על הר האולימפוס ענקית הסטרימינג נטפליקס, השנה היינו עדים לצמיחתם של שירותי סטרימינג נוספים מתחרים, שמאיימים על כס המלכות ששולטת בו נטפליקס. בשנה האחרונה השיקו שתי אימפריות, ענקיות בפני עצמן, שירותי סטרימינג חדשים. הראשונה הייתה זו דיסני, שהשיקה את שירות הסטרימינג Disney+ ובהמשך השנה, במסגרת כנס המפתחים השנתית שלה, השיקה אפל גם היא את שירות הסטרימינג שלה, הלוא הוא Apple TV+. שני שירותי הסטרימינג יכילו הפקות מקור של שתי החברות וצפויים לצאת באופן רשמי במהלך חודש נובמבר הקרוב.

 

השנה בתחום הבינה המלאכותית

אם עוסקים אנו בטכנולוגיה אשר באה לידי ביטוי באופן המובהק ביותר בשנה האחרונה - תהיה זו טכנולוגית הבינה המלאכותית (AI). לעומת השנה שעברה, בה טכנולוגיה זו נכחה בעיקר במספר אב-טיפוסים, השנה ניתן לראות טכנולוגיה זו כמעט בכל מקום. בכל סמארטפון חדש שיוצא - ניתן דגש על שילובה של הטכנולוגיה במצלמה לדוגמה, כאשר ברוב הסמארטפונים בשוק כיום, קיים חיישן AI. השנה הזו גם יצא לנו לראות את ההיבטים השליליים של הטכנולוגיה כאשר כתוצאה מטכנולוגיות חדשות משתילות פנים בסרטון, התבצעו מספר זיפויים גם בתחום החברתי וגם בתחום הפוליטי. כמו כן, השנה התפתח גם ענף המכוניות האוטונומיות המתבסס על טכנולוגית הבינה המלאכותית.

אמזון כחול לבן

לאחר שבעבר דובר כי אימפרית המסחר הדיגיטלי אמזון, צפויה להגיע לישראל ובמהלך השנה החלו מספר תהליכים לקידום המלאכה, זה קרה. למרות שמאורע זה קרה רק בשבועות האחרונים, אין ספק כי זהו ציון דרך נוסף בהתקדמותה של ישראל בענף המסחר המקוון בפרט ובענף הטכנולוגי בכלל וכי ראוי לצרף אותו לאחד מהאירועים המחוללים השנה. במהלך החודש החלה אמזון את פעילותה בארץ כאשר השיקה את אתרה בישראל. מטרת הייבוא - הגברת המשלוח המקומי לישראל והקטנת עלויות המשלוח. כעת אתרה בישראל זמין בשפה האנגלית אולם בעוד כמספר שבועות האתר ייתמך בעברית באופן מלא. 

אמזון
אמזון © לוגו החברה

אפל שוברת שיא עולמי

אחד מההיביטים השליליים שניתן לבחון שהביאה איתה השנה החדשה הייתה כמות הנוזקות ופרצות האבטחה שהתגלו השנה. מאחר ואף חברה אינה רוצה שיתגלו פרצות אבטחה בשירותים שלהם, מנהג שכיח הוא לתת לציבור תשלום עבור איתורם של נוזקות ופרצות אבטחה. בעוד שבדרך כלל התשלום הינו תשלום סמלי שמגיע בדרך כלל לאלפי דולרים, השנה שברה אפל את השיא בהצעת התגמול הנדיבה ביותר. אפל הציעה מיליון דולר עבור מי שיאתר פרצות אבטחה בשירותיה, הצעה שהתגלתה כאירונית בהתחשב בכמות הפרצות ההאבטחה והפרטיות שהתגלו בשירותיה, החל מהפרות חמורות בפרטיות שהתגלו אצל העוזרת הקולית, סירי, ועד לפרצות אבטחה מסוכנות שהתגלו במערכות ההפעלה השונות (כאשר האחרונה מביניהן הייתה פרצת האבטחה ל/iOS 13).

העוזרת הקולית מבית אפל, סירי
העוזרת הקולית מבית אפל, סירי © צילום מסך מיוטיוב

אין ספק כי שנה זו הייתה עמוסה בחידושים, פיתוחים, טכנולוגיות, פרצות דרך, גאוות ישראליות, אך גם לא מעט נוזקות אבטחה. אם אחרי כל דבר שיוצא אומרים אנו "מה עוד ימציאו?", "על מה עוד יחשבו?", כעת נותר באמת לשאול את אותן שאלות לגבי השנה החדשה. 

 
תגובות