הקבינט קיבל את היוזמה המצרית להפסקת אש. צילום: חיים צח \ לעמ

הקבינט קיבל את היוזמה המצרית להפסקת אש

ביום השמיני למבצע "צוק איתן", הקבינט אישר את יוזמת הפסקת האש של מצרים. ישראל וחמאס יפסיקו את הפעולות. בהמשך יפגשו משלחות כדי להשלים את השיחות ולבסס את הפסקת האש

הקבינט אישר בשעה זו את היוזמה המצרית להפסקת אש. כבר אמש, הודיעה מצרים כי בשעה תשע בבוקר תיכנס לתוקפה הפסקת האש, ולאחריה יפתח תוך 48 שעות משא ומתן בין ישראל לחמאס. בישראל לא אישרו את הפסקת האש אך הגדירו את היוזמה כרצינית.

על פי היוזמה, ישראל תפסיק את פעולותיה נגד רצועת עזה באוויר, בים וביבשה, ותימנע מפלישה קרקעית ופגיעה באזרחים. כמו כן, כל הפלגים הפלסטינים ברצועה יפסיקו את פעולותיהם נגד ישראל באוויר, בים, ביבשה ומתחת לאדמה, וכמובן יפסיקו את ירי הרקטות והפגיעה באזרחים. בנוסף, המעברים ייפתחו ויינתנו הקלות במעבר אנשים וסחורות. 

online poll by Opinion Stage

כזכור, מבצע צוק איתן החל לפני שמונה ימים. למבצע קדמו חטיפתם ומציאת גופותיהם של שלושה נערים: גיל / עד, נפתלי ואייל. לאחר מכן, נרצח גם הנער הפלסטיני מוחמד אבו דיר. כל אלו גרמו לירי מסיבי מרצועת עזה, בעיקר לעבר ישוביי עוטף עזה, אשקלון ואשדוד, ובעקבותיהם תקיפות של חיל האוויר. בתחילת המבצע גם התקיימה בחינת מועד ב' באנגלית, תחת אש. כמו כן, התפנו מחנות צופים באזור הדרום. 

נפילת רקטות באשדוד
נפילת רקטות באשדוד © ניצן צבאן
פגיעת רקטות באזור באר שבע
פגיעת רקטות באזור באר שבע © דוברות משטרת ישראל
פגיעה ישירה של רקטה באשדוד
 

לאחר מכן התרחב הירי והגיע גם לגוש דן. מטחים רבים שוגרו גם לאזור ראשון לציון, בית דגן, חולון ובת ים. אחר כך גם התרחב הירי ובפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, 2 רקטות נפלו באזור זכרון יעקב.

מתפנים למרחב מוגן בזמן אזעקה בקניון פתח תקווה
 

שוחחנו במהלך המבצע גם עם שני בני נוער מארה"ב, האחת יהודייה וישראלית לשעבר, והשני מוסלמי שמגדיר עצמו כתומך בחמאס, כדי לשמוע איך נראה המצבע מהעיניים שלהם. 

כמעט בכל יום התבצע ירי לכיוון המרכז ולראשונה התרחב הירי גם לאיזור דימונה וירוחם. בנוסף, בוצע ירי גם לאזור ירושלים. לאחר כמה ימים של ירי מסיבי התקיימה גם בחינת בגרות מועד ב' במתמטיקה. תלמידים רבים לא הגיעו לבגרות ונשמעו אזעקות במהלך הבחינה. נקבע גם מועד נוסף, מועד ג' בתאריך ה-7 באוגוסט. 

הירי המשיך כל העת ליישובי עוטף עזה, באר שבע, אשקלון, אשדוד, השפלה וגוש דן. אולם אתמול (ב') נורו 2 רקטות לתפון רמת הגולן, ופגעו בבתי מגורים. לא היו נפגעים. אמש, נורו רקטות גם לעיר אילת, בשיא עונת התיירות. 11 אנשים נפצעו קל. 

הירי לרמת הגולן
הירי לרמת הגולן © דובר צה"ל

בנוסף, גויסו כוחות מילואים רבים, וכל העת ריחפה השאלה / האם יש להרחיב את המבצע בעזה ולהכניס כוחות קרקעיים או להתחיל את המגעים להפסקת אש. כאמור, בסופו של דבר הודיע הקבינט כי הוא מקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש החל מהיום בשעה תשע בבוקר. 

תגובות