2014: מחאות, התפרעויות בגדנ"ע, וסיפורים שעשו לנו טוב. צילום: טמבלר, יוטיוב, דובר צה"ל, אורן גל

2014: מחאות, התפרעויות בגדנ"ע, וסיפורים שעשו לנו טוב

היו לנו המון סיפורים בארץ השנה, אבל אי אפשר להתחיל שנה חדשה בלי להיזכר בכולם. מחאות על תלבושת בית ספר, טיולים שנתיים ותכנון רצח הזוי בפנים. מה עוד?

אחרי שסיכמנו את הסיפורים שעשו את השנה בעולם, לא יכולנו להשאיר אתכם בלי סיכום של הדברים הכי חשובים שקרו בארץ. כמה מהסיפורים מכעיסים, אחרים הזויים וכמה פשוט חוזרים על עצמם. מוכנים להתחיל?

מחאת השורטים – לא מכניסים לכיתה ילדות עם מכנסיים קצרים

 נושא התלבושת הוא תמיד נושא שיש עליו דיבור בקרב תלמידי ישראל, ואנחנו אף פעם לא מרוצים ממנו. אבל השנה, הנושא התפרץ ואין תלמיד שלא התעסק בו. זה התחיל עם סיפורה של לירי, שהועפה מהכיתה בטענה שהמכנס שלה קצר מידי, למרות שתלמיד בן הגיע עם מכנס באותו הגובה, ולו לא העירו כלום. גם שקד, שנחשבת לתלמידה טובה בבית הספר שלה, הועפה מבית הספר בגלל מכנס שנטען שהוא "חושפני" אף על פי שהוא עומד בחוקי בית הספר. המחאה יצאה מגבולות בתי הספר והגיעה גם לרחוב, בהפגנה שאורגנה על ידי העמוד "מפסיקות לשתוק - נלחמות למען החופש והשיוויון". 

© giphy

איומים בשביתה בעקבות ביטול הטיולים השנתיים – גם בשנה שעברה

 כולם מדברים היום על השבתת הלימודים המתוכננת בעוד שבועיים, אבל נדמה ששכחנו שהסיפור הזה קרה לפני ממש בתחילת 2014. ארגון המורים החל בעיצומים, וביטל את הטיולים השנתיים. מה שהתחיל כדף פייסבוק שנפתח על המצב וזכה לגיבוי של מועצת התלמידים והנוער הארצית, הפך לכמעט שביתה של בני הנוער בארץ. בסופו של דבר השביתה נמנעה בהתערבות שר החינוך דאז, הרב שי פירון, יום לפני השביתה המתוכננת.

מצא את ההבדלים
מצא את ההבדלים © צילום מסך פייסבוק

עוד במדור החדשות של פרוגי: 

השנה, שוב ביטל ארגון המורים את הטיולים השנתיים, הפעם בעקבות דרישת המורים ממשרד החינוך להסדיר נושא האחריות הפלילית של המורים. מועצת התלמידים והנוער כבר הודיעה שאם המצב לא ייפתר עד 14.5.15 היא תשבית את הלימודים והתלמידים לא יגיעו לבתי הספר. בינתיים, התלמידים כבר החלו במחאות שקטות בבתי הספר, כמו בתיכון הנדסאים בהרצליה. הסיפור עוד רחוק מלהיגמר, אבל זה כבר לסיכום של שנה הבאה. 

© איתמר אביב
 

התפרעויות בגדנ"ע – גם בסוף מרץ וגם בסוף השנה

 אחד הסיפורים המזעזים ביותר השנה היה מקרה אלימות קיצוני בגדנ"ע, כאשר תלמידות מלוד גררו באלימות חריפה תלמידות מתל אביב מהמקלחות. המקרה המזעזע הזה, הכה גלים ברשתות החברתיות. גם בסוף שנת הלימודים הקודמת, מקרה דומה אירע בגדנע בשדה בוקר. תלמידים סיפרו, שבתוך הבסיס הרגישו כמעט כמו בפיגוע.

‎‎פרסום‎ by Oshrat Mano.‎

בגלל גאליס – שלוש ילדות בנות 12 תכננו לרצוח ילדה

 סדרות טלוויזיה לפעמים מכילות קטעים אלימים, ולרוב הסדרה סומכת על הצופים, ומאמינה כי הם ידעו לקחת את הדברים בפרופורציה הנכונה, אך לא תמיד הדברים כך. במקרה המדובר, שלוש בנות תכננו לרצוח ילדה מכיתתם, לאחר שקיללה את אחות של אחת מהבנות. את הראיות הן תכננו להעלים (שזוהי עבירה פלילית בפני עצמה), בהשראת הסדרה הפופולרית גאליס.זאת הזדמנות שוב להגיד, שלא צריך להאמין לכל מה שרואים

© פיני סילוק

קמפיינים שירגשו אותנו – אנחנו לא רוצים אתכם פה, התלמידים למען המורה 

במהלך כל המבצע העקוב מדם שהתרחש במדינה, קמה קריאה מרגשת במיוחד. סרטון פרסומת שעלה לאוויר, הראה יהודים וערבים אומרים לצופים, כל אחד בשפתו, שהם "לא רוצים אתכם פה". בסוף הפרסומת אנו מבינים איפה הם לא רוצים אותנו - בפורום המשפחות השכולות היהודי ערבי.

עוד קמפיין שעשה לנו טוב על הלב, הוא של תלמידי תיכון "הכפר הירוק" שהתגייסו כדי להציל את המורה שלהם, רועי, שחלה בסרטן. התלמידים הפיקו סרטון מיוחד שבו הם מספרים עליו, וגם ערכו מכירות בבית הספר כדי לגייס עוד כספים. 

© אורן גל 
תגובות