מסכמים שנה: ממה היינו רוצים להיפטר? מה צריך לשמור?. צילום: shutterstock

מסכמים שנה: ממה היינו רוצים להיפטר? מה צריך לשמור?

"תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה" - לרגל השנה החדשה החלטנו לסכם לכם את התופעות והסיפורים שהיו השנה. על מה היינו רוצים לשמור? ואת מה להעיף? שתהיה שנה טובה!

לשמור

1. מאבק עובדי מקדולנד'ס

השנה נחשפנו למאבקם של עובדיה הצעירים של מקדונלד'ס. העובדים, הכריזו בתחילת הקיץ על סכסוך עבודה באמצעות הסתדרות הנוער העובד והלומד, בעקבות סירובה של הרשת לחתום על הסכם קיבוצי והתנכלות לחבר ועד בן 17. הם החלו הפגנות מחאה בסניפים של הרשת. ביקרנו במחאה אחת כזו בתל אביב: 

אלכס נסטר
 

לאחר מכן, פרסמה הנהלת מקדונלד'ס מכתב לעובדים בו היא מודיעה על הטבות נוספות שהיא מעניקה לעובדים. נציגי הועד אמרו בזמנו: "לאחר 20 שנה של עמידה במקום, מדובר בהישג ראשון של התאגדות בני הנוער הגדולה בישראל, החלו להתייחס לעובדים ולהעניק להם הטבות חשובות. לצערנו, ללא עיגון הדברים בהסכם קיבוצי ייעלמו הישגים אלו במהרה. עובדי החברה התאגדו כחוק, ולצערנו עמרי פדן מתעלם מדרישותיהם. הנערות והנערים העובדים במקדונלד'ס רוצים הכרה בזכותם הבסיסית להתאגד, להשמיע את בעיותיהם ולזכות לאוזן קשבת". 

המכתב המדובר
המכתב המדובר

לאחרונה, שלחו העובדים מכתב גם לנשיא תאגיד מקדונלדס העולמי דון תומפסון, כדי שיתערב בנעשה בישראל, יעזור לעובדים במאבק על ההסכם הקיבוצי שלהם. במכתב הם גם מתריעים בדבר פגיעה בהתארגנות העובדים ומבקשים מהתאגיד העולמי להתערב במהירות. 

בתחילת הקיץ, אירחנו את עינב בוימפלד, מנהלת התוכן של אתר "AllJobs", כדי שתספר לנו איך בני נוער יכולים למצוא עבודה, ושני בני נוער / האחד אור שי/זף נציג הסתדרות "הנוער העובד והלומד", סיפר לנו על הטיפים, הטריקים והשיטות כדי שלא יסדרו אתכם והשני / נער שפגעו בזכויותיו.

צפו בראיון עם אור שי-זף
 

2. אנשים שאוהבים את עצמם כמו שהם

כן, יש גם אנשים כאלו, שלא נצמדים לדברים המקובלים ופשוט עושים את מה שהם אוהבים. הבאנו את סיפורן של מארה יעבץ (17) והודיה הורוביץ (18) בנות נוער שלא מורידות שיער ואוהבות את הגוף שלהן טבעי, גם עם שיער. 

מארה: "אני לא הולכת להגיד 'תאהבו את עצמכן כמו שאתן' כי אני יודעת שזה לא כל כך פשוט. זה קשה לקבל את עצמך וכל אחת מה שזה אומר מבחינתה - בחברה של שפיטה נשית וסטנדרטים של אידיאל יופי כמעט בלתי אפשרי. מה שיש לי לומר הוא תהיו ספקניות, תשאלו את עצמיכן 'למה אני מורידה שיערות?' ו'האם זה עושה לי טוב?' גם 'כן' וגם 'לא' הן תשובות מצוינות. כל אחת ומה שמתאים לה. אבל תשאלו את עצמיכן תמיד, ואת החברה, ואל תקחו כל מאפיין של אידיאל היופי כחובה - גם אם תקבלו אותו על עצמיכן ותחליטו שהוא מתאים לכן. המשיכו לשאול שאלות. אל תקחו את הנושא כמובן מאליו. ואל תשפטו אף אחת - אם היא פועלת לפי מוסכמות חברתיות או לא."

הודיה: "הטבע עשה אתכן יפות. מה שיעשה את כל ההבדל זה אם אתן תאהבו את עצמכן".

מארה © תומר מושל
© הודיה הורוביץ

בנוסף, שוחחנו גם עם רותם בן דוד בת ה-16 וחצי ועידו בן שמחון בן ה-15, בני נוער מלאים שאוהבים את הגוף שלהם / ושלמים איתו.

"אני חושבת שמודל היופי הגיע מהדוגמניות עצמן" אומרת לנו רותם ומדגישה לנו שהיא "כבר ממזמן לימדתי את עצמי להתעלם מהן, כלומר מהמסר, לא מהן ספציפית". בנוגע למודל היופי היא מספרת שזה מוצא אותה בכל מקום, "בכל מקום שאני נמצאת בו אני נתקלתם בדבר הזה שנקרא "מודל היופי". בדרך כלל חושבים שזה נמצא דווקא במגזינים ובפרסומות, אבל אני לא קוראת מגזינים ולא רואה טלוויזיה".

רותם בן דוד
רותם בן דוד © ערן אבן

עידו אמר לנו: "אל תנסו להיות אנשים אחרים. כל אחד נברא בצורה שלו. כל אחד מיוחד. אנחנו מתעסקים יותר מדי בלהיראות כמו ההוא וההיא וזה חייב להיפסק. אף אחד לא ירצה מישהו שלא יהיה כמו שהוא אמור להיות. שלא יהיה עצמו".

עידו בן שמחון
עידו בן שמחון © צילום פרטי

3. בני נוער שנלחמים על הדברים החשובים להם

בתחילת שנת הלימודים שעברה הכריז ארגון המורים על סכסוך עבודה עם משרד החינוך, זאת על רקע יישום שתי רפורמות במקביל: "עוז לתמורה" בתיכונים ו"אופק חדש" בחטיבות הביניים, דבר שיוצר בעייתיות בבתי ספר שש שנתיים. אחר כך, החריף ארגון המורים את צעדיו והחליט לבטל טיולים ופעילויות אחרות מחוץ לבתי הספר. הביטול אינו כולל טיולי של"ח וימי שדה. בעקבות כך, החליטו שלושה תלמידים מגן יבנה לפתוח עמוד בפייסבוק ולהקים את מחאת התלמידים

הם הבהירו כי הם מבינים את המצוקה של המורים ותומכים בה, ואף מוכנים להיאבק יחד על זכויות המורים, ובלבד שהמחאה לא תפגע בתלמידים: "חשוב להדגיש שאנחנו לא יוצאים נגד המורים, אנחנו לגמרי מבינים אותם ואת הסיבה לשביתה, ואנחנו תומכים בהם במאת האחוזים. אנחנו רק מבקשים שזה לא יבוא על חשבוננו, ואנחנו רוצים לעשות מאבק עם המורים נגד משרד החינוך. כרגע המחאה פוגעת בנו ובטיולים שלנו שהם חוויה של פעם בחיים".

המחאה צברה תאוצה ומוביליה הצטרפו גם למועצת התלמידים הארצית. בבתי ספר רבים הגיעו תלמידים עם אוהלים לבית הספר, נפתח האשטאג בפייסבוק ובני נוער מכל הארץ החליטו שאם לא יימצא פתרון, תיערך שביתה. לבסוף, נמצא פתרון, הוחזרו הטיולים והתלמידים הצליחו במאבקם. 

© צילום מסך אינסטגרם

בנוסף, בזמן מבצע צוק איתן ביקשו התלמידים להעריך את החופש הגדול. שוחחנו עם נסטיה פרסמן, בת 16 מבאר שבע, אחת מיוזמות העצומה. "ההחלטה שלי לפתוח את העצומה הגיעה מקבוצה משותפת של הרבה חברות בווצסאפ. התלוננו על כך שהחופש הגדול הולך ונהרס ואז הבנתי שהוא לא רק הולך ונהרס אלא גם הולך ומתקצר. מפה לשם הרגשתי צורך לעשות משהו והקמתי את העצומה הזאת. בהתחלה פתחתי אותה ופרסמתי בין קבוצות בווצאפ וחברים מערים אחרות. היעד שלי היה עשרת אלפים חתימות ובמהרה עברנו אותו אז היעד הוגדל לעשרים אלף חתימות וכרגע אנחנו עומדים על 19 אלף וממש מתקרבים ליעד השני. זה מאוד משמח לראות שכל כך הרבה תלמידים נמצאים במצב שלך, כלומר, לא במצב מלחמה אלא במצב הרגשי הזה שהם מרגישים שהחופש הזה פשוט מבוזבז". 

בסופו של דבר החופש הגדול לא הוארך, אך בשבועיים הראשונים של הלימודים הועברו מערכי שיעור ונערכו פעילויות הפוגה לתלמידים. 

לאחרונה, בבתי ספר רבים אוסרים על בנות להגיע לבית הספר עם מכנסיים קצרים. שוחחנו עם לירי שהוצאה מהכיתה כי המכנס שלה היה קצר מידי, בזמן שבן עם מכנס קצר יותר נשאר בכיתה ואף אחד לא העיר לו על כך. "אני מרגישה את העניין שבנות מוצגות כאובייקט מיני, ובגלל זה צריך שנלבש מכנסיים ארוכים ונכסה את הרגליים של הבנות", אמרה לנו. "אני מסכימה עם העניין שבנות באות עם מכנסיים קצרים מידי, אבל אני חושבת שאם בנים מתגרים ממכנסים קצרים אז הבעיה היא בהם, ולא בנו. אני מאמינה שצריך לחנך אותם, ומה שקורה כאן היום הוא אבסורדי."

למה צריך לשמור על זה? כי אין ספק שהסיפורים האלו רק מוכיחים שלבני הנוער יש כח עצום, והם מסוגלים לשנות דברים מהקצה אל הקצה. 

להעיף

1. אלימות בקרב בני נוער

זה מגעיל, לא מועיל ולא הופך אתכם לאנשים חזקים יותר. גל האלימות ששטף את המדינה בשנה האחרונה היה מכוער, ואם יש דבר שאנחנו חייבים להשאיר מאחור הוא את התופעה הזאת. 

הנה רק חלק מהמקרים: סרטון תיעד אלימות קשה בין נערה אחת אשר מכה את "חברתה" בצורה נבזית, וכמובן שמאוחרי העדשה עומדות שותפות "לפשע". מקרה נוסף בו שלוש בנות בגיל 12 תכננו לרצוח את חברתן, ולהשאיר אותה מדממת בשדה. הן תכננו את הרצח על פי מה שראו בסדרת הנוער "גאליס". דיווחנו על התפרעויות ותקריות אלימות במהלך גדנ"ע בין שתי קבוצות של בני נוער מתל אביב וטירת הכרמל. עוד באותו השבוע נער בן 15 מאשדוד דקר את חברו פעמיים בחזה, בעקבות ויכוח ביניהם. בנוסף, נער בן 13 מראשון לציון, נעצר בחשד שרצח נער אחר בן 16, בעקבות סכסוך ביניהם. 

 

נער מקריית אתא ריסס את פניהן של שתי נערות לפני כחודשיים, ככל הנראה בכדי לגנוב להן את הסמארטפונים שלהן. נער דקר את חברו בעקבות סכסוך בין שני בני נוער. "לא יודע מה בדיוק קרה שם, אני רק יודע שהיו שניים ש'פיצצו' אותו מכות ואז דקרו אותו פעם בבטן ופעם בגב", סיפר לפרוגי חבר טוב של הנדקר. 

נער נוסף חתך את אוזנו של חברו בבית הספר הגימנסיה ברצליה בתל אביב, לאחר קטטה שהתפתחה במקום חתך לעיני התלמידים האחרים בכיתה והמורה את אוזנו של תלמיד אחר. התלמיד פונה לבית החולים, ושוחרר לאחר מספר שעות עם פציעה קלה, ולאחר מכן הגיש תלונה במשטרה. לפני ארבעה חודשים נער רצח את חברו בליל שישי בפתח תקווה, במהלך ויכוח על רומנטי, על ליבה של נערה. הנרצח כלל לא היה קשור לוויכוח. ביום שלאחר הרצח בתי הספר בעיר קיימו מערכי שיעור מיוחדים בנושא. 

הרשימה הזאת רק מוכיחה שזה לא בטעות ולא במקרה: לאן אנחנו יכולים להדרדר עוד? אין ספק, שאלימות היא דבר פסול. בואו נקווה שהיא לא תהיה גם בשנה הבאה.

 2. התעללות בבעלי חיים

עוד תופעה שנשמח להיפטר ממנה היא ההתעללות בבעלי החיים. רק בשבת האחרונה התקיימה עצרת למען זוכיותיהם של בעלי החיים בהשתתפות אלפים בתל אביב. 


 

בשנה האחרונה נתקלנו במקרים רבים של אלימות כלפי בעליי חיים. אחד מהם היה כאשר סרטון הופץ ברשת, ובו נראה נער ככל הנראה "בצחוק", רוצח חתול בעזרת בקבוק זכוכית.

שימו לב, הסרטון קשה לצפייה!

כתבתנו עמית שאטו פגשה את חן אהרוני, לי בירן ואת יון תומרקין באירוע ההתרמה לבעלי החיים של עמותת "צער בעלי חיים" רמת גן. "התעללות בחיות זה הדבר הכי נורא שאפשר לעשות, כי הן חסרות אונים" אמר תומרקין.

 

3. שימוש בסמים ובאלכוהול

הנה עוד תופעות שהיינו שמחים להיפטר מהן -  שימוש בסמים ובאלכוהול.

אירחנו אצלנו באולפן את רונן כהן, מנהל ניידת עלם בתל אביב כדי לשאול למה בני נוער שותים אלכוהול? האם הבעיה בבתי הספר? והאם חוק מכירת האלכוהול לנוער כשל?

 

בנוסף, אירחנו באולפן גם את הרב איתן אקשטיין מייסד ומנהל ארגון רטורנו העוסק בטיפול ומניעת התמכרויות, ואת עומר זכאי, מנהל ניידת עלם באזור השרון, כדי לשוחח על תמכרות לסמים, גמילה ואיך ניתן לשמור על עצמנו? צפו בראיון:

 
תגובות