צעדת השרמוטות 2018: "היזהרי, זה חשוף מדי". צילום מסך מתוך פייסבוק

צעדת השרמוטות 2018: "היזהרי, זה חשוף מדי"

כמו בכל שנה, היום (ו') תתקיים צעדת השרמוטות בתל אביב, שמוחה על האשמת קורבנות במקרי ההטרדות המיניות. כתבתנו ליאן הרשקוביץ מהרהרת בנושא בטור אישי מיוחד, מרגש ועוצמתי - ומתנגדת להיות אשמה בכל תוקף

היום (ו'), כמדי כל שנה, מתקיימת צעדת השרמוטות, שמוחה על האשמת הקורבן במקרים של הטרדות מיניות. מטרת הצעדה היא לצאת כנגד האימרות שטוענות כי נשים המתלבשות באופן חשוף (או לא חשוף), הן האשמות בהיותן מוטרדות מינית או קורבנות לאלימות מינית.

מאמרים נוספים בנושא "צעדת השרמוטות":
צעדת השרמוטות: "אני לא אמורה לחשוב פעמיים על כל בגד"
ענבל ביבי: "לאדם שאנס אותי יש השפעה גדולה על בני נוער"
"התלבשת בצורה חושפנית, הבאת את זה על עצמך": מצעד השרמוטות 2016 
מארגנות צעדת השרמוטות: "נשים עדיין לא בטוחות פה" 
מובילת צעדת השרמוטות: "נותנת קול לנשים שלא יכולות לדבר בעצמן"

הכל התחיל בשנת 2011 בקנדה: לאחר מקרה אונס מפורסם שהתרחש במדינה באותה שנה, הכריז שוטר קנדי כי: "על הנשים להפסיק להתלבש כ'שרמוטות' - וכך לא יוטרדו." משנה זו, התחילו להתקיים 'צעדות שרמוטות' ברחבי העולם, וכך גם בישראל.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

האמרה שנשים נאנסות או מוטרדות בגלל האופן בו הן מתלבשות, מזעזעת בפני עצמה; אבל למה מלכתחילה גברים חושבים שיש להם את הזכות להטריד מישהי, רק כי מתחשק להם, או רק כי היא התלבשה בצורה כזו או אחרת?

למה כשאני הולכת עם מכנס קצר, עליי לחשוש כשאני עוברת ליד גבר? למה כשאני חוזרת מאוחר ברגל מחברה או ממסיבה שנהניתי בה כל כך, מהדהדת בראשי השאלה: "האם אאנס היום?"? למה כשגברים מסתובבים בלי חולצה זה בסדר, אבל כשאני לובשת מכנסיים קצרים זה מעודד אונס? למה אני צריכה לשמוע את המשפט: "היזהרי, זה חשוף מידי" כשאני לובשת גופייה?

"אולי באמת אני אשמה" © צילום: Fotolia

ואולי באמת זו אני האשמה... אולי באמת אני זו שדורשת תקיפה מינית. כנראה שאני עוד ילדה חסרת אחריות, שמסתובבת עם מכנסיים קצרים וגופייה ברחוב. אולי, בכל פעם שאני מודדת בגד חדש, עליי לשאול את עצמי: "האם כשאלבש את זה, ירצו לאנוס אותי?"
 
מחשבה מוזרה, נכון? תופתעו לגלות שזה מה שהמון נשים, כולל אותי, חושבות, שנייה לפני שהן יוצאות למסיבה. אנחנו מתאימות את עצמנו לתרבות האונס, וחושבות שאם נתלבש פחות חשוף - זה לא יקרה. אני מעריצה את הבנות שלא חושבות ככה; אבל אצלי, לצערי, השאלה הזאת מהדהדת תמיד.
 
אז אני אומרת בתוקף - לא! זאת לא אשמתנו שהראש של אותם מטרידים חולני, אם נתלבש חשוף יותר או פחות זה לא מה שימנע את המעשה. אנחנו לא אשמות! הדבר היחידי שימנע אונס או הטרדה מינית, הוא שינוי ההתנהגות של אותם מטרידים (ומטרידות), שמרשים לעצמם יותר מידי.

"אני אומרת בתוקף - לא!" מתוך הצעדה ב-2017 © צילום: שיר חכים

אני לא יודעת אם זה אפשרי, ואולי אני תמימה מדי - אבל אני שואפת לעולם שבו נשים לא יצטרכו ללכת בפחד ברחובות; וכדי שזה יקרה, על הגברים להבין שהם אלו שצריכים להשתנות: אלו שלא יכולים לעצור בעד עצמם והורסים בשנייה אחת חיים של ילדה, נערה או אישה שרק עברה ברחוב, עם מכנסיים קצרים או טרנינג - זה אפילו לא משנה.
 
בפעם הבאה שאלך לקניות, לא אחשוב אם יטרידו אותי כשאלבש את בגד כזה או אחר. לא אוותר על סגנון הלבוש ה"חשוף" שלי, בשביל אותם גברים שמרשים לעצמם להרוס חיים של אחרות, ובשביל אותם אנשים שמאשימים את הנשים "החשופות" בכך שהוטרדו. אני אקנה את הבגד החשוף; ואתם מוזמנים להאשים, ללכלך, ולהגיד לי שאני "שרמוטה".

"צעדת השרמוטות",  היום - 4.5.2017, כיכר רבין תל אביב, 10:00

 
תגובות