דעה: "הסכמנו שסקס מוכר, אבל צריך להתפשט בחוכמה".

דעה: "הסכמנו שסקס מוכר, אבל צריך להתפשט בחוכמה"

תופעת הפרובוקטיביות בקרב זמרות היא כבר לא עוד תופעה שאפשר להתעלם ממנה ולעבור הלאה, ונדמה שמיום ליום זה דבר שממשיך להתפתח ולהתעצם • טור דעה בעד תופעת הפרובוקטיביות

תוציאי את התחת, תצלמי, תעשי קצת טוורק, והנה יש לך קליפ? לא בדיוק. כן, זה בהחלט משהו שמושך אותנו להיכנס. אבל חוץ מזה צריך גם שיר טוב ומומחי פרסום שישארו לנו את הקליפ הזה בראש למשך זמן, משהו שיעורר שיח, ובעיקר - יכניס כסף לתעשייה שנקראת "סלבס". 

עוד במדור המוזיקה של פרוגי:

כמו שפרסומת טובה היא פרסומת שאפשר להגיד עליה היא שזוכרים אותה לאורך המון זמן, ובצורה משמעותית, כך גם הזמרים והזמרות הגדולים ביותר בעולם, שצריכים (אם ככה רוצים) להתפס על הטרנד שנמצא כרגע בתודעה. אז אם יש טרנד סלפי? נעשה קליפ עם סלפי. כולם עושים טוורק? נוציא קליפ שכולו בנות שעושות את זה.

© טמבלר

שלום לך גברת מינאז׳ וחבורת הישבנים. מי אם לא ניקי מינאז׳ מעולה בלעלות פרובקציה על ידי חשיפת יתר של עצמה. מתי בפעם אחרונה ראיתם את מינאז' בבגדים? אז זהו שלא ראיתם. למה? כי ככה היא "מקוטלגת", והיא חוגגת על זה וככה מוציאה להיט לאחר להיט לאחר להיט שאנחנו לא יכולים להפסיק לזמזם. כי ככה עושים את זה נכון. 

 >>> הצטרפו עכשיו לפייסבוק של פרוגי! <<<

זוכרים את הקליפ של ג'יי לו ואיגי אזליה? יכול להיות שלא כל כך. כשג'יי לו ואזליה הוציאו את הקליפ הם החליטו שהן הולכות לאחר הטרנד שכבש אותנו באותה תקופה, טרנד המיניות והחשיפת יתר, ועשו קליפ ושיר שלהן שפשוט מדבר על דבר אחד, תחת. הן היו בטוחות שהנה כולם חושפים, יש לנו שם של בנות עם ישבן גדול, אז למה לא להוציא קליפ רק על זה? כי לא, כי אי אפשר לעשות משהו בצורה לא נכונה, אם עושים פרובוקציה - תעשו את זה נכון. השיר עורר שיח ציבורי למשך שבועיים, אבל מהר מאוד הוא ירד מהמצעדים, מסיבה פשוטה אחת, הן לא חידשו לנו כלום, ולא עוררו את הפרובקציה הנכונה

 

מה זה בכלל פרובקציה? פרובקציה זה משהו שצרכן או הצופה או הגולש, כלומר אנחנו, רואה ופשוט לא יכול להתעלם ממנו. או במונח מויקיפדיה "פרובוקציה (בעברית: התגרות, תרגום מילולי, Provoke) היא עשיית מעשה או אמירה של דבר מסוים שמטרתו היא יצירת תגובה מסוימת". אז מי אמר שאי אפשר לשלב שירים "טובים" ומילים שנכתבו מהלב, עם רעש ובאזז ציבורי, גם פרסומות להפסקת עישון הן נקראות פרובקטביות, אבל הן בהחלט חינוכיות. 

גם לא תמיד פרובקציה היא בכוונה. אבל לפעמים כשלא מתכננים, יוצא הכי הרבה רעש, למשל זוכרים את מקרה ג'סטין טימברלייק וג'נט ג'קסון? אם אתם מעל גיל 17, רוב הסיכוים שכן. בשידור חי, סופרבול 2004, כל העולם צופה בהופעה הגדולה של השניים, רוקדים ושרים את הלהיט הגדול של אותה תקופה "rock your body", ואז בסוף השיר נופל חלק מהבגד של ג'קסון. עד היום כולם זוכרים את מקרה ה"ניפ סליפ", וככה קורית פרובקציה לא בכוונה תחילת. הפרובקציה הזאת עשתה להם רק טוב, עשר שנים אחרי, השניים עדיין מופיעים ומוציאים להיטים. 

 
פרובוקטיביות: בעד ונגד
דעה: "קליפ שאין בו אישה ערומה נהיה קליפ שקשה למצוא"
נווה קולישר
תופעת הפרובוקטיביות בקרב זמרות היא כבר לא עוד תופעה שאפשר להתעלם ממנה ולעבור הלאה, ונדמה שמיום ליום זה דבר שממשיך להתפתח ולהתעצם • טור דעה נגד תופעת הפרובוקטיביות

כבר הסכמנו שסקס מוכר. אבל גם בשביל להתפשט צריך לעשות את זה נכון, למשל ריהאנה. רירי כל הזמן חושפת את עצמה, באירועים, באינסטגרם, ובטח שבקליפים. רירי לא עשתה עוד קליפ שהיא הולכת ברחוב וחושפת את עצמה לעולם, אנשי השיווק של רירי, ידעו לעשות את הערום שלה נכון. רירי בקליפ "Where Have You Been", מראה קליפ אורבני, ובמהלך הקליפ ניתן לראות את רירי נכנסת לתוך נחל בערום. אז רירי ערומה, והמילים? ממש לא אומרות משהו על ערום או תחת או עוד משהו מיני. ככה עושים קליפ חושפני, פרובקטיבי והמוזיקה שלו עדיין  נקראת "טובה".

המלכה מספר אחת שיודעת איך לשלב סוגי פרובקציות ושירים מעולים, היא ביונסה. לדוגמא, הקליפ "Partition", חושפני מאוד, אבל בעל סיפור ועלילה, והנה / פרובקציה, הקליפ "Pretty Hurts", מדבר על נושא השלמות בתעשיית היופי, אין ערום או חשיפת יתר, והנה / פרובקציה. וביונסה אומרת אם אתם עדיין לא בטוחים למה פרובקציה היא דבר חיובי, ולא בהכרח סקסיטית, הנה ביונסה עושה עוד פרובקציה בכך שהיא מוציאה קליפ שהוא נקרא "קליפ ביתי", בלי במות, בלי זונות, בלי כוריאוגרפיה מיותרת, פשוט נקי, אבל מעורר רעש. 

 

לסיכום, תהילה, כסף, באזז, ויצרת שיח ציבורי, זה לא מילים גסות, אנחנו "ניזונים" מזה, ובגדול אי אפשר להתעלם. נכון זה מזעזע, זה מעורר דיון שאי אפשר להתעלם, וכל אלה שיבואו ויגידו שהרסו את האומנות שבכתיבת שירים והכל נהיה מסחרי, בהצלחה לכם להצליח בלי פרובקציה, אבל תזכרו גם לחשוב על קליפ שיצור רעש זה אומנות, צריך המון חשיבה מחוץ לקופסה ועבודה קשה בשביל ליצור את זה.

 
תגובות