מבצע צוק איתן מתרחב: צה"ל נכנס רגלית לרצועת עזה . צילום: דובר צה"ל

מבצע צוק איתן מתרחב: צה"ל נכנס רגלית לרצועת עזה

לאחר ימים רבים של בלבול וחוסר וודאות הערב זה קרה: צה"ל החל במבצע קרקעי ברצועת עזה, על מנת לפגוע במנהרות טרור החודרות מרצועת עזה לשטח ישראל

בעיצומו של יום הלחימה העשירי למבצע "צוק איתן" צה"ל מרחיב את הפעולה האווירית שהייתה עד כה, ולהכניס כוחות רגליים לתוך רצועת עזה. כך הורה היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זה עשרה ימים שמתקיים מבצע "צוק איתן". המבצע הצבאי ברצועת עזה שהחל בשלישי שעבר בעקבות ירי רקטות מצד עזה אל עבר שטחים אזרחיים בדרום ישראל.

המבצע החל עקב הסלמה בגבול עזה, עקב חטיפת שלושת הנערים שנרצחו ע"י מחבלים. במהלך החיפושים נורו לעבר ישראל כשלושים רקטות, צה"ל פעל בפגיעה נקודתית וחיסל מחבלים. עם הימים הגביר החמאס את התקיפות. בעקבות חטיפת הנער הערבי התגבר הירי לעבר הדרום והוחמרה ההסלמה שקדמה למבצע. כאמור, בשעות אלו צה"ל פועל באופן קרקעי ברצועת עזה.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:

צה"ל פירסם בדף הפייסבוק שלו: "בשלב זה החלו לפעול בשטח רצועת עזה כוחות חיל רגלים, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בשיתוף עם חילות האוויר והים. הרחבת המבצע נועדה להביא להמשך פגיעה קשה בחמאס ולשיפור המציאות הביטחונית". 

לפני יומיים (ג') קיבלה ישראל את הצעת הפסקת האש המצרית, אך לאחר שש שעות משזו לא כובדה על ידי חמאס, שברה ישראל את הפסקת האש וחיל האוויר הישראלי חזר לתקוף. הבוקר, סוכל פיגוע בקיבוץ סופה. כוח של 13 מחבלים ניסה לחדור לישראל ולגרום לפיגוע רב עוצמה בקרב אזרחי ישראל. 

 

לאחר מכן נשמעו ביישובי השרון, בעמק חפר, בשפלה, בבאר שבע, אשקלון וגוש דן. אזרחים דיווחו על הדי פיצוצים במרכז הארץ, על שובלי יירוט מעל פתח תקווה וגם "בומים" בפר סבא. רקטה נפלה בשטח פתוח ליד באר שבע. לירון מפתח תקווה סיפרה לנו: "הייתי באמצע נסיעה ודיברתי בטלפון, ופתאום שמעתי אזעקה מאוד חזק. המבוגר שנסעתי איתו עצר מיד את הרכב ורצנו לבניין הכי קרוב. לצערי הוא היה סגור, ולכן לא יכולתי להיכנס לחדר המדרגות. ראיתי קיר בטון והסתתרתי מאחוריו. אז ראיתי את הרקטה ואת הטיל של היירוט מתנגשים. הדבר הראשון שעשיתי אחר כך זה להתקשר לאמא לוודא שכולם בסדר. זה היה מפחיד".

יירוט בשמי פתח תקווה © מיכאל רוטמן
 

במקביל, קיבלה ישראל את הפסקת האש ההומניטרית והפסיקה את הירי, כשבאותו הזמן התנהלו שיחות להפסקת אש במצרים. אולם גם הפסקה זו לא כובדה על ידי חמאס, וישראל חזרה לתקוף. כאמור, כעת הנחו ראש הממשלה ושר הביטחון לצה"ל לפתוח הלילה (ה') במצבע קרקעי כדי לפגוע במנהרות טרור החודרות מרצועת עזה לשטח ישראל. 

כל אותה העת המשיכו האזעקות ביישובי עוטף עזה, אשקלון, אשדוד ואף נורו מטחי רקטות לאזור המרכז והשרון, כשרובן יורטו על ידי כיפת ברזל ולא היו נפגעים. בסביבות השעה 22:00 בלילה נורה מטח לעבר תל אביב ולא היו נפגעים. תושבי היישובים בעוטף עזה קיבלו הנחייה לשהות במרחבים המוגנים ולא לצאת מהם. מוקדם יותר היום, פתח צה"ל בהפגזות ארטילריות כבדות בכמה אזורים בגבול הרצועה. כמו כן, לאחר תחילת המבצע הקרקעי נשמעה אזעקה בצפון רמת הגולן ורקטה נפלה בצד הסורי של מגד'ל שמס. 

ירי ארטילרי על רצועת עזה, הערב
ירי ארטילרי על רצועת עזה, הערב © עידו ארז

חייל שאמור להיכנס לרצועת זה בשעות הקרובות סיפר לפרוגי: "פחד תמיד יש. זה דבר טבעי וטוב אפילו לפחד, אך אני יודע שזה התפקיד שלי ושזה מה שעלי לעשות ואני מוכן למשימה בכל מצב. כמובן שאני מעדיף להימנע מלהיכנס, אבל בכל מצב שיצטרכו אני והפלוגה שלי נהיה מוכנים להיכנס ולחלץ".

חייל רגע לפני הכניסה לרצועת עזה
חייל רגע לפני הכניסה לרצועת עזה © דובר צה"ל

גם רונה, בת 17.5, אחות של חייל מילואים שנמצא בגבול הרצועה והיא אמרה: "אמנם ציפינו כולנו שתהיה כניסה קרקעית, אבל ברגע האמת כנראה שזה לא היה משנה. אי אפשר להשאר אדישים לזה ואני אישית כבר שעה בחרדות מול החדשות. לדעתי צריך להיכנס קרקעית. עם כל המצוקה והדאגה לחיילים, ויש המון, אני חושבת שהגיע הזמן להתחיל לפעול כמדינה עצמאית, לתפוס את עצמנו בידיים כדי לשמור על עצמנו ולא להתקפל רק בגלל מה שחושבים בעולם. בכל זאת, אם לא נשמור על עצמנו אז מי כן?."

בהכנת הידיעה השתתפו אלון אלבכרי ורועי ביטון

תגובות