המסע הפמיניסטי שלי: "כך הפכתי לפמיניסטית". צילום: Fotolia

המסע הפמיניסטי שלי: "כך הפכתי לפמיניסטית"

"נפגשנו לחפש חומרים שיעזרו לנו להציג חוסר שוויון בין גברים לנשים ובמקביל התקיימה בינינו שיחה על מהו בעצם פמיניזם. הטעות שלנו הייתה שהתבססנו על הגדרות מהויקפדיה ולא נתנו לנושא משמעות משלנו, שאנחנו מתחברות אליה ומבינות אותה בדרך שלנו" • פמיניסטית מספרת על מסע שהתחיל בשיעור חינוך לא מוצלח בכלל ונגמר בנקודה בה נתנה למושג הגדרה משל עצמה

בימיי הראשונים בתיכון, כשהתחלתי את כיתה י', הייתה תלמידה בכיתה שלי שהייתה אובססיבית כלפי נושא הפמיניזם. היא הייתה מאוד דורסנית ומקובעת ובכל פעם שהיה נראה לעינייה שמתרחש "חוסר שוויון" בין הבנות לבנים בכיתה - היא הייתה מעירה בקול צעקני ומאיים. בעקבות כך, רוב תלמידי הכיתה לעגו לה ולפמיניזם, השמיצו את התלמידה ואת הנושא וזלזלו בשניהם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בתור מישהי שמאוד שואפת לשוויון בין כל האנשים ובניגוד לתלמידי הכיתה, השתדלתי בעל כורחי לחבור לאותה תלמידה פמיניסטית ולהכיר דרכה את הנושא שהיה חדש לי בתקופה ההיא. אבל, הייתי מתעצבנת לא פעם על הערותיה הקולניות שהיו נראות לי מגוכחות ומגזמות. כך, לאט לאט, הייתי בטוחה שלפמיניזם מטרה אחת: להעלות את כל הנשים לשלטון ולהוריד את הגברים אל מתחת פני האדמה. לא אהבתי את הרעיון הזה, כי חשבתי לעצמי: אז מה בעצם עשינו כאן? במה המצב עומד להיות שונה? אותה נערה גרמה לי למעשה להתרחק מהנושא.

כעבור הזמן, אותה תלמידה ביקשה מהמחנך שלנו להעביר שיעור חינוך בנושא הפמיניזם והיא הזמינה אותי, אחת החברות היחידות שלה בכיתה, להעביר איתה את השיעור. הסכמתי לעזור לה וכך בעצם הסכמתי לתת הזדמנות נוספת. 

"הכל התחיל בשתי תלמידות שחשבו שמטרתן לחולל שינוי" © צילום: Fotolia

נפגשנו יחד לחפש תמונות וקטעי טקסט שיעזרו לנו להציג חוסר שוויון בין גברים לנשים ובמקביל התקיימה בינינו שיחה על מה זה בעצם פמיניזם ומהו סקסיזם. הטעות שלנו ושלה במיוחד, הייתה שהתבססנו על הגדרות מהויקפדיה ולא נתנו לנושא משמעות משלנו, שאנחנו מתחברות אליה ומבינות אותה בדרך שלנו.

העברנו על תמונות שוביניסטיות וקטעים של נשים מזועזעות שחוו מקרים חוסר שוויון ואני חייבת לומר שהתחלתי להשתכנע. מעבר לקטעים המאולצים והמוגזמים שהתיימרו להיות קשורים לנושא, התחלתי לראות אור בקצה מנהרת הפמיניזם החשוכה שבה שהיתי; וכשהעברנו את השיעור - הייתי בטוחה שבאותו רגע הכתה בי ההבנה שהמצב אינו אמור ואינו יכול להיות כך: כל בני האדם נולדו בצלם אנוש ולכולם יש להתייחס שווה בשווה. 

אבל, כשאני מסתכלת לאחור, השיעור, שאז חשבנו שהיה הצלחה מסחררת - היה מבלבל, לא מדוייק ומפוזר. אני הייתי טירונית בכל מה שקשור לנושא ולא הבנתי שמגדר על בסיס מין לאו דווקא קשור לשוויון בין מגדרים. 

על הנקודה המדוייקת בה "הבנתי שאני פמיניסטית" לא אוכל להצביע, אני חושבת שההגדרה היא זו שהביאה את הערכים. חשבתי שבגלל שאני אישה עליי לשאוף לשוויון זכויות בין נשים וגברים, גם אם אני לא רוצה ולא מעוניינת. במשך הזמן התחלתי להיחשף לפוסטים של נשים פמיניסטיות אמיתיות, כאלו שבאמת שואפות לשוויון בין כולם ולא רק מתיימרות להיות כאלו. לאט לאט התחלתי להבין, שהעובדה שאני אישה לא אומר שאני פחות שווה מאף גבר; וגם שמדובר בסך הכל במוסכמות חברתיות, שאם נעבוד קשה ונרצה באמת נצליח לנפץ אותן. רק אז קיבלתי הגדרה מדוייקת למהו פמיניזם בשבילי.  
"המסע שלי התחיל באמת כשנתתי למושג הגדרה משל עצמי" © צילום: Fotolia

הנושא התבהר לי עוד יותר כשעבדנו כאן בערוץ והתחלתי לחקור מחדש את הערכים והעקרונות שלי: מה אומר לי המשפט "אישה חזקה"? מה הופך אותי לאחת כזו? מה הערך "נשיות" אומר בשבילי? הבנתי שהמושג "פמיניזם" הוא הרבה יותר רחב ממה שחשבתי. הוא איננו הופך את הנשים לחזקות על הגברים, אלא מרים את הנשים כלפי מעלה להיות שוות לגברים מבחינה חברתית. הוא מייחד את האישה על כל יכולתיה ומעלותיה. 

ולכם, קוראים יקרים, זכרו שלא כולם חייבים להיות מה שמכריחים אותם להיות. תנו לעצמכם את החופש והמרחב להחליט על העקרונות והערכים האישיים שלכם ואל תתנו לאיש לחייב אתכם להפוך להיות מושג שאתם לא. 

תגובות