סיכום שנה בחדשות: מה העסיק את בני הנוער ב2015?. צילום: ג'ורג' גינסברג

סיכום שנה בחדשות: מה העסיק את בני הנוער ב2015?

שנת 2015 הייתה שנה עמוסה בסיפורים, מחאות, שינויים והצלחות. לקראת סוף השנה וכניסתה של השנה החדשה החלטנו לתת לכם תזכורת קטנה לכמה מהסיפורים שעשו לנו את השנה

מאבק הטסטים:

בני הנוער בישראל ובראשם מועצת הנוער החליטו השנה שלא לשתוק למצב המחפיר שנוצר בעניין הטסטים. היום במדינה מחכים לטסט, שהוא מבחן הנהיגה המעשי אחריו מקבלים את הרישיון המיוחל, כ3 חודשים מאז הטסט הקודם שעשיתם, זמן ארוך, לא הגיוני ולא פייר.מועצת הנוער לא עמדה באדישות אל מול המצב הזה והחליטה להציב בפני הכנסת דד ליין לטיפול בבעיה. "אם העניין לא ייפתר עד הראשון בינואר אנחנו נשקול את הצעדים הבאים ואני מתחייב שהצעדים האלו לא יעברו בשתיקה. נמאס לנו מהסיפור הזה שבני נוער לא יכולים ללכת לטסט" אמר יו"ר מועצת התלמידים. 

© שנהב דעבול

מחאת האתיופים:

ב27 באפריל הופץ סרטון שבוא נראה שוטר יס"מ מכה חייל מהעדה האתיופית. לאחר הפצת הסרטון נעצר החייל בטענה שהוא תקף את השוטרים מה שהוביל לחקירות נוספות שבסופן השוטר הודח מתפקידו. המקרה הזה שהצית את העדה האתיופית וגרם לכמה מחאות אלימות ברחבי הארץ. ההפגנות נערכו סביב היחס של המשטרה ושל החברה הישראלית כולה כלפי יוצאי העדה האתיופית. נערכו 4 הפגנות משמעותיות בירושלים, אשקלון, חיפה ותל אביב.
הן לוו באלימות מצד המפגינים ונפצעו בה שוטרים ומפגינים ואף נעצרו חלק מהם.

© ג'ורג' גינסברג

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

הדלפת הבגרויות:

מתחילת שנת הלימודים הקודמת עד חודש מאי השנה, דלפו חמש בגרויות. ההדלפות האלו גרמו לשיבושים בבחינות, לעיכוב בזמני הבחינה ולבלבול התלמידים. בעקבות הדלפות הבגרויות שונו הנהלים של הבגרויות, לפיהם התלמידים יאלצו להיכנס לכיתות 45 דקות לפני תחילת המבחן ורק אז יעבירו דרך האינטרנט את הבגרויות לבית הספר.
תלמידים, מורים ומנהלי בית ספר התנגדו לנהלים החדשים ונערכו על כך מחאות שונות. בסופו של דבר, התבטל הנוהל החדש והמצב חזר לקודמו, למעט שינוי קטן בעקבותיו נאלצו התלמידים להפקיד את הפלאפון שלהם כחצי שעה לפני הבחינה. 

© ג'ורג' גינסברג

המצב הבטחוני:

לצערינו, רקשה לסכם את שנת 2015 איך מבלי להזכיר את המצב הביטחוני בארץ ובעולם. גל טרור בארץ, הסכינים ופיגועי היחידים פוקדים אותנו כבר כשלושה חודשים ברצף. מה שנראה בתחילה כגל טרור שייעדך, לא דועך ולעיתים נדמה שרק מתגבר וגובה עוד ועוד קורבנות.
גם בעולם פושט הטרור מצד ארגונים מוסלמים ובראשם ארגון דאע"ש. הזכור ביותר הוא הפיגוע בפריז בחודש נובמבר, שגבה קורבנות רבים. המרדף אחר המחבלים גרם גם להשבתה מלאה של בריסל, גרמניה, ביטול של משחקי ספורט ואירועי תרבות אחרים. גם הטבח בבית המלון בקניה, פיצוץ המטוס הרוסי מעל סיני, ועוד אירועים בטחוניים משפיעים על תפקודן של מדינות מידי יום.

רפורמת המתמטיקה: 

נפתלי בנט, שר החינוך, החליט לפתוח השנה ברפורמה חדשה להגדלת מספר התלמידים הלומדים 5 יח"ל במתמטיקה. בשנים האחרונות, חלה ירידה במספר התלמידים שמרחיבים חמש יחדות במתמטיקה ובנט החליט לשנות את המצב. הרפורמה כוללת שעות נוספות, הבאת סטודנטים שיעזרו לתלמידים ואף הוספת נקודות בונוס באונבירסטאות למסיימי 5 יח"ל. כמו כל החלטה של משרד החינוך, גם להחלטה זו קמו מתנגדים רבים, בעיקר על הדרך בה בחר להציג בנט את תלמידי 4 ו3 יח"ל שפגעה בתלמידים אלו. 

© שנהב דעבול

מחאת הטיולים השנתיים:

ימים ספורים לאחר תחילת שנת 2015 יצאו המורים במאבק לקבלת גב תומך ממשרד החינוך בנושא האחריות הפלילית במקרה ותלמיד נפגע בטיול. במסגרת המאבק, הוחלט להשבית את הטיולים השנתיים, זאת לאחר שצוות מורים נתבע בשל טביעתו של תלמיד בטיול שנתי בשנת 2009.
המורים מחאו על כך שחלה עליהם אחריות פלילית בזמן שהם אמורים לשמש כמורים ולא כאנשי ביטחון ואבטחה.
התלמידים, לא נשארו אדישים להחלטתם והחליטו גם הם לפתוח במחאות, עצומות והפגנות בטמרה להחזיר את הטיולים השנתיים.
בסופו של דבר, אחרי מאבק רב הגיעו המורים להסכם עם משרד החינוך והטיולים חזרו. 

© דוברות מועצת הנוער

מחאת המכנסיים הקצרים

זה אולי הנושא הכי מדובר השנה בחדשות של בני הנוער. אפליית הלבוש בין בנים לבנות בבתי הספר גרמה לכמה מהתלמידים לקום ולמחות. זה התחיל בסטטוסים בפייסבוק, במחאות בית ספריות והגיע אף להפגנה גדולה מול הכנסת. בנות, שהועפו הושעו או קיבלו הערת משמעת בגלל אורך המכנסיים שלהם, טענו שהאפליה הזאת פסולה ואינה מוצדקת. כמו שבנים יכולים להגיע במכנסיים קצרים כך גם אנחנו, טענו, לא ייתכן שחוק על לבוש יהיה שונה מאדם לאדם בגלל המין שלו. 

 

© מיכל בר חנין

 

 

תגובות