מרגישים חסרי ביטחון? ייתכן שהקורונה השפיעה על דימוי הגוף שלכם. shutterstock

מרגישים חסרי ביטחון? ייתכן שהקורונה השפיעה על דימוי הגוף שלכם

"במהלך הסגר, התחלתי להשתמש בטיקטוק וראיתי שם המון בנות עם מבנה גוף 'מושלם'. תמיד הייתי חסרת ביטחון עצמי, וזה רק הגביר את התחושה הזאת" • התפרצות נגיף הקורונה והמגבלות שהוטלו עלינו, השפיעו לרעה על דימוי גוף של בני ובנות נוער רבים. מדוע זה קרה? ומה הקשר של התופעה הזו לרשתות החברתיות? כל התשובות בכתבה שלפניכם

לפני כמה חודשים, ה"אויב השקוף" נכנס לחיינו ושינה את כל סדר היום שלנו, ללא התראה מוקדמת. כל אחד התמודד עם ההתפרצות בדרך שונה, אך אין ספק שבכל זאת היו כמה דברים משותפים לכולנו. אחד מהם, שנכון במיוחד לבני ובנות נוער, הוא תחושת השעמום והבדידות שמילאה אותנו בכל התקופה הזאת. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

ככל הנראה, רובכם (באופן לגיטימי לגמרי) בחרתם להתמודד עם התחושות האלה על ידי שימוש מוגבר ברשתות החברתיות ובכל הכלים שהן מציעות. אז אמנם ייתכן שהפעולה הזו אכן סייעה לכם להילחם בשעמום, אך סביר להניח שהיו לה גם השלכות על דימוי הגוף שלכם. 

על פי האתר "Young Voices", התמונות והסרטונים המרוטשים שמועלים מדי יום לרשתות החברתיות השונות (טיקטוק, טוויטר, אינסטגרם וכדומה), גורמים למשתמשים הצעירים לחשוב שמבנה גופם אינו תואם למודל היופי האידיאלי. התחושה הזאת מתגברת אף יותר כשנעשה שימוש מוגבר ברשתות החברתיות הללו, ולמעשה מביאה לירידה חדה בדימוי ובביטחון העצמי.

© צילום: adobe stock

ג'סמין וואליה וויקטוריה ז'ימנז, שתי נערות בנות חמש עשרה שמתגוררות בארצות הברית, מספרות ל-"Young Voices" שהרשתות החברתיות בכלל ורשת ה"טיקטוק" בפרט, בהחלט השפיעו לרעה על דימוי הגוף שלהן. לדבריה של וואליה: "במהלך הסגר, התחלתי להשתמש בטיקטוק וראיתי שם המון בנות עם מבנה גוף 'מושלם'. זה גרם לי להרגיש רע עם עצמי, כי אני לא נראית כמוהן. תמיד הייתי חסרת ביטחון עצמי וזה רק הגביר את התחושה הזאת". 

ז'ימנז מוסיפה שגם דימוי הגוף השלילי של כוכבות הטיקטוק עצמן, משפיע לרעה עליה ועל מידת האהבה העצמית שלה: "כשאני רואה נערה שאומרת שהיא 'שמנה' ושהיא לא מרוצה ממבנה הגוף שלה, כאשר במציאות - היא תואמת את מודל היופי המקובל, הביטחון העצמי שלי יורד כי אני מבינה שאני רחוקה מלהראות כמו שהחברה מצפה ממני". 

אך כאמור, שתי הנערות האלו הן ממש לא היחידות שמושפעות בצורה כזו מהרשתות החברתיות. על פי אוניברסיטת קינג (ארצות הברית), סקר שנערך בפלורידה הוכיח כי 87 אחוזים מהנשים ו - 65 אחוזים מהגברים נוהגים להשוות את מבנה הגוף שלהם למבנה שמקובל במדיה החברתית. חשוב לציין שהנתונים נכונים לתקופה שלפני התפרצות המגיפה, וניתן להניח שהיום הם גבוהים אף יותר. 

© צילום: Shutterstock

אז כיצד ניתן להפחית את השפעת המדיה החברתית עלינו?

על פי אוניברסיטת קינג, ישנן כמה דרכים לעשות זאת:

  • תשדלו לעקוב אחרי כמה שפחות עמודים שמציגים מבני גוף לא מציאותיים, או משתמשים בכאלה כדי למכור לכם מוצרים מסוימים.
  • הימנעו מלדבר באופן שלילי על הגוף שלכם, הן ברשתות החברתיות והן בחיים האמיתיים. כך תשפרו את הדימוי העצמי שלכם וגם תעודדו את הסובבים אתכם לאהוב את עצמם.
  • עקבו אחר משפעינים ומשפיעניות שעוסקים באורח חיים בריא, שיפור דימוי הגוף ואהבה עצמית.
  • ידע זה כוח! הרשת מלאה במידע על ההשפעות השליליות של הרשתות החברתיות עלינו, וחשוב שתכירו את ההשפעות הללו ואת הדרכים להימנע מהן.

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לעזרה מקצועית - זכרו שזה לגיטימי לחלוטין, ותמיד יש לאן לפנות!

אתר העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה
מרכזי הטיפול בהפרעות אכילה בארץ
רשימת המטפלים החברים בעמותה (כולל חיפוש לפי מקצוע ואיזור)
עמותת ער"ן - עזרה ראשונה נפשית

תגובות