לא רק סיפור המכבים: סיפורי גבורה של בני נוער. צילום: Shutterstock

לא רק סיפור המכבים: סיפורי גבורה של בני נוער

חג החנוכה כבר בעיצומו והוא מסמל יותר מכל את גבורת המכבים אשר ניצחו את היוונים למרות שהיו מעטים וחלשים. אלו בני נוער היו גיבורים גם הם בשנה האחרונה ויצאו למאבקים ומחאות? הרשימה המלאה

מחאת הטיולים

לאחר שהמורים הפסיקו את הטיולים אחרי שהוחלט לפתוח מחדש תיק חקירה על טביעתו למוות של תלמיד בחמי טבריה ב-2009, התגייסו בני הנוערכדי להחזיר לעצמם את הטיולים השנתיים. ארגון המורים העל-יסודיים הודיע אז כי המורים המשתייכים לארגון לא ייקחו חלק בליווי טיולים עד שתהיה להם חסינות מתביעות פליליות והתלמידים החליטו למחות נגד ההחלטה הזו. המחאה הייתה ארוכה ועיקשת, ביטלו אותם והחזירו אותם ואז שוב ביטלו ושוב החזירו. המחאה כללה הפגנה ואף שביתה מצד התלמידים שלאחריה הוחזרו הטיולים השנתיים.

© מור שקל

עוד מחדשות הצעירים והנוער בפרוגי:

מחאת המכנסיים הקצרים

נושא המכנסיים הקצרים הופך לרלוונטי בכל קית מחדש, אך בקיץ האחרון תפסה המחאה תאוצה רבה.המחאה התקיימה במקומות רבים ובבתי ספר שונים. מחאתם של שלושת התלמידות מגבעתיים שלא הוכנסו למבחן עקב כך שבאו עם מכנסיים קצרים, תלמידי תיכון ברעננה, ששם הצטרפו המורים למחאה, פוסטים ויראלים בנושא ואפילו הפגנה שנערכה מול בית ראש הממשלה בירושלים. קולות המחאה היו ברורים: "אנחנו רוצות שלא יפגעו בזכויות שלנו. אם הבנים יכולים להגיע עם אורך מסוים של מכנסיים, אז גם לנו מותר״ כפי שסיפרה לנו מיכל שאירגנה את המאבק בתיכון בגבעתיים.

© מיכל בר חנין

מחאת בתי הספר הנוצריים

כ-33 אלף תלמידים לא הגיעו לבתי הספר שלהם ב-1 בספטמבר, אף ששנת הלימודים נפתחה בכל חלקי הארץ. מדובר בתלמידי בתי הספר הנוצריים שהכריזו על שביתה במחאה על קיצוצים בתקציביהם מטעם משרד החינוך. המחאה כללה גם שביתה של כל התלמידים כאות הזדהות עם מאבקם ואף הפגנה. אחרי 3 שבועות ולאחר שנחתם הסכם לפיו משרד האוצר, יקצה לבתי הספר תקציב חד פעמי בהיקף של 50 מיליון שקלים באמצעות המשרד לשוויון חברתי, חזרו התלמידים ללימודים. 

© מטה המאבק

מחאת הנוער האתיופי

מאבקם של בני העדה האתיופית נגד גזענות ואלימות כלל גם בני נוער רבים.  ובכיכר רבין שתפסה אופי אלים, שוב בעקבות מספר מתפרעים שהפכו אלימים. "הרבה אנשים לא מבינים שאנו חווים את הגזענות על רקע יומיומי ובסיסי, ואנחנו רק מבקשים שיתייחסו אלינו כשווים" סיפרה לנו נערה השייכת לעדה האתיופית. המחאה כללה הפגנות שאף הפכו לאלימות ונעצרו בהם אנשים רבים. "הזעקה של המפגינים היא כנגד המעשים שעושים לנו עד היום, שפוגעים בדור שלנו. הדור שעוד מעט ינהל את המדינה הזאת. אנחנו לא רוצים שהגזענות תוביל אותו להיות דור רע, אכזר, שלא מקבל ולא מכיל את האחר ומתנהג באלימות כלפי כולם" אמרה בטור מיוחד כתבת פרוגי. 

© ירון ברנר

המחאה נגד מתווה הגז

בני הנוער התגייסו גם למחאת האזרחים שמתנגדים למתווה הגז שסוכם לאחרונה אליו הצטרפו עשרות בני נוער שהחליטו למחות והקימו את מאבק הגז הצעיר. כאן בפרוגי סיקרנו בהרחבה את המחאה ושוחחנו עם נעמה לזלצמן, בת ה-18 שאמרה לנו: "המאבק של הגז לבסוף הוא לא רק על הגז, הוא על הדיור, התעשייה ועל החשמל ועל עוד כל מיני נושאים, ואני מאמינה שאם נצליח לשנות את המתווה ונצליח "לנצח" במאבק הגז אז נצליח להראות לציבור כולו שאנחנו יכולים להוריד את המחירים של החשמל והדיור ודומיהם".

© פרטי
תגובות